Luister naar

Nederlanders vegen zeebodem leeg

Nieuws
De Europese Unie moet vandaag beslissen of Nederland mag doorgaan met elektrische visserij. De ‘efficiënte’ Nederlanders ­kunnen in de vissershaven van ­Boulogne-sur-Mer rekenen op ­enorme ergernis.
Peter Giesen Gerard Reijn redactie vk
dinsdag 21 november 2017 om 03:00
Aan de Quai Gambetta in het Franse Boulogne-sur-Mer lost een visser zijn vangst. Franse vissers brengen steeds minder vis aan wal, doordat Nederlandse collega’s hen met een elektrische vismethode voor zijn.
Aan de Quai Gambetta in het Franse Boulogne-sur-Mer lost een visser zijn vangst. Franse vissers brengen steeds minder vis aan wal, doordat Nederlandse collega’s hen met een elektrische vismethode voor zijn. Bart Koetsier

Boulogne-sur-Mer

Op een regenachtige maandagochtend ligt Boulogne-sur-Mer er poëtisch droefgeestig bij, met zijn rommelige straten in Vlaamse stijl en zijn ooit moderne flats uit de jaren vijftig, neergezet als nooit helemaal geslaagde poging de schade van de zware bombardementen uit de Tweede ­Wereldoorlog te herstellen. Aan de Quai Gambetta lossen knoestige vissers hun vangst, die meteen in de marktstalletjes aan de kade wordt verkocht.

Alleen brengen de vissers van Boulogne-sur-Mer steeds minder vis aan wal. Boosdoeners zijn hier de Nederlandse vissers met hun grote, krachtige boten. Sinds enkele jaren vissen ze met elektrisch tuig, de zogeheten pulskorvisserij (zie kader). Daardoor vegen ze op efficiënte wijze de bodem leeg, klagen de Fransen, en blijft er voor de lokale vissers in hun kleinere boten te weinig over.

Officieel is de pulskorvisserij, ‘elektrisch vissen’, niet toegestaan in de Europese wateren, maar inmiddels hebben 79 Nederlandse platviskotters een ontheffing, tot ongenoegen van de Fransen. Vandaag neemt de visserijcommissie van het Europees Parlement een besluit over deze kwestie. Als Frankrijk zijn zin krijgt, mag de pulskorvisserij alleen als experiment blijven bestaan, waardoor slechts twintig Nederlandse vissers hun vergunning zullen behouden. Als Nederland zijn zin krijgt, wordt elektrisch vissen toegestaan. In dat geval dreigen Franse vissers de haven van Calais te blokkeren, waardoor het vrachtverkeer naar Groot-Brittannië wordt lamgelegd.

gunstig onderzoek

‘Als je morgen dreigt te sterven, moet je vandaag iets doen’, zegt Stéphane Pinto, visser in Boulogne-sur-Mer en vicepresident van het regionale comité voor visvangst. De vissers van Boulogne, Calais en Duinkerken ­halen zelfs hun Europese visquota niet meer, zegt hij. ‘In 2015 maakten we 80 procent van ons quotum op, in 2016 70 procent, dit jaar halen we maar 55 procent.’ Pinto zegt bang te zijn voor overbevissing. Ook zou elektrisch vissen het milieu kunnen schaden. ‘Wat weten we van de gevolgen van elektrisch vissen voor ­eitjes en jonge vissen, voor de wormen die als voedsel voor de vis dienen?’, vraagt hij zich af.

Volgens onderzoek van Wageningen Marine Research is de elektrische pulskorvisserij juist veel minder schadelijk dan de traditionele ­boomkorvisserij. Deze week komen onderzoekers met resultaten die nog gunstiger zijn dan verwacht, zegt visserijbioloog Adriaan Rijnsdorp. ‘De schade aan de zeebodem is zeker de helft minder dan met de boomkor’, zegt hij.

minder bijvangst

Ook voor de visstand is de pulswing, het elektrisch vistuig, veel beter dan de boomkor, zegt secretaris Derk Jan Berends van de Nederlandse Vissersbond. ‘De pulswing is selectiever. Je vangt er vooral tong mee, en haalt 50 procent minder bijvangst binnen.’

Schadevrij is ook de pulskorvisserij niet. Kabeljauw kan hevig verkrampt raken door de stroomstootjes, waardoor de vis zijn rug kan breken. Rijnsdorp: ‘Dat gebeurt alleen met grote kabeljauw, die toch al wordt gevangen en dood gaat. In het laboratorium had kleine kabeljauw dat probleem niet. Die glipte door de mazen van het net.’ Volgens Rijnsdorp wordt de oppositie van de Franse vissers niet zozeer ingegeven door zorg over het milieu of dierenwelzijn, als wel door angst voor concurrentie. De pulskorschepen kunnen op veel meer plekken komen dan de oude boomkorschepen. Rijnsdorp con­stateerde in België dat plaatselijke vissers de visgronden begonnen te mijden waar de efficiëntere Nederlanders waren langs geweest. ‘In sommige visgebieden, komen ze alleen op zondag, als de Nederlanders niet vissen’, zegt hij.

Je zou in de Frans-Nederlandse ‘visoorlog’ een parabel over beide landen kunnen zien. De Nederlanders genadeloos efficiënt, met grote investeringen in nieuwe technologie. De Fransen conservatief, vasthoudend aan tradities. En als ze op de markt het onderspit dreigen te delven, grijpen ze naar politieke wapens, zoals een blokkade van de haven van Calais.

Maar de kwestie ligt toch niet zo zwart-wit. In een opiniestuk voor Le Monde schoten niet alleen Franse politici, maar ook visserijbiologen uit Groot-Brittannië, Duitsland en de Verenigde Staten de Franse vissers te hulp. Anders dan Wageningen Marine Research geloven zij dat elektrisch vissen wel degelijk schade ­toebrengt aan de bodem, aan jonge vissen, schaaldieren en ongewervelde dieren. Zij spreken zelfs van een ‘onderzees bloedbad’.

Niettemin is de strijd om het elektrisch vissen vooral een sociale kwestie. Voor de Nederlandse vissers zou een verbod op de pulskorvisserij rampzalig zijn, zegt secretaris Berends van de Nederlandse vissersbond. Ongeveer zestig vissers zouden hun vergunning voor elektrisch vissen moeten inleveren. ‘Ze hebben rond de drie ton geïnvesteerd in de pulswing. Dat zou vergeefs zijn’, zegt hij.

oorlog

Maar ook in de relatief arme visserssteden van Noord-Frankrijk hopen veel vissers hun bedrijf van vader op zoon door te geven. De lokale visserij komt in gevaar als de tong grotendeels wordt gevangen door de Nederlanders. ‘Het is een strijd tussen de groten en de kleintjes’, zegt Stéphane Pinto. ‘In Europa moeten we het daarover eens worden. Anders is het ieder voor zich. Dat betekent oorlog. Die willen wij ook niet. Maar in Europa kan toch ook niet zijn dat de een sterft, en de ander zegt: wat kan mij het schelen, ik verdien mijn geld.’ <

opschrikken

Traditioneel werden bodemvissen als tong en schol vaak met een boomkor gevangen. Daarbij werden zware kettingen over de zeebodem gesleept, waardoor de vis opschrok en in het net zwom. Bij de nieuwe pulskorvisserij zweeft het tuig meer op de bodem. De vis wordt opgeschrikt door elektrische stroomstootjes en vervolgens opgevangen door het net.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Ingrid Thijssen van VNO-NCW

Botsende visies op toekomst van industrie

Het klimaatbeleid voor de industrie gaat uiteindelijk om de vraag welke bedrijven Nederland voor de toekomst wil behouden. Werkgevers en de milieubeweging zijn het erover eens dat dit de kern van de zaak is, zo werd woensdag duidelijk tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.

Het kantoor van het Nederlands Dagblad in Amersfoort.

Ruim 3,5 ton winst voor uitgever Nederlands Dagblad: 'Meer abonnees en inkomsten uit advertenties'

Nedag Uitgevers, het bedrijf achter het Nederlands Dagblad en magazine De Nieuwe Koers, heeft vorig jaar een nettowinst geboekt van ruim 360.000 euro. De winst ligt flink hoger dan in 2022.

Mensen vroegen meteen naar ‘die auto van 79.800 renminbi’, vertelt een BYD-verkoper.

Stormloop op e-auto's in Peking. Vagen Chinezen de Europese auto-industrie weg?

De verkopers van automerk BYD konden vorige maand hun ogen niet geloven. De fabrikant van elektrische auto’s had net grote prijsdalingen aangekondigd, bij drie modellen zelfs tot onder de 80.000 yuan (10.000 euro).

Van alle blikjes met statiegeld werd 65 procent ingeleverd.

Toezichthouder wil 50 cent statiegeld op flesjes zodat meer mensen ze inleveren

De toezichthouder van het statiegeldsysteem wil dat er vanaf volgend jaar 50 cent statiegeld wordt geheven op plastic flessen. Dit moet ertoe leiden dat consumenten meer lege flesjes inleveren.

De stier voor de Beursplein 5, de Amsterdamse effectenbeurs.

Kapitalisme schuift alle problemen door. De aarde en de armen zijn de dupe

Het kapitalistisch economisch systeem loopt vast. Ongebreidelde groei maakt de planeet en mensen kapot. Waarom komen mensen niet in opstand? Deze filosofen weten het antwoord en komen met alternatieven.

Mede-eigenaar Christiaan Kraan bezig met een klavecimbel voor een muziekschool in IJsland.

In de luwte van het grote geld zingen de klavecimbels van Amir en Kraan een fijnbesnaard protest

Amsterdam floreerde dankzij de diversiteit aan kleine bedrijfjes. Nu is er amper plaats voor ze. Na hun gedwongen vertrek uit de Havenstraat vonden klavecimbelbouwers Amir en Kraan met enig geluk nog werkruimte in de stad.