© Toon Royackers

“Illegaal rijstrook afgesloten om slokkers te reinigen”

Een aannemer van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) heeft woensdagnamiddag een ware monsterfile veroorzaakt op de E314 in Genk. De firma sloot illegaal de rechterrijstrook af om rioolputjes langs de snelweg te reinigen. Het AWV stuurde de politie ter plaatse en stelde een pv op. Saillant detail: de aannemer in kwestie kreeg in het verleden al vijftien pv’s aangesmeerd van het AWV voor allerlei inbreuken tijdens werkzaamheden in Limburg.

Ruben STEEGEN/Phillip PERGENS

Alsof het fileleed op de Vlaamse snelwegen nog niet erg genoeg was, besloot een aannemer van het Agentschap Wegen en Verkeer daar gisteren nog een serieus schepje bovenop te doen. “Rond 14 uur zagen we op onze radars plots een file ontstaan op de E314 ter hoogte van Genk-Noord, richting Nederland”, zegt woordvoerder Peter Bruyninckx van het Vlaams Verkeerscentrum. “Bizar, want er was geen ongeval gebeurd en er stonden ook geen werkzaamheden gepland.”

Doordat de snelwegcamera’s in de buurt defect waren, stuurde het Vlaams Verkeerscentrum de Limburgse wegpolitie ter plaatse om de oorzaak van de file te achterhalen. “Tegelijkertijd kregen we een aantal meldingen van weggebruikers binnen dat de rechterrijstrook op de E314 in Genk was afgesloten voor werkzaamheden, hoewel daar geen vergunning voor was afgeleverd. Normaal moeten wij in zo’n geval ook op voorhand door de aannemer worden gebeld en dat was niet gebeurd.” Doordat er maar één rijstrook beschikbaar was, stond het verkeer rond 14.45 al tot vlak voor de verkeerswisselaar aan te schuiven en verloren automobilisten meer dan een half uur op de E314.

Vijftien pv’s

“Dit had nooit mogen gebeuren”, zegt woordvoerder Erik Sclep van het AWV. “Blijkbaar heeft een aannemer gisteren op eigen houtje beslist om overdag een rijstrook af te sluiten zodat hij de slokkers langs de E314 in Genk kon reinigen. Nochtans stipuleert het onderhoudscontract duidelijk dat die werkzaamheden ’s nachts moeten gebeuren, net om dergelijk fileleed te voorkomen.”

Door toch overdag te werken kan een zaakvoerder uiteraard fors op zijn loonkosten besparen. Bovendien bleek het bedrijf niet aan zijn proefstuk toe. In het verleden verzamelde de firma liefst vijftien pv’s van het AWV voor inbreuken tijdens werkzaamheden in Limburg.

De aannemer stond al een tijdje op de zwarte lijst van het AWV en kon daardoor ook niet meer meedingen naar openbare aanbestedingen. “Doordat de firma woensdag in dienst was als onderaannemer kunnen wij nu geen rechtstreekse maatregelen nemen.” Wel stelde het AWV een pv op en mag de hoofdaannemer zich aan een geldboete verwachten. “Daarnaast gaan we samenzitten met diezelfde hoofdaannemer om dit incident te bespreken.” Toen de snelwegpolitie woensdag rond 15 uur ter plaatse was, had de onderaannemer overigens net zijn biezen gepakt. Daarna loste de file snel op.