© RR

Katholieke scholen mogen een uur Frans schrappen voor Engels: leerkrachten reageren ongerust

Katholieke scholen kunnen vanaf volgend schooljaar één uur Engels geven in het eerste middelbaar, ten koste van een uurtje Frans. “Dit is géén beslissing tegen het Frans”, verzekert topman Lieven Boeve. Toch is de vereniging van Franse leerkrachten bezorgd.

JENS VANCAENEGHEM

De kennis van het Frans bij onze kinderen boert achteruit. Een peiling van de Vlaamse overheid legde dit voorjaar nog bloot dat amper de helft van onze twaalfjarigen de eindtermen haalt voor lezen. Ook wanneer ze Frans proberen te spreken, loopt het mis.

En toch krijgen katholieke scholen vanaf september 2019 de keuze om een uurtje Frans in het eerste middelbaar op te offeren ten voordele van Engels. Dat staat in de nieuwe lessentabel van de katholieke onderwijskoepel voor volgend schooljaar. Die komt er samen met de nieuwe eindtermen en de hervorming van het middelbaar.

Nu krijgen de eerstejaars in katholieke scholen vier uur Frans, maar dat kan voortaan dus ook drie uur Frans en één uur Engels zijn. “We verplichten hen tot niets”, zegt topman Lieven Boeve. “Onze scholen vroegen daar trouwens zelf naar. Op sommige plaatsen, bijvoorbeeld in Brussel, komen kinderen veel minder in contact met Engels en kan het nuttig zijn om al een leerlijn te beginnen vanaf het eerste middelbaar.”

De lessentabel gaat over de 27 uur die alle leerlingen in het eerste middelbaar krijgen. Scholen hebben daarnaast nog vijf uur die ze vrij kunnen invullen. “Daarom is dit ook geen keuze tegen Frans”, zegt Boeve. “Scholen die denken dat hun leerlingen niet alle doelstellingen halen binnen drie uur, kunnen een extra uurtje Frans programmeren in dat vrije gedeelte.”

“Al veel Engels”

Ondanks die sussende woorden maakt de vereniging van Franse leerkrachten zich ernstige zorgen.“Onze maatschappij is al doorspekt met Engels”, zegt voorzitster Iris Haentjens. “Dat is voor Frans absoluut niet zo. We moeten dus elk moment aangrijpen om leerlingen in contact te laten komen met de Franse taal.”

De leerkrachten roepen scholen daarom op niet te snoeien in het aantal uren Frans. “We hebben die vier uur nodig om een goed niveau van Frans aan te brengen”, zegt Haentjens. “We zijn niet tegen andere talen: meertaligheid is zelfs een troef, maar het ene mag niet ten koste gaan van het andere.”

Omdat de interesse voor talen bij jongeren in het algemeen afneemt, riep een groep academici recent nog op tot een masterplan voor talenonderwijs. “Laten we niet vergeten dat een meertalige bevolking ook een duidelijke economische impact heeft”, klonk het.