© Kioni Papadopoulos

Protest tegen fietsostrade in Wouter Haecklaan: buurt verzamelde al vijfhonderd handtekeningen

Meer dan vijfhonderd buurtbewoners van de Wouter Haecklaan in Deurne verzetten zich met een petitie tegen de komst van een fietspad. “Een fietsostrade in een woonwijk, dat brengt problemen”, zegt buurtbewoner Marc Buijle.

JAN STASSIJNS

De stad Antwerpen plant in de Wouter Haecklaan een dubbelrichtingsfietspad van vier meter breed, in rode asfalt om het fietscomfort in de straat te verhogen. Dat fietspad is een onderdeel van de fietsostrade langs de E313, dat via de Collegelaan naar de Wouter Haecklaan en zo verder naar de rotonde van Wommelgem loopt. Tegelijkertijd wordt ook het wandelpad vernieuwd, met nieuwe beplanting en extra bomen. In de toekomst komt er ook een fietsbrug vanuit de Wouter Haecklaan over de Sterckshoflei naar de Vaartweg.

Daarnaast neemt het district Deurne verkeersremmende maatregelen in de straat. Vandaag is de Wouter Haecklaan een brede buurtstraat binnen een zone 30, zonder fietspad. Auto’s razen er vaak met te hoge snelheid door en dat wordt volgend jaar dus aangepakt met verkeersplateaus aan alle zijstraten, en de straat wordt ook versmald. De parkeerplaatsen aan beide kanten van de straat blijven behouden, enkel aan de kruispunten verdwijnen er enkele voor de aanleg van de verkeersplateaus.

De buurtbewoners zijn blij met de vernieuwing van het wandelpad en het verkeersveilig maken van hun straat. De fietsostrade daarentegen botst op protest. Er werd een petitie opgestart die ondertussen al meer dan vijfhonderd handtekeningen telt. “We vroegen een zone 30 met fietspad op de straat, en we krijgen een fietsostrade naast ons wandelpad”, zegt buurtbewoner Marc Buijle. “Op zo’n fietsostrade komen (elektrische) fietsers tegen hoge snelheid voorbij. Wij hebben veel oudere mensen wonen in de wijk die niet goed ter been zijn. Dat brengt sowieso problemen met zich mee. Het is ook gewoon geldverspilling, want honderd meter verder ligt een uitstekende fietsostrade in het Rivierenhof. Bomen zullen gerooid worden om de fietsostrade aan te leggen, het grootste gedeelte van het groen zal dus verdwijnen. Op de plannen staat er dat er meer groen komt, maar wat zij tekenen klopt niet met de realiteit.”

Vlaams Belang stelt voor om de fietsostrade te verplaatsen naar de andere kant van de autosnelweg, door het Rivierenhof. “Daar heb je geen conflicten tussen weggebruikers”, zegt Jan Van Wesembeeck (Vlaams Belang). “In de Wouter Haecklaan zit je met het wandelpad en de oversteekplaatsen.”

“Geen enkel bezwaar”

Districtsvoorzitter Tjerk Sekeris (N-VA) is verbaasd over de petitie. “Wij zijn in de wijk geweest bij het begin van de zomer”, zegt Sekeris. “Er was toen geen enkel bezwaar over het fietspad. De verkeersveiligheid in de straat wordt verhoogd. We moeten één gezonde boom kappen, omdat het echt niet anders kan. Maar we voorzien meer groen en bomen dan er nu zijn. Het fietspad aan de andere kant van de autosnelweg leggen, gaat nooit lukken. Dat is een beschermd stuk en bovendien moeten er dan wél veel bomen gekapt worden.”