© Joris Herregods

Bouwbedrijf verplicht werknemers om met de tram naar werf in Antwerpen te komen: “Even gemopperd, maar dit werkt eigenlijk wel”

De arbeiders van bouwbedrijf Denys moeten van hun werkgever met het openbaar vervoer naar hun werk in de Antwerpse binnenstad. Zo wil Denys de overlast voor de buurtbewoners beperken. “Eerst was er kritiek, maar eigenlijk is dit een goed initiatief.”

Patrick van de perre

De historische Handelsbeurs, tussen de Meir en de Lange Nieuwstraat, wordt gerestaureerd. Dat betekent dat er dagelijks zo’n 150 arbeiders aan de slag zijn. En die moeten sinds 2017 allemaal met de tram naar hun werk. Hun auto’s en busjes laten ze achter op de park and ride op Linkeroever.

“Toen we te horen kregen dat we voortaan niet meer met onze bestelwagen tot aan de werf mochten rijden, was er kritiek. Maar die is ondertussen verdwenen. We zijn niet langer onderweg dan vroeger en we kunnen aan onze werf afstappen”, zegt Thomas Vanhoenacker.

Hij is één van de arbeiders van bouwbedrijf Denys, die onder de regeling valt. Het bedrijf maakt de keuze voor het openbaar vervoer om een aantal problemen voor zowel arbeiders als omwonenden van de werf aan te pakken.

Overlast vermijden

© Joris Herregods

“In het centrum van een stad zoals Antwerpen is de parkeerdruk hoog. Daardoor kunnen onze mensen niet altijd in de buurt van de werf parkeren of moeten ze dat doen op plekken waar het niet is toegelaten of die hinderlijk zijn voor de buurtbewoners. Toen we beslisten dat onze mensen vanaf Linkeroever met het openbaar vervoer verder moesten reizen, wisten we niet goed hoe ze zouden reageren. Maar dat valt enorm mee”, zegt de projectleider van de werf, Yannick Stevens.

Denys heeft de verplichting om het openbaar vervoer te gebruiken contractueel vastgelegd. Niet alleen het eigen personeel, maar ook mensen die voor onderaannemers werken, moeten aan die eis voldoen.

Parkeerplek zoeken

Volgens de arbeiders leidt de maatregel tot tijdswinst. “Het duurt niet langer voor we op ons werk zijn. Als er veel file is, gaat het vaak sneller met de tram dan met de auto”, vertelt Dujo De Kuyper.

De arbeider van bouwbedrijf Denys ziet echter vooral overdag winst. “Toen we nog met onze bestelwagens naar de werf reden, werden we vaak gevraagd door omwonenden om ons voertuig te verplaatsen omdat we in de weg stonden. Dat verplaatsen en een nieuwe parkeerplek vinden kost een hoop tijd. Dat zijn zaken waar we nu geen last meer van hebben. Het enige nadeel is dat we ons materiaal niet in de busjes kunnen laten liggen. Maar bij langdurige werven, zoals de Handelsbeurs, is dat geen probleem.”

Ook op andere werven

“Het is de bedoeling van Denys om dit systeem in de toekomst ook op andere werven op te leggen. Veel hangt natuurlijk af van de locatie en de bereikbaarheid met het openbaar vervoer. Op afgelegen plekken of locaties waar er geen openbaar vervoer in de buurt is, kun je dergelijke afspraken niet maken met het personeel”, legt Yannick Stevens uit.

Dat laatste vinden ook de arbeiders zelf. “In dit geval rijdt de tram in een eigen bedding en ondergronds. Tot vlak aan de Handelsbeurs. Daardoor is het systeem effectief. Maar vanaf het moment dat we van de ene tram of bus op de andere moeten stappen, heeft het geen zin meer”, zegt Thomas Vanhoenacker.

De Antwerpse schepen voor Mobiliteit, Koen Kennis (N-VA) is blij met het initiatief. “Met onze campagne ‘Slim naar Antwerpen’ doen we er alles aan om mensen voor alternatieven te laten kiezen. Bouwbedrijf Denys bewijst nu dat dit kan. Ik ben vooral blij met hun project omdat openbaar vervoer van en naar een werf niet altijd even evident is.”