Sterk als staal, licht als een veertje: Vlaamse start-up gaat strijd aan met carbonkaders
De onbreekbare fiets komt eraan. Een Leuvens bedrijf gaat kaders bouwen die zo sterk als staal zijn, maar toch vederlicht. “Fietsen zijn als vliegtuigen: meestal gebeurt er niets, maar als het misloopt, zijn de gevolgen dramatisch”, zegt Michaël Callens van REIN4CED.
Fietskaders en Formule 1-racewagens hebben één ding gemeen: ze worden gemaakt van carbon. Dat is tegelijk een sterkte en een zwakte. "Carbon is een licht en zinvol materiaal, maar heeft een belangrijk nadeel. Het is heel gevoelig voor impact en kleine beschadigingen en kan vrij snel zijn sterkte verliezen”, zegt Callens, CEO bij de start-up REIN4CED. “Fietsers zetten hun leven op het spel en fietskaders belanden aansluitend op de schroothoop”, vult zijn collega Dave Luyckx aan.
Het overkwam de jonge belofte Maxime Roger afgelopen september in de tijdrit van de Tour de Moselle. Zijn stuur brak en de renner ging keihard tegen de grond. In het WK veldrijden dit jaar brak het kader van de fiets van Tom Meeusen. Het gevolg was telkens einde koers voor de renners. Hun carbonfietsen zijn dan wel licht, maar ook heel kwetsbaar. Net zoals profwielrenners malen ook veel liefhebbers hun kilometers af op die lichte carbonfietsen, met alle risico’s van dien.
Hybride
REIN4CED heeft een nu de oplossing in de vorm van een nieuw hybride composietmateriaal. “Het product is ontwikkeld door een onderzoeksgroep aan de KU Leuven waar ik deel van uitmaakte. We hebben de koolstofvezels van carbon vermengd met speciaal ontwikkelde metaalvezels. Het product is even licht als carbon, maar breekt niet. De prijs van het eindproduct zal hetzelfde zijn als de carbonkaders”, zegt Callens.
Zijn bedrijf haalde genoeg geld op om een productielijn op te zetten en hoopt tegen midden 2019 de eerste onbreekbare kaders te kunnen leveren. Ze zullen niet in Azië of de VS gebouwd worden zoals de carbonkaders, maar in Vlaanderen. Streefdoel is de volautomatische productie van enkele tienduizenden kaders per jaar. "Momenteel zijn 15 van de 20 grootste fietsmerken al geïnteresseerd."
REIN4CED gelooft heilig in het nieuwe materiaal. "Natuurlijk breekt niet elke carbonfiets", zegt Callens. "Maar met fietsen is het zoals met vliegtuigen: er wordt alles aan de veiligheid gedaan, maar als er dan toch eens een neerstort, is het gevolg dramatisch. Als er verschillende renners vallen in een peloton heb je gevaarlijke stukken die kunnen uitsteken en de letsels nog groter kunnen maken."
Auto's en vliegtuigen
"We mikken zeker ook op de amateurfietser. Er wordt ook steeds meer carbon gebruikt in mountainbikes en bij e-bikes waar het gewicht wel belangrijk is. Met een fiets die 45 km per uur haalt wil je geen ongeval hebben waarbij je frame plots breekt."
"De impactbestendigheid van het nieuwe composietmateriaal is niet alleen belangrijk in de fietsindustrie", besluit Michaël Callens. "Voor ons is de fietsmarkt ons eerste doel. We zijn ervan overtuigd dat dit product ook in de auto- en luchtvaartindustrie kan gebruikt worden. Auto’s en vliegtuigen moeten ook altijd maar energiezuiniger en dus lichter worden. Maar voor we daar commercieel kunnen werken, zijn we 20 jaar verder."
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Zo’n 40.000 Belgen leven met parkinson. Kunnen we de hersenaandoening ooit genezen?
-
KIJK. 5.500 jaar oude skeletten die in Frankrijk opgegraven zijn, blijken van vrouwen die brutaal aan einde kwamen
Volgens onderzoekers zijn twee skeletten die opgegraven werden in Saint-Paul-Trois-Châteaux, in het Zuidoosten van Frankrijk, levend begraven met een maffioze foltertechniek. De skeletten werden al in 1985 opgegraven, maar volgens de archeologen is er nu pas zekerheid wat er met de twee vrouwen gebeurd is. Wellicht waren ze een menselijk offer om de gewassen goed te laten groeien. -
PREMIUM
EXCLUSIEF. Belgische wetenschappers ontdekken schadelijke roetdeeltjes in hersenen: “Ze stapelen zich op in belangrijke delen van ons brein”
Elke dag ademen we schadelijke roetdeeltjes in door luchtvervuiling. Dat ze in ons lichaam terechtkomen, wisten wetenschappers al. Maar Belgische onderzoekers aan de UHasselt hebben nu ontdekt dat ze niet alleen tot in onze hersenen raken, ze verzámelen zich daar ook in bepaalde delen. Om welke delen van ons brein gaat het? Wat zijn de gevolgen? En kan je er iets tegen doen? HLN-wetenschapsjournalist Martijn Peters vroeg het aan wetenschapper Kenneth Vanbrabant. -
-
Independer
Hoeveel krijg je van je verzekering bij een ‘perte totale’ van je auto?
-
6
Noorwegen wil als eerste land ter wereld toestemming geven voor diepzeemijnbouw
De Noorse overheid heeft maandag spelers uit de sector opgeroepen om loten aan te duiden op de Noorse zeebodem waarin ze geïnteresseerd zouden zijn om aan mijnbouw te doen. Het is een nieuwe stap in de richting van diepzeemijnbouw, een controversiële praktijk. Het land wil vanaf volgend jaar, als eerste land ter wereld, vergunningen toekennen. -
PREMIUM
Verenigde Staten maken zich op voor ‘totale zonsverduistering’: hoe bijzonder is dit en wanneer kan je er een bij ons zien?
Vandaag rond 20 uur Belgische tijd zullen heel wat mensen vol verwondering omhoog staren in Centraal- en Noord-Amerika. Er is daar een totale zonsverduistering te zien. Wist je dat het dankzij een toevalligheid is dat we zo’n zonsverduistering op onze planeet kunnen bewonderen? Dat er meerdere soorten zijn? En dat we binnenkort ook in ons land een spectaculaire eclips te zien krijgen? HLN-wetenschapsexpert Martijn Peters vertelt je alles wat je moet weten over zonsverduisteringen. -
Jobat
Van babyboomers tot Gen Z: deze leeftijdsgroepen vind je nu op de werkvloer en zo beïnvloeden ze elkaar
-
PREMIUM
Waarom zit je weerapp er zo vaak naast? “Deze app heeft een grote meerwaarde”
-
PREMIUM
Grootste stap voorwaarts sinds de jaren 70: onderzoekers vinden manier om gevaarlijke infecties klein te krijgen
Ziekenhuizen kampen met een groeiend probleem van antibioticaresistentie, waardoor steeds meer bacteriën niet meer te behandelen zijn met bestaande geneesmiddelen. Een team van Zweedse wetenschappers is nu echter een nieuwe vorm van antibiotica op het spoor. En dat is heel goed nieuws om hardnekkige infecties zoals E. Coli en K. pneumoniae - dat onder andere een longontsteking kan veroorzaken - in de toekomst beter te kunnen behandelen. -
Spaargids.be
Adieu, Maestro: wanneer krijg jij je nieuwe bankkaart? En vanwaar de (verplichte) switch?
Houders van een Maestro-bankkaart moeten afscheid nemen van hun oude kaart en krijgen een nieuwe Debit Mastercard of Visa Debit in de plaats. Wanneer is die switch gepland? Wat zijn de verschillen tussen je oude en nieuwe kaart? En wat als je met je oude Maestro een hotel reserveerde, maar ter plaatse aankomt met je nieuwe exemplaar? Drie vaak gestelde vragen, waarop Spaargids.be drie duidelijke antwoorden formuleert. -
PREMIUM
Wind, wind en nog eens wind: waait het echt harder dan vroeger in België? En heeft dat gevolgen voor ons?
36 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJames Vernailen
Eddy Naert
Daniel Corstjens
Kurt Laes
Rudy De Wever