Direct naar artikelinhoud
Verenigde Staten

#BoycottNRA-campagne werpt vruchten af: bedrijven lozen Amerikaanse wapenlobbyist

De topman van de NRA, Wayne LaPierre, tijdens de jaarlijkse conservatieve CPAC conferentie in Oxen Hill, Maryland op 22 februariBeeld afp

Het ene na het andere Amerikaanse bedrijf verbreekt zijn banden met de National Rifle Association (NRA), onder druk van de #BoycottNRA-campagne op sociale media. Onder meer autoverhuurbedrijven Hertz en Avis, verzekeraar Metlife en internetbeveiliger Symantec hebben de machtige wapenlobbyist inmiddels de rug toegekeerd sinds een 19-jarige schutter op Valentijnsdag zeventien mensen doodschoot op een school in Florida.

De 5 miljoen leden van de NRA-leden krijgen als dank voor hun lidmaatschap allerlei extraatjes, zoals kortingen op huurauto's, wijnen, hotels, creditcards en verzekeringen. Autoverhuurbedrijf Enterprise zette donderdag een streep door de kortingen voor klanten met een NRA-pasje, concurrenten Hertz, Avis en TrueCar volgden daarna.

Dezelfde donderdag maakte de First National Bank of Omaha, een van Amerika's grootste private banken, het einde bekend van zijn zogeheten 'Officiële Creditcard van de NRA'. Met de creditcard konden NRA-leden onder meer 5 procent van hun uitgaven aan benzine en sportartikelen terugkrijgen. Een dag later schrapte ook Symantec zijn kortingen voor wapenlobbyisten. De internetbeveiliger had NRA-leden tot dan toe kortingen tot wel 110 dollar gegeven op Norton Antivirus en andere producten.

Bedrijven staan onder grote druk van de publieke opinie om te breken met de NRA. Op sociale media woedt een campagne tegen met de wapenlobbyist geassocieerde bedrijven, #BoycottNRA

Ook de kortingen voor NRA'ers bij verzekeraar Metlife sneuvelden, net als een van de meest controversiële voordeeltjes voor wapenlobbyisten: de 'NRA Carry Guard', door critici ook wel 'moordverzekering' genoemd. Deze verzekert mensen die een rechtszaak aan hun broek krijgen omdat ze iemand hebben neergeschoten. Verzekeraar Chubb trekt zijn handen echter af van de NRA Carry Guard, maakte het bedrijf bekend. De andere betrokken verzekeraar, Lockton, heeft er nog geen afstand van genomen.

Bedrijven onder grote druk

Bedrijven staan onder grote druk van de publieke opinie om te breken met de NRA. Op sociale media woedt een campagne tegen met de wapenlobbyist geassocieerde bedrijven, #BoycottNRA. Vooralsnog zijn lang niet alle bedrijven gevoelig gebleken voor de druk. FedEx, dat NRA-leden tot wel 26 procent kortingen geeft op verschepingskosten, heeft bijvoorbeeld nog niet gereageerd op de boycott-actie tegen de NRA. Ook de oproep aan onder meer Amazon, Google en Apple om te stoppen met het streamen van het tv-kanaal NRATV, heeft tot dusver niets opgeleverd.