maandag 28 mei 2018 - Formule 1
camera closecorrect Verwijs ds2 facebook nextprevshare twitter video

Zoals de traditie het wil bij Red Bull springt Daniel Ricciardo in het zwembad dat het team optrekt in de haven van Monaco. Max Verstappen is dan al thuis.  Photo News

GP van Monaco

KRITIEK NEEMT TOE NA DEZELFDE CRASH ALS IN 2016

VERSTAPPEN GEEFT ZEGE WÉÉR AAN RICCIARDO

Voor de tweede keer in vier races heeft Max Verstappen een (mogelijke) overwinning vergooid. Op het stratencircuit van Monaco was hij de snelste van allemaal toen hij zaterdag in de laatste minuten van de laatste training in de vangrails knalde. De auto raakte niet tijdig hersteld voor de kwalificaties en Verstappen moest helemaal achteraan starten. Hij vocht knap terug naar de negende plaats, maar moest weer lijdzaam toezien hoe teammaat Daniel Ricciardo met een gehavende auto de zege wegkaapte.

Op de zege van Daniel Ricciardo valt niets af te dingen. De Australiër was het snelst in alle vrije trainingen, pakte makkelijk de pole en voerde de hele race het pak aan. Het enige dat Monaco spannend maakte, waren problemen met zijn Red Bull. De MGU-K - een van de hybride systemen - viel uit, waardoor Ricciardo 160 pk aan vermogen verloor.

Teambaas Christian Horner: “Ik denk dat Daniel zelfs 25 procent van het vermogen verloor. Dit zijn immers ingewikkelde motoren en het ene probleem brengt weer een ander met zich mee. Hij moest de remmen en de auto afkoelen, hij moest van het gas op de rechte stukken, hij moest voortdurend met de knoppen op zijn stuur spelen en ondertussen voelde hij de hete adem van Sebastian Vettel in zijn nek. Hij mocht geen wiel fout zetten, maar dat deed hij ook niet. Hij was de coolste kerel op de baan. De ingenieurs wilden de auto terugtrekken, maar Daniel lag op kop en ik heb gevraagd om door te rijden. Gelukkig maar.”

“Zelf dacht ik ook dat ik moest opgeven”, zei Ricciardo. “Ik stresste, maar tot mijn verbazing viel de auto niet stil. Dit is het, hier moet je het de rest van de dag mee doen, zei het team. Het hielp dat je hier niet kan inhalen, maar het was moeilijk. Dit is een enorme bevrijding na 2016.” Ook in dat jaar lag Ricciardo vanop pole aan de leiding, maar bij de pitstop stonden zijn banden niet klaar.

Verstappen in de fout

“Ik denk niet dat één andere rijder dit had kunnen flikken”, zei Helmut Marko, de autosportbaas van Red Bull. Menigeen zag daarin een verwijzing naar zijn andere coureur, Max Verstappen. Die ging zaterdag knullig in de fout, net toen hij de overhand aan het nemen was op Ricciardo. Op precies dezelfde plaats als in 2016 maakte hij precies dezelfde fout. Marko was not amused.

Verstappen: “Ik had in die snelle combinatie een traag rijdende Sainz aan mijn rechterkant. Dat bracht me uit mijn ritme en uit mijn concentratie. Ik heb iets te vroeg ingestuurd en de vangrail geraakt. Dat was natuurlijk een fout van mezelf. Dat ik was afgeleid door Sainz, is geen excuus. Of ik toen nog risico’s moest nemen? Je bouwt je snelheid op met het oog op de kwalificaties. Ik was in die ronde twee tienden sneller. Natuurlijk neem je daarvoor wat risico’s, maar de anderen waren ook nog aan het verbeteren. Het gebeurt allemaal zo snel, zeker hier in Monaco.”

De Karius van de F1

Het seizoen is zes GP’s ver en élke keer was Verstappen in een incident betrokken. Soms een klein, zoals twee weken geleden in Barcelona, maar een echt clean weekend was er nog niet bij. De kritiek klinkt steeds luider. Nico Rosberg: “Hij heeft te veel zelfvertrouwen, en dit circuit bijt dan terug.” Chrisian Horner: “Als hij hier niet uit leert, mist hij intelligentie.”

Verstappen: “Barcelona noem ik geen incident, Australië ook niet. China, Bahrein en dit wel. Degene waar ik echt van baal, zijn China en deze. Dit was weer een potentiële overwinning die weg was, net zoals in China. Natuurlijk doet het pijn. Maar het is gebeurd. Ik weet zelf donders goed wat ik fout heb gedaan. Het is geen kwestie van overhaast of ongeduld. Twee jaar geleden wel, toen was ik te gretig. Maar nu niet. Het zijn geen fijne momenten om van te leren, het zijn harde lessen. Maar het team en ik blijven in elkaar geloven, in goede en ik kwade dagen. Net zoals vorig jaar, toen ik voortdurend problemen met de auto had. Dat was precies hetzelfde. Je wint en verliest samen. En die kritiek? Je bent toch altijd zo goed als je laatste race. Als ik volgende keer win, is alles weer goed.”

Buiten de F1-paddock, op de social media, klinken de commentaren nog veel harder. Een beetje zoals keeper Loris Karius van Liverpool in de finale van de Champions League.

“Ach, dat zijn van die keyboard warriors (toetsenbordstrijders, nvdr). Wat typen op een computer, via de chat, dat is gemakkelijk. Maar in mijn gezicht durven ze niets zeggen. En die keeper zal er ook van leren. Als ik Jürgen Klopp was, zou ik hem in de basis laten staan, want hij gaat een betere keeper worden.”

 EPA-EFE

Zoals beloofd bracht Monaco grid girls (en boys) terug. Ze droegen bordjes met aanmoedigingen via de social media. *** “Thank God it’s over. De saaiste race uit mijn leven”, zei Lewis Hamilton. Hij blijft leider. *** Fernando Alonso sloot zich daarbij aan: “Zonder safety-car, zonder gele vlaggen, was dit wellicht de meest vervelende race uit de geschiedenis. We moeten de fans een deel van hun tickets terugbetalen na zo’n race.”

KWALIFICATIES

Q3

1. Daniel Ricciardo (Aus, Red Bull-Renault) 1:10.810

2. Sebastian Vettel (Dui, Ferrari) 1:11.039

3. Lewis Hamilton (GB, Mercedes) 1:11.232

4. Kimi Raikkonen (Fin, Ferrari) 1:11.266

5. Valtteri Bottas (Fin, Mercedes) 1:11.441

6. Esteban Ocon (Fra, Force India-Mercedes) 1:12.061

7. Fernando Alonso (Spa, McLaren-Renault) 1:12.110

8. Carlos Sainz (Spa, Renault) 1:12.130

9. Sergio Perez (Mex, Force India-Mercedes) 1:12.154

10. Pierre Gasly (Fra, Toro Rosso-Honda) 1:12.221

Uitgeschakeld in Q2

11. Nico Hulkenberg (Dui, Renault) 1:12.411

12. Stoffel Vandoorne (McLaren-Renault) 1:12.440

13. Sergey Sirotkin (Rus, Williams-Mercedes)1:12.521

14. Charles Leclerc (Mon, Sauber-Ferrari) 1:12.714

15. Romain Grosjean (Fra, Haas-Ferrari) * 1:12.728

Uitgeschakeld in Q1

16. Brendon Hartley (NZe, Toro Rosso-Honda)1:13.179

17. Marcus Ericsson (Zwe, Sauber-Ferrari) 1:13.265

18. Lance Stroll (Can, Williams-Mercedes) 1:13.323

19. Kevin Magnussen (Den, Haas-Ferrari) 1:13.393

20. Max Verstappen (Ned, Red Bull-Renault) -

* Min 3 plaatsen (incident Barcelona), startte 18de

UITSLAG

1. Ricciardo (Aus, Red Bull-Renault), de 260km in 1u42:54.807 (gem. 151,750 km/u); 2. Vettel (Dui/Ferrari) op 7.336; 3. Hamilton (GBr/Mercedes) 17.013; 4. Raikkonen 18.127; 5. Bottas 18.822; 6. Ocon 23.667; 7. Gasly 24.331; 8. Hulkenberg 24.839; 9. Verstappen 25.317; 10. Sainz 1:09.013; 11. Ericsson 1:09.864; 12. Perez 1:10.461; 13. Magnussen 1:14.823; 14. Vandoorne 1 ronde; 15. Grosjean; 16. Sirotkin; 17. Stroll 2 ronden; 18. Hartley 8 ronden; 19. Leclerc.

Snelste ronde: Verstappen (1:14.260 in ronde 60).

WK-STANDEN

Rijders: 1. Hamilton 110; 2. Vettel 96; 3. Ricciardo 72; 4. Bottas 68; 5. Raikkonen 60; 6. Verstappen 35; 7 Alonso 32; 8. Hulkenberg 26; 9. Sainz 20; 10. Magnussen 19; 11. Gasly 18; 12. Perez 17; 13. Ocon en Leclerc 9; 15. Vandoorne 8; 16. Stroll 4; 17. Ericsson 2; 18. Hartley 1.

Constructeurs: 1. Mercedes 178; 2. Ferrari 156; 3. Red Bull-Renault 107; 4. Renault 46; 5. McLaren-Renault 40; 6. Force India-Mercedes 26; 7. Toro Rosso-Honda 19; 8. Haas-Ferrari 19; 9. Sauber-Ferrari 11; 10. Williams-Mercedes 4.

.

Lees meer

Aangeboden door onze partners

Nieuwe Video's

Nog meer nieuws