Wim Gyselen met Tony Nai in Siyang, waar Mokke Bier een eerste brewpub opent.© RR

Mokke Bier opent brewpub in Chinese miljoenenstad Suqian: “Uiteindelijk doel is er een grote brouwerij te openen”

Antwerps speciaalbier Mokke Bier opent een brewpub in de Chinese stad Suqian (spreek uit als Suchèn). Het moet een voorproefje worden voor een grote eigen brouwerij in de stad, en wie weet nog meer vestigingen in andere steden. “In China kan het plots heel snel gaan.”

Sylvia Mariën

Wim Gyselen uit Brasschaat is de man achter Bistro KoKo en zomerbar BarBaar in Kontich, en leidt Mokke Bier. Dat werd een tijd in Zandhoven gebrouwen, maar verhuisde naar Brouwerij Anders in het Limburgse Herk-de-Stad. Maar de expansie van Mokke gaat nu nog wat verder.

Naar China met name. In de bij ons nog onbekende stad Suqian (4,7 miljoen inwoners), zeg maar halfweg tussen Peking en Shanghai, opent Mokke eind juni een brewpub: een microbrouwerij met drank- en eetgelegenheid. Gyselen is net terug in België, maar zal begin juni terugkeren naar China om de laatste zaken op punt te stellen.

De brewpub zal Kaai 22 heten en moet eind juni de deuren openen.© RR

“Het wordt een compromis tussen België en China”, vertelt Gyselen. “Voor een volledig Belgisch concept is de stad nog niet klaar. Suqian komt heel hard op dankzij Chinese investeringen, maar het aantal westerlingen dat ik er tegenkwam tijdens voorbereidende bezoeken de afgelopen jaren kan ik op één hand tellen. De benedenverdieping wordt wel degelijk een Belgisch café, met een bar en tafeltjes, en er zal ook een brouwinstallatie staan. De bovenverdieping zal ingericht worden met aparte ‘kamers’, want Chinezen hebben de gewoonte om bij familiale samenkomsten of zakelijke gesprekken op restaurant apart te eten. Daarbij is het ook de gewoonte om eten te delen. En dus kiezen we ook voor dat concept. Stoofvlees en frietjes moeten er zeker bij zijn, en we dachten bijvoorbeeld ook aan gefrituurde garnalen en gebarbecuede satés.” Beneden en boven zullen telkens vijftig gasten kunnen aanschuiven, en ook het terras biedt nog eens evenveel ruimte.

Best een gewaagd project, maar Gyselen gaat niet over één nacht ijs. “In 2019 trok ik voor het eerst naar China, dankzij mijn zakenpartner Tony Nai”, vertelt hij. De ondernemer komt uit Suqian, maar woont al 25 jaar in België. In Temse runt hij restaurant Kaai 22 en hotel-restaurant De Sampan. In Lokeren opende hij een paar jaar geleden dumplingfabriek Euro Dumplings. “Dankzij Tony konden we de juiste contacten leggen”, zegt Gyselen, “zonder iemand als Tony zou dat nooit gelukt zijn.”

Grote brouwerij

Gyselen en Nai mikken ook meteen hoog. “Bedoeling is dat de brewpub een testcase is, om daarna een grote brouwerij te openen van een paar miljoen flessen per jaar. Een gebouw van 20.000 vierkante meter in een deelgemeente van Suqian is al voor ons voorbehouden”, zegt Gyselen. “En hopelijk krijgen we vandaaruit voet aan grond in andere Chinese steden. In China kan het plots snel gaan. Om maar een voorbeeld te noemen: de Chinese koffiehuisketen Luckin Coffee, het lokale Starbucks zeg maar, ontstond in 2017 en telt ondertussen 9.351 filialen.”

“In China kan het snel gaan. Om maar een voorbeeld te noemen: de Chinese koffiehuisketen Luckin Coffee, het lokale Starbucks zeg maar, ontstond in 2017 en telt ondertussen 9.351 filialen”

Wim Gyselen

Mokke bier

Chinezen zijn wel degelijk bierdrinkers, zegt Gyselen. “De lichte bieren zoals Budweiser, Heineken en Stella worden massaal gedronken, maar naar de speciaalbieren is ook steeds meer vraag. Vooral de bruine Mokke en de Mokke IPA vallen in de smaak, van de blonde heb ik de indruk dat ze voor de Chinezen iets te bitter is. Maar in de brewpub kunnen we de smaak dus stap voor stap aan de Chinese markt aanpassen.”

Kaai 22 zal de pub trouwens gaan heten, naar het restaurant van Tony Nai. Wie in China gaat koken, is nog niet zeker. Als het een Chinese kok wordt, krijgt hij eerst een opleiding over onze keuken. Wie de brouwer wordt, is wel al beslist: een Duitser met ervaring bij een bekende brouwerij.

Wim Gyselen: “Ook buiten de bekende Chinese trekpleisters wordt tegenwoordig ingezet op toerisme.”© RR

Wie weet kan Suqian zo wel meer Europese toeristen ontvangen. “De Chinezen exporteren minder, je merkt dat ze op zoek zijn naar andere inkomsten, en op toerisme wordt momenteel sterk ingezet. Suqian ligt aan een groot meer - het heeft zeker veel potentieel. En wij ervaren de Chinezen telkens weer als supergastvrije mensen.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER