Waarom domiciliëring of automatische betaling van je telecomfactuur vaak geen goed idee is
IndependerNet zoals bij sommige energiecontracten, kan je er ook voor kiezen om je telecomfactuur automatisch of via domiciliëring te betalen. Dat is gemakkelijk, maar het stopzetten daarvan is niet altijd zo eenvoudig. Bovendien levert het je ook geen financieel voordeel op. Independer.be vertelt hoe je het stopzetten van een contract het beste aanpakt.
Wat is het precies?
Bij een domiciliëring of automatische betaling geef je een partij de toestemming om het bedrag op je factuur automatisch van je bankrekening te halen. Die manier van betalen is vooral populair bij terugkerende facturen van energieleveranciers of telecomproviders. Het helpt kosten voor laattijdige betalingen vermijden en voorkomt extra papierwerk.
Soms levert een betaling via domiciliëring korting op. Sommige energieleveranciers afficheren bijvoorbeeld twee contracttypes, waarvan het aanbod met digitale communicatie en domiciliëring de klant al snel enkele tientallen euro’s voordeel oplevert. De logica hierachter? Door de automatische betaling hebben zij meer zekerheid dat je op tijd en correct betaalt. Telecomoperatoren bieden evenwel nooit dergelijke kortingen aan.
Kan je wel besparen door verschillende telecomdiensten te combineren in één pakket? Dit verschil maakt het op je rekening.
Addertjes onder het gras
Alle handigheid ten spijt: er zijn ook enkele valkuilen verbonden aan betalingen via domiciliëring. Omdat je bij een manuele betaling het verschuldigde bedrag zelf moet invoeren, merk je sneller op wanneer je factuur hoger is dan normaal. Bij een domiciliëring blijven factuurschommelingen mogelijk onder de radar, waardoor je niet of te laat actie onderneemt.
Een ander gevaar is dat je via een domiciliëring betaalt voor producten die je niet meer gebruikt. En daar knelt het schoentje vaak: het stopzetten van een automatische betaling is niet altijd simpel. Vroeger kon je zo’n automatische opdracht gewoon stopzetten via je bank, maar sinds 2014 is dat niet meer mogelijk.
Door de invoering van het Europese SEPA-systeem zijn het niet meer de banken die de domiciliëringen beheren, maar schuldeisende firma’s. Het volstaat dus niet om de automatische betaling op te heffen bij de bank, aangezien de overeenkomst met de schuldeisende firma dan wél nog blijft doorlopen. Je schuld vervalt dus niet en je bank kan je ook niet verder helpen.
Leestip: Kan je je gsm-nummer sowieso behouden bij een switch naar een andere operator?
Wettelijke bescherming
Als consument ben je gelukkig wel beschermd. Wie niet akkoord gaat met een betaling beschikt over acht weken tijd om het bedrag terug te vorderen. Je kunt toekomstige betalingen meteen ook blokkeren.
Let wel, de openstaande schuld is daarmee in beide gevallen niet vereffend. Heeft je telecomoperator bepaalde diensten geleverd, dan zal je daar toch voor moeten betalen. Je provider zal dus wel nog bij je aankloppen voor de inning van je schulden.
Definitieve stopzetting
Om de domiciliëring definitief te annuleren, moet je rechtstreeks contact opnemen met je operator en samen tot een akkoord komen. In sommige gevallen zal die je doorverwijzen naar de organisatie die instaat voor de inning van de schuld.
In je contract zou normaal duidelijk vermeld moeten staan tot welke partij je je moet wenden en hoe een stopzetting dient te gebeuren. Dat kan via een e-mail, maar in sommige gevallen is er ook een aangetekend schrijven voor nodig. Hoe alles concreet in z’n werk gaat, lees je hier.
Aandachtspunt bij overstappen
Een automatische betaling vereist dus extra aandacht wanneer je een contract stopzet en al dan niet van operator verandert. Via Independer.be kan je niet alleen nagaan welk telecomabonnement het voordeligst is voor jou, je krijgt ook hulp bij het overstappen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Lees meer op Independer.be:
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Independer.be.
Independer.be is een onafhankelijke vergelijker die je helpt bij het vergelijken en afsluiten van verzekeringen, telecompakketten en andere vaste lasten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
Hopen werk op de tuinkalender van juni: “Zeer belangrijk om dit goed op te ruimen”
-
Independer
Zolang betalen je kinderen als ‘onervaren bestuurders’ tot vier keer méér voor een autoverzekering
Nogal wat jonge bestuurders schrikken als ze de prijs van hun eerste verzekeringspremie zien. Hoelang betaalt je kind méér als jonge bestuurder? Mag hij of zij de verzekering op naam van de ouders zetten? En welke consequenties heeft dat voor de schadevrije jaren? Independer.be zoekt het uit. -
PREMIUM
Eén interview deed carrière van barbier Kevin (33) ontploffen: “Per dienst vraag ik nu 20 euro meer”
Kevin Boon werd in 2017 wereldberoemd als barbier nadat hij toegaf zijn knipkunsten via YouTube te hebben geleerd. Maar een financiële aderlating van 90.000 euro deed Kevin zijn zaak anders aanpakken. Mét succes, want “in één jaar tijd verdienden we 70.000 euro nettowinst”. De dertiger deelt zijn succesformule en geeft een inkijk in zijn financiën. “Mijn masterclasses aan 4.500 euro per student hebben mij in die moeilijke periode enorm geholpen.” -
-
Independer
Laad je je smartphone draadloos op? Deze risico’s houd je best in het achterhoofd
-
Independer
Nieuw sociaal telecomtarief: hoeveel spaar je ermee uit? “Voordeel afhankelijk van je operator”
Op 1 maart 2024 veranderde het sociaal telecomtarief in een nieuw sociaal internetaanbod. Dat aanbod houdt in dat je maximum 19 euro per maand betaalt voor vast internet of maximum 40 euro per maand voor een bundel met televisie. Het sociaal internetaanbod is wel niet bij elke provider hetzelfde, en je bespaart telkens een ander bedrag. Independer.be bezorgt een overzicht. -
11
Studie KU Leuven stelt dat “risico op kinderarmoede met 35 procent kan dalen door hervorming kinderbijslag”
Kinderarmoede in Vlaanderen zou met 35 procent kunnen worden verminderd door een hervorming van de kinderbijslag, dat blijkt uit een studie van de KU Leuven. -
Livios
Moet je tuinproducten over datum weggooien? “Hoeveel de kiemkracht afneemt, verschilt van plant tot plant”
-
PROMOJAGERS SUPERTIP. Delhaize pakt uit met zeer straffe promo’s: “Korting was hoger dan betaald bedrag”
-
Independer
Delen van je wifiwachtwoord met gasten is niet zonder risico: zo kan het wél veilig
Vragen gasten bij je thuis vaak om het wifiwachtwoord? Gelukkig is het vandaag kinderspel om dat wachtwoord te delen en hoef je niet meer telkens op zoek naar het boekje van je provider – omdat niemand erin slaagt dat complexe wachtwoord te onthouden. Maar hoe makkelijker het delen van je wifinetwerk is, des te meer risico’s eraan verbonden zijn. Independer.be verklaart. -
Een sneetje brood eten of al een koekje uit de verpakking nemen tijdens het winkelen: mag dat?
Het is elke ouder wel eens overkomen: winkelen met een hongerig kind dat niet kan wachten tot thuis om een boterham te verorberen. Dan kan je je kleine telg een sneetje geven van het brood dat in je winkelkar ligt. Maar mag dat wel? Of gaat het dan om diefstal? We vroegen aan enkele supermarkten welk beleid ze hanteren en gingen na wat de wet zegt over eten en drinken in de supermarkt. -
PREMIUM
Kon je niet bij de Belastingmarathon zijn? Onze geldexpert loodst je vak per vak door je aangifte