Wie is er bang voor nieuwe muziek? De beste concerten van het moment

Sarah Defrise. Foto: De Munt

Zin in een streepje oude muziek, klassiek of hedendaags? Hier vindt u tips voor de bijzonderste concerten van de komende weken.

Veerle Vanden Bosch

Scottish Chamber Orchestra

In Schotse sferen

Het Scottish Chamber Orchestra en dirigent Maxim Emelyanychev nemen je mee op reis naar Schotland, zonder dat er ook maar één noot doedelzak klinkt. In 1829 reisde naar Schotland en raakte er geïnspireerd door de woeste natuur. Jaren later vonden die indrukken hun weg naar zijn Derde Symfonie. ‘The origin of colour’, een werk van de Glaswegian Jay Capperauld gebaseerd op een kort verhaal van Italo Calvino, maakt de Schotse avond helemaal af.

De Singel, Antwerpen, 24/5

Wilhelm Friedemann Bach

La Compagnia del Corpo Nero

La Compagnia del Corpo Nero brengt een intiem programma voor viool, luit en lautenwerck met muziek van de oudste zoon van Johann Sebastian Bach. Wilhelm Friedemann Bach (1710-1784) is een van de eerste vertegenwoordigers van de Sturm und Drang, waarbij subjectiviteit in muziek belangrijk wordt. Dat leidt tot muziek met veel stemmingswisselingen en contrasten. De lautenwerck – een kruising tussen klavecimbel en luit – is een bijzonder instrument dat thuis bij de Bach-familie stond. Doordat dit instrument geen metalen, maar darmsnaren heeft, produceert het een zachtere klank.

Flagey, Brussel, 24/5

La Compagnia del Corpo Nero.© rr

Middeleeuwse vertellingen

Hanna Marti

De jonge Zwitserse zangeres Hanna Marti verklankt drie Anglo-Normandische lais (korte verhalende gedichten) opgetekend door Marie de France. Deze 12de-eeuwse dichteres hoorde epische verhalen van Bretonse minstrelen en vertaalde ze in de taal van het hof, opdat ze “voor altijd zouden worden herinnerd”. Fascinerende muziek uit lang vervlogen tijden. Hanna Marti toont aan dat de lais nog altijd aanspreken.

De Bijloke, Gent, 25/5

Hanna Marti.© rr

Collegium Vocale Gent

Et in Arcadio ego

Arcadië, een poëtische idylle waar de geneugten van natuur, liefde en zang centraal staan. Wat een contrast met het claustrofobische hofleven van de Italiaanse renaissance! Dichters Tirsi, Filli, Clori en Amarilli lieten er ongegeneerd hun inspiratie op los, en madrigaalcomponisten gingen maar al te graag aan de slag met hun teksten. Fijnzinnig repertoire waarin Philippe Herreweghe meester is.

Concertgebouw, Brugge, 25/5

Collegium Vocale: Et in Arcadia ego.© rr

Hyoid Voices

Work songs

We zongen in de velden, we zongen in fabrieken. We zongen en werkten. Vandaag zitten we te turen naar schermen in kantoren, zoekend naar zin en betekenis. Onze manier van werken veranderde ingrijpend en de liederen zijn verdwenen. Waar is het werklied gebleven? Dat is de centrale vraag voor dit concert, waarin componist Christopher Trapani en regisseur Halory Goerger de handen in elkaar sloegen met Hyoid Voices.

De Bijloke, Gent, 25/5

Hyoid Voices.© Koen Broos

Grigory Sokolov

Recital

Grigory Sokolov: een naam als een klok in de pianowereld. Wat hij in Antwerpen uit zijn immense repertoirelijst zal plukken – van de renaissance van William Byrd tot Stravinsky en Prokofjev – houdt hij nog even geheim. Maar een memorabele avond wordt het zeker.

De Singel, Antwerpen, 6/6

Grigory Sokolov.© Anna Flegontova

BachPlus & co

Voor Kristiaan

Onlangs overleed de Aalsterse stadsbeiaardier en organist van de Sint-Martinuskerk Kristiaan van Ingelgem. Hij was net geen tachtig. Hij genoot een internationale reputatie als organist, beiaardier, componist en improvisator. In Aalst en Dendermonde vinden twee herdenkingsconcerten plaats, met onder meer BachPlus, de docenten van de Aalsterse Academie voor podiumkunsten in Aalst, organisten Peter Thomas en Stijn Hanssens, en het koperkwintet Ernest Maes in Dendermonde.

Aalst, Sint-Martinuskerk, 2/6 en Sint-Gillis-Dendermonde, Sint-Egidiuskerk, 8/6

BachPlus.© rr

Sarah Defrise

I hate new music!

Te ernstig! Te ingewikkeld! Ketelmuziek! Het is slechts een greep uit de vele clichés over hedendaagse muziek die sopraan Sarah Defrise in deze onewomanshow vakkundig torpedeert. Met speels plezier en een flinke dosis ironie gidst de ‘Jonge Muzikante van het Jaar’ uit 2021 je door de wondere en miskende wereld van de eigentijdse muziek, aan de hand van persoonlijke ervaringen en een handvol werken die ze a capella zingt. Een toegankelijke – en grappige – duik in een repertoire dat minder ver van ons staat dan we denken.

Théâtre de Martyrs, Brussel, 31/5, 2/6, 4/6 en 6/6 (tickets via De Munt)

Sarah Defrise.© Opéra Royal de Wallonie