© Erik Vandewalle

Bewoners spelen voortuinen kwijt bij heraanleg N111: “We zijn bedrogen”

Bij de heraanleg van de drukke verkeersas Dorpsstraat-Laageind (N111) verdwijnen ter hoogte van het PITO aan één kant van de straat alle voortuinen door een asverschuiving. De bewoners vinden dat ze bedrogen zijn.

Erik Vandewalle

Ter hoogte van het Provinciaal Instituut voor Technisch Onderwijs (PITO) en over een afstand van 400 meter moeten alle voortuintjes eraan geloven. Nu is er al een asverspringing, maar in het nieuwe concept wordt die in de richting van de huizen gedraaid. Dat wil zeggen dat de straat 6 meter opschuift richting de woningen, en daarom moeten de voortuintjes weg. Het voetpad komt na de heraanleg dan volledig tegen de voorgevels. In totaal komen er ook drie park-and-ridezones. Affiches en zwarte vlaggen ondersteunen het protest van de bewoners, die per dag om en bij de 15.000 voertuigen zien passeren.

“In dit dossier is nooit open kaart gespeeld. We voelen ons bedrogen en belogen, zowel door het Agentschap Wegen en Verkeer als door de gemeente. Er is pas een overleg geweest, na lang aandringen van de bewoners. Daar bleek dat de burgemeester en schepenen in de plaats van de belangen van hun bewoners te verdedigen, zich volledig achter de plannen van het AWV scharen. Op e-mails naar de bevoegde gemeentelijke diensten komt geen of een heel laat antwoord. Ambtenaren weigeren bijvoorbeeld aan verschillende buurtbewoners opgevraagde attesten, wat verplicht is”, zegt bewoonster Geertje Holhof.

“Geen transparantie”

Jef Schoenmaekers, woordvoerder van het AWV, reageert: “De voortuintjes werden in het verleden al onteigend bij de inbuizing van de Noordbeek. Ze zijn dus al lange tijd openbaar domein, dat nu nodig is om de voetpaden te realiseren.”

De bewoners betwisten dat. “Voor sommige huizen klopt dat. Maar niet bij iedereen is die grond onteigend. Wanneer we aan de gemeente vragen om documenten te tonen waaruit die onteigeningen moeten blijken, komt er niets op tafel. Waar blijft de transparantie? De gemeente en het AWV gaan er blijkbaar van uit dat procederen zo duur is, dat het burgers afschrikt. Dat zou weleens verkeerd kunnen uitpakken”, klinkt het bij andere boze bewoners.

“We hebben bewust gekozen voor deze asverschuiving omdat er anders onvoldoende ruimte overblijft om aan de zijde van de school een volwaardig fietspad en voetpad in te richten voor wachtende leerlingen, ouders, leerkrachten passanten en twee kiss-and-ridezones”, argumenteert het AWV.

De buurtbewoners wuiven dat argument weg. “Tussen de straat en de school ligt een voortuin van bijna 100 meter diep. Meer dan voldoende ruimte om kiss-and-ridezones aan te leggen en een veilige schoolomgeving te creëren. Voortuinen en parkeermogelijkheden afpakken van burgers is blijkbaar makkelijker.”

Infovergadering

Burgemeester Rik Frans en schepenen Ludo Reyntjens en Sarah De Martelaere (allen N-VA) zeggen begrip te hebben voor de reacties van de buurt, maar halen aan dat dit dossier al heel wat jaren aansleept. “Als gemeente kunnen wij niet anders dan ons houden aan de regelgeving. Het AWV is de grootste speler en heeft de meeste invloed in de beslissingen van dit dossier.”

Ondertussen laat het AWV weten dat Besix aangesteld is als aannemer. “Na het bouwverlof kunnen de werken starten, maar de echte werken in de straat gebeuren pas nadat we in september een infovergadering voor de bewoners hebben georganiseerd.”