Deze zomer op Pukkelpop: de festivalganger van den Aldi

Een T-shirt met het logo van Aldi-huismerk Olé, River, Golden Power of Buval, of een sweater van Zeeman: volgens beide discounters wordt het dé outfit van deze festivalzomer. “Geniale zet”, vindt merkenstrateeg Stef Verbeeck.

Chris SNICK

Vraag je aan Aldi waarom de keten plots met een festivalcollectie op de proppen komt, dan klinkt het “dat ze trots zijn op hun merken die een grote naambekendheid dragen”. Al meent Stef Verbeeck van het merkenagentschap Pavlov Branding dat er aan die naambekendheid toch een vleug ironie hangt. “Het zijn ironische/iconische merken. Het gaat ‘m bij jongeren eerder om de naam en het imago van een merk dan om het product: het is niet omdat je een shirt met River erop draagt, dat je ook River drinkt. Maar ik vind het geniaal om dan als keten de jongeren bij de lurven te pakken en zo’n lijn uit te brengen.”

Kitsch is cool

Volgens stylist Jody Van Geert spelen Aldi en Zeeman perfect in op de modetrend ‘kitsch is cool’. “Jaren geleden zou dit niet gelukt zijn. Wie toen bezig was met mode, had nooit toegegeven dat hij of zij een stuk van Aldi of Zeeman droeg. Terwijl iedereen er wel gaat shoppen hé, laat ons daar eerlijk over zijn. Sinds vorig jaar is dat taboe in de mode doorbroken – toen gingen grote merken zelf die kitscherige logo’s van ketens gebruiken. En nu is er dus het idee dat je dan net zo goed het goedkope origineel kan dragen. Het is zelfs een statement: waarom moet alles zo duur zijn? Wat ooit kitsch was – het woord marginaal vind ik te kwetsend – is nu hip. Daarom vind ik het jammer dat er in de collectie van Aldi geen shirt zit met het logo van de winkel zelf. Dat zou pas een topper geweest zijn.”

“Jongeren zijn voor Aldi een belangrijke doelgroep”, zegt marketingspecialist Gino Van Ossel. “Vooral kotstudenten die voor het eerst zelf inkopen doen. Kun je die op de een of andere manier aan je keten binden en overtuigen van je producten, dan heb je ze mogelijk decennialang als klant.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Lees meer