Volledig zelfrijdende auto is écht nog niet voor morgen
Vergeet het idee dat u weldra met de voeten op het dashboard en ondertussen de smartphone raadplegend naar uw werk zal pendelen. De volledig zelfrijdende auto is écht nog niet voor morgen. Pas ten vroegste tegen 2065 laten we het stuur volledig los, zo meent de Nederlandse automobielvereniging RAI.
Het leek erop dat een rijbewijs al in de relatief nabije toekomst overbodig zou worden. Maar volgens de Nederlandse tegenhanger van onze automobielfederatie Febiac is de volledig autonoom rijdende personenwagen toch nog niet voor de eerste 45 jaar. “We zien vandaag al wel een hoop mooie ontwikkelingen zoals rijstrookondersteuning, noodremfuncties, dodehoekspiegelherkenning en adaptieve cruise controle, waarbij automatisch afstand wordt gehouden”, zegt Floris Liebrand van RAI, de Nederlandse belangenvereniging voor de automobielindustrie. “Samen doen ze het aantal aanrijdingen al aanzienlijk dalen. Maar ondanks al die mooie ontwikkelingen zijn we nog lang niet zover dat we het stuur overal en volledig los kunnen laten.”
Volledig autonoom rijden
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Spaargids.be
Betaalkaart gestolen of verloren: draai je zelf op voor de kosten?
-
PREMIUM
Ander merk, maar dezelfde auto. Wat zit daarachter en hoe maak je dan de juiste keuze? “Je wordt misleid”
Je denkt dat je een Opel koopt, maar eigenlijk is het een Peugeot. Je kiest een Volkswagen, maar voor een Seat - die krek dezelfde auto is - had je minder betaald. Steeds meer modellen van een verschillend merk zijn in feite dezelfde auto. Ook Chinese makers van elektrische auto’s passen deze formule toe. HLN-autospecialist Joost Bolle legt uit wat daarachter zit, hoe je dan de juiste keuze maakt en waarom je wordt misleid: “Er wordt enkel een ander logo op de wagen geplakt.” -
Nog een Sovjetautomerk van onder het stof gehaald: Volga maakt comeback in Rusland na vertrek van westerse merken
Rusland heeft het voormalige Sovjetautomerk Volga nieuw leven ingeblazen. Russische media melden woensdag dat er drie nieuwe modellen zijn gepresenteerd op een industriële handelsbeurs. -
-
PREMIUM
Jaarlijks tot 600 schadeclaims door putten in de weg: wanneer moet je alsnog zelf opdraaien voor de kosten?
-
HLN Shop
Ken jij deze vijf types barbecue al? Van oldskool met houtskool tot Japanse verfijning
Tijdens het plannen van een grillfeest krijgen we al snel een luxeprobleem op ons... bord: het aanbod in de winkels beperkt zich niet meer tot een rooster met een bakje kolen onder. Anno 2024 vind je barbecues in alle denkbare soorten en maten. Hoe pik je hier het juiste exemplaar voor jou uit? HLN Shop plaatst vijf types barbecues in de kijker en bespreekt hun troeven en bijzonderheden. -
PREMIUM
Je fiets wassen met de hogedrukreiniger kan honderden euro aan schade veroorzaken. Onze expert legt uit hoe je dit kan voorkomen
Een propere fiets rijdt beter, maar poetsen is niet altijd een pretje. Gelukkig maken hogedrukreinigers het leven makkelijker. Tegenwoordig heb je ze in alle verschillende formaten en prijsklassen, maar dat maakt het niet eenvoudig om het juiste apparaat te kiezen. En vergeet ook niet dat verkeerd gebruik kan leiden tot kostelijke beschadigingen van jouw rijwiel. Onze fietsexpert Arno Jaspers vertelt je alle do’s en don’ts van het poetsen met een hogedrukreiniger. -
Independer
Bijna geen cabrio’s meer onder de 35.000 euro: 4 zaken om rekening mee te houden als je er één koopt
-
Fikse regenbui kan rijbereik van je elektrische auto tot wel 20 procent verminderen
-
PREMIUM
“Een speedpedelec brengt geld op, terwijl een auto enkel geld kost”: zoveel wint Carlos (42) door een e-bike te leasen
Vijf jaar geleden leaste Carlos Cerrens (42) zijn eerste fiets via het werk. Vanaf dag één raakte hij verslingerd aan deze manier van woon-werkverkeer. “Uiteindelijk nam ik die fiets over voor 900 euro en verkocht hem tweedehands voor 2.000 euro”, vertelt hij. Maar dat is niet het enige (financiële) voordeel dat fietsen naar het werk hem al heeft opgeleverd. Carlos schetst hoeveel zijn huidige e-bike hem kost én opbrengt. -
PREMIUM
De zin/onzin van ultrasnelle laadpalen: wat kosten ze en hoe snel laden elektrische wagens nu al op?
Het Franse bedrijf Electra zal 160 ultrasnelle laadpalen plaatsen op de parkings van Colmar-restaurants. Zes restaurants daarvan liggen in ons land. Daar zal je dus vanaf 2025 kunnen opladen aan 400 kW. Supersnelle laadpalen worden hoe langer hoe meer de norm, maar hoe nuttig zijn die eigenlijk? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn geeft advies en stelt een top tien samen van de snelst ladende wagens die momenteel op de markt zijn. -
Waarom er steeds minder dode vliegen op je voorruit zitten
10 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerYvan Lissens
Guy Goethals
Donald Borremans
François Defosse
Steven De Baerdemaeker