BNP Paribas Fortis wil activiteiten en 500 medewerkers van klantendienst uitbesteden

© MARC HERREMANS - MEDIAHUIS

De grootbank BNP Paribas Fortis wil een aantal activiteiten en iets minder dan de helft van het personeel van haar Client Service Center - zo’n 500 mensen - uitbesteden.

mtm
Bron: BELGA

Bij haar technologiepartner Accenture zal vanaf volgend jaar een aparte Belgische entiteit worden opgericht waar deze mensen zullen worden ondergebracht, staat donderdag in een persbericht. De bedoeling is om klanten een nog betere dienstverlening aan te bieden in een steeds complexere en snel veranderende omgeving, luidt het.

Er komt nog overleg met de sociale partners en ook de toezichthouders moeten nog hun goedkeuring geven. “De overdracht gebeurt met jobbehoud en aan gelijkaardige arbeidsvoorwaarden als vandaag”, beklemtoont BNP Paribas Fortis. Zelfs de plaats van tewerkstelling zou voor elk betrokken personeelslid behouden blijven. 

De rol van de toezichthouders is dan weer belangrijk om ervoor te zorgen dat de uitbesteding geen negatieve impact heeft op de stabiliteit van de bank en het bredere financiële systeem, en dat de klanten en andere betrokken partijen beschermd blijven.

Het Client Service Center van BNP Paribas levert diensten achter de schermen, zoals de verwerking van investeringsdossiers, kredietdossiers, of van een nalatenschap van de klant. Het zijn die activiteiten die naar Accenture zouden verhuizen. “De nieuwe entiteit zal de expertise van bankmedewerkers combineren met geavanceerde digitale tools, om zo de best-in-class-oplossingen aan te bieden”, klinkt het.

BNP Paribas Fortis is de eerste Belgische bank die dergelijke uitbestedingsoperatie uitvoert, maar internationaal is dat niet ongewoon. Zo werkt de Italiaanse zusterbank BNL BNP Paribas al meer dan twee jaar samen met Accenture. “De verwachtingen van de klanten over de dienstverlening van hun bank veranderen nog altijd. Daarnaast is ook de regelgeving complexer geworden, en dat op een moment dat we technologisch een nooit geziene evolutie doormaken”, legt CEO Michael Anseeuw uit. In plaats van de transformaties die hiervoor nodig zijn, zelf te realiseren, heeft de bank gekozen voor een langdurig partnership met haar techpartner Accenture. “Zo willen we de medewerkers van het Client Service Center de meest geavanceerde en toekomstgerichte tools aanbieden.”

Wat de financiële gevolgen zijn voor de bank, wilde Anseeuw niet kwijt.

Voor de klant verandert er in eerste instantie niets, klinkt het nog. Op termijn is het de bedoeling dat de doorlooptijd van een klantendossier zal verkorten, bijvoorbeeld door de inzet van artificiële intelligentie. Ook zouden dossiers in de toekomst minder input van de klant vragen.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen
brand: nb
Change brand: NB GVA HBVL DS
Iedere ochtend het nieuws uit jouw buurt, binnen- en buitenland?
Schrijf je in voor deze nieuwsbrief en ontvang iedere ochtend het nieuws uit jouw buurt, binnen- en buitenland.
Door je in te schrijven voor deze nieuwsbrief zijn de privacyverklaring en de gebruiksvoorwaarden van toepassing.