Direct naar artikelinhoud
INSTAGRAM

Instagram wil concurrentie met YouTube aangaan

Instagram-CEO Kevin Systrom bij de lancering van IGTV.Beeld AP

Met de lancering van een nieuw videoplatform wil Instagram het voor bepaalde accounts mogelijk maken om langere video's in verticaal formaat te uploaden. Op die manier wil de fotodeelapp de concurrentie aangaan met YouTube en Snapchat Discover.

Vanavond kondigde Kevin Systrom, CEO van de populaire fotodeelapp Instagram een nieuw snufje aan: Instagram TV, of kortweg IGTV. Met dat nieuwe videoplatform wil Instagram het mogelijk maken om video's tot een uur lang online te plaatsen, in verticaal formaat. Nu kunnen gebruikers van de app op 'Instagram Stories' al video's tot een minuut lang uploaden, die na 24 uur weer verdwijnen.

IGTV zou voor alle accounts beschikbaar moeten worden. Daarmee onderscheidt Instagram zich van Snapchat Discover, een platform van concurrent Snapchat waarmee bedrijven en andere specifieke accounts, van social mediasterren en influencers, speciale content kunnen delen met hun gebruikers. IGTV zal beschikbaar zijn als aparte app, maar ook toegankelijk zijn via de standaard Instagram-app.

Het nieuwe videoplatform zou echter vooral de concurrentie met YouTube moeten aangaan, de videowebsite van Google waarop gebruikers zelf filmpjes van quasi onbepaalde duur kunnen uploaden. Op die manier wil Instagram ook meer adverteerders aantrekken.

Bij de aankondiging maakte Instagram ook nieuwe cijfers bekend: inmiddels telt de app zo'n één miljard maandelijks actieve gebruikers. In september stond de teller nog op 800 miljoen.