Google geeft bug rond paswoorden toe die 14 jaar aansleepte
Het lijkt onwaarschijnlijk maar Google heeft G Suite-paswoorden veertien jaar lang onversleuteld bewaard. De fout gebeurde al in 2005, maar werd in de volgende jaren nooit rechtgezet. Google zei wel dat het geen bewijzen van misbruik vond.
Normaal worden paswoorden versleuteld bewaard: de door de gebruiker gekozen tekens worden omgezet in een ogenschijnlijk willekeurige lettercombinatie die enkel kan ontcijferd worden met een code. Maar bij sommige klanten van Googles betalende G Suite-toepassingen voor bedrijven werden de paswoorden in gewone, leesbare tekst weggeschreven.
“We hebben recent een subgroep gebruikers van onze G Suite e-mail en apps ervan op de hoogte gebracht dat sommige paswoorden onversleuteld werden opgeslagen in ons gecodeerd intern systeem”, gaf Google toe in een blogpost. “We maakten in 2005 een fout bij het implementeren van deze functionaliteit.”
Geen Gmail-klanten
“Dit beantwoordt niet aan onze normen”, bekende Google schuld. Het bedrijf deelde niet mee om hoeveel paswoorden het ging, noch wanneer het de flagrante bug ontdekte. Het benadrukte wel dat er geen consumenten met een gratis Google-account - mensen met een Gmail-adres - werden getroffen, maar enkel bedrijfsklanten. In februari vierde Google nog dat het vijf miljoen zakelijke gebruikers van G Suite had.
G Suite liet vroeger toe dat IT-beheerders handmatig wachtwoorden instelden voor nieuwe gebruikers. De gevonden bug draait om die paswoorden. Nadat gebleken was dat bepaalde paswoorden onversleuteld in de beheerderscontrole waren opgeslagen, schrapte Google de functionaliteit.
“Grondig onderzoek” door het bedrijf zelf bracht geen misbruik aan het licht. De wachtwoorden bleven ook de hele tijd binnen het de beveiligde infrastructuur van G Suite en waren zodoende nooit via het openbare internet toegankelijk voor derden.
Niet alleen Google
De getroffen gebruikers werden ingelicht en aangespoord om de wachtwoorden te wijzigen. Bij wie dat niet doet, reset Google zelf automatisch het paswoord.
De techgigant biedt in de blogpost nog excuses aan voor het beveiligingslek. Een bug waar overigens niet alleen Google mee te maken kreeg. Ook de andere grote spelers als Twitter, Facebook en Instagram schreven in het verleden al honderden miljoenen paswoorden in gewone tekst weg.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Waarom je maar beter niet je smartphone aan USB-laders op de luchthaven hangt
-
Tienduizenden WhatsApp-gebruikers melden storing, problemen bij Facebook en Instagram opgelost
Door een wereldwijde storing ondervinden tienduizenden gebruikers van de populaire berichtendienst WhatsApp sinds 20 uur problemen. Ook Facebook en Instagram werden getroffen door de storing, maar ondertussen werken de platformen weer normaal. -
Proximus lanceert alles-in-één-app
Proximus lanceert zijn eigen alles-in-één-app Proximus+. De app bundelt een hele reeks digitale diensten en wordt ook beschikbaar voor wie geen klant is bij de operator. -
-
HLN Shop
Je auto wassen met de hogedrukreiniger: een slim idee?
-
“Apple stopt ontwikkeling elektrische auto”
Apple stopt de inspanningen om een elektrische auto te bouwen. Dat meldt het persagentschap Bloomberg op basis van anonieme bronnen. Er werkten bijna 2.000 mensen aan het project, dat al jaren liep. -
1
“Apple verkocht zeker 160.000 exemplaren van nieuwe Vision Pro-bril tijdens lanceerweekend”
Apple zou tussen de 160.000 en 180.000 exemplaren van zijn mixedrealitybril, de zogenaamde Vision Pro, hebben verkocht tijdens het lanceerweekend. Dat beweert Apple-analist Ming-Chi Kuo. De hoogtechnologische bril is voorlopig enkel verkrijgbaar in de Verenigde Staten en heeft een prijskaartje van maar liefst 3.499 dollar (zo’n 3.240 euro). -
6
“Leg de iPhone niet in een zak met rijst”: Apple legt uit wat je wél moet doen als je smartphone nat is
-
Nothing Phone (2a) review: uniek ontwerp voor 329 euro
-
Independer
Sluit het gsm-abonnement als laatste af: wat met telecomabonnementen bij een overlijden?
Vandaag heeft iedereen veel meer abonnementen en accounts dan pakweg vijftien jaar geleden. Telecomabonnementen, klanten- en streamingaccounts, sociale media enzovoort: de lijst is haast niet meer te overzien. Maar wat gebeurt er daarmee wanneer een persoon komt te overlijden? Dat zien we nog vaak over het hoofd en plaatst nabestaanden zo voor verrassingen. Independer.be geeft tips om overbodige miserie te vermijden. -
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
Hobbytuiniers houden hun moestuinen de komende weken maar beter goed in de gaten. Zodra de bodem begint op te warmen, het ’s nachts niet te hard afkoelt en het nu en dan blijft regenen, duiken slakken in groten getale op. Slakkenplagen zijn immers een typisch lentefenomeen. Bouwsite Livios vroeg aan Dirk Criel van Natuurpunt hoe je het beste omgaat met slakken in de tuin. -
Apple stijgt op Wall Street na geruchten over staken autoproject
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer