© Hans Otten

Lokale bevolking denkt mee over vlotte en veilige verkeersafwikkeling rond Geel en Mol

Met twee informatiemarkten in Geel en Mol legt de provincie Antwerpen deze week aan de lokale bevolking de resultaten voor van de bevraging rond de regionale verkeersontsluiting. 2.220 deelnemers zorgden voor een schat aan informatie.

Hans Otten

De grote hoeveelheid (vracht)verkeer die dagelijks door de centra van Geel, Mol, Retie en Dessel dendert, zorgt voor onveilige situaties, ongezonde leefomstandigheden en veel ergernissen bij bewoners en chauffeurs. Om de druk te verlichten, wil de provincie Antwerpen over enkele jaren twee bijkomende ontsluitingswegen aanleggen. Om te vermijden dat een burenklacht de vernietiging van de plannen oplevert, zoals vier jaar geleden, betrekt de provincie alle mogelijke burgers vanaf het begin in het proces.

En óf zij die uitnodiging tot inbreng met twee handen aangrepen.

Veel verschillende meningen

Deskundigen van de provincie toonden dinsdag tijdens een infomarkt in Geel de massa gegevens die uit de online bevraging van afgelopen zomer zijn gekomen. Morgen volgt in het Molse gemeentehuis van 18u tot 21u een tweede sessie. “De input van de 2.220 deelnemers over onder andere verkeersveiligheid en doorstroming is aanzienlijk. Maar tegelijk is ook duidelijk dat de meningen heel erg verschillen”, klonk het bij de technici.

De deelnemers konden in de enquête een uitspraak doen over drie mogelijke tracés om de Geelse ringlaan met de Retieseweg (N118) te verbinden: een noordelijke route tussen de Dr. Van De Perrestraat (N19) en N118 in de omgeving van Fittelaarsdijk, met een variant die afbuigt naar ­Katersberg, en een oostelijk tracé over de (oude) Molseweg heen naar de N118. De grootste bekommernis van de burgers bij elk van die tracés is de impact van de nieuwe drukke doorgangsweg op de omwonenden. “De eerste variant van het noordelijk tracé draagt de lichte voorkeur omdat die wat verder van de bewoning ligt en minder onteigeningen vergt.”

Alternatieven

Daarnaast konden de inwoners in de bevraging zelf alternatieven aanbieden. 32 mensen zien het noordelijke tracé liever nog veel noordelijker, bij voorkeur naast het kanaal Herentals-Bocholt in Ten Aard. Voor het oostelijke geldt een soortgelijk voorstel: schuif het verder op naar het oosten. De ruimtelijke deskundigen hebben al die voorstellen bekeken en geargumenteerd waarom ze wel of niet haalbaar zijn. De aanwezigheid van natuurwaarde blijkt vaak een struikelblok te zijn.

Voor de nieuwe ontsluiting tussen de N118 Retieseweg en N18 Turnhoutsebaan heeft de provincie drie varianten uitgewerkt. Die lopen gelijk in het feit dat ze over de Kastelsedijk voorbij bedrijvenzone Stenehei en Gravenstraat richting de site van Vito en SCK lopen, maar verschillen in de manier waarop ze vervolgens naar de Turnhoutsebaan leiden. Ook hier hebben de burgers bij elk voorstel alternatieven, soms zelfs met een verlenging van het tracé naar de Zuiderring (N71).

Hiermee is in feite nog maar de start gemaakt van het onderzoek naar de mogelijke tracés. Zo moeten er onder andere nog grondige mobiliteitsstudies gebeuren naar de eventuele effecten, want daarover zijn lang niet alle deelnemers het eens.