© Hans Otten

Koelbedrijf trekt aandacht met ludieke schrijffout

Pal voor de afrit Geel-West op de E313 hangt deze dagen een opvallende banner aan een bedrijfsgevel. ‘Gevraagd: werflijder ;) en koeltechniekers’ staat er te lezen. Maar de knipoog blijkt nogal wat mensen te ontgaan.

Hans Otten

De specialist in koel- en vriesinstallaties Arco krijgt momenteel veel respons op de vacature voor een werfleider en enkele koeltechniekers. Maar niet iedereen die in zijn (digitale) pen kruipt is op zoek naar een nieuwe baan. Want het feit dat de bedrijfsleiding op een gigantisch spandoek aan de eigen gevel pal naast de E313-snelweg gewag maakt van een ‘werflijder’ lokt verrassend veel reacties uit. Voor de goede orde: achter het foutief gespelde woord heeft Arco duidelijk een knipoog ‘;)’ geplaatst.

“Ik heb bij de opmaak van het spandoek zelfs overwogen om de knipoog er niét bij te plaatsen. Maar achteraf gezien ben ik heel blij dat ik het toch gedaan heb, anders zouden de mensen me nog verwijten dat ik niet kan schrijven. Want je zou ervan versteld staan hoeveel taalpuristen ook nu nog de moeite nemen om ons een mail te sturen”, zegt business manager Steven Bruggeman van Arco met een lachje.

Gedurfde kerstcartoons

Het mag duidelijk zijn dat het bedrijf met vestigingen in Geel en Lokeren met de bewuste spelfout de aandacht van de passanten wil trekken. Maar toch zit er nog meer achter dan een taalgrapje. “Ik heb er heel goed over nagedacht vooraleer ik tot het gebruik van die schrijfwijze overging, want ook onze eigen klanten zien die term zo aan onze gevel hangen. Maar ik zie het tegelijk als een boodschap van eerste schifting naar kandidaat-sollicitanten. Werfleider is een fantastische job met veel vrijheid, maar het is echt wel meer dan wat rondrijden in een mooie firmawagen. Er hangt best wat verantwoordelijkheid aan vast.”

Arco is hiermee niet bepaald aan zijn proefstuk toe. Aan het bedrijfsgebouw met de in het oog springende architectuur in de Janssen Pharmaceuticalaan hangen tijdens de eindejaarsperiode traditiegetrouw ook kerstcartoons aan de wand. Die zijn vaak behoorlijk gedurfd. “We willen zeker niet provoceren. We doen vaak een beroep op bekende cartoonisten, maar we hebben ook al ideeën afgevoerd omdat die te veel commotie zouden veroorzaken. Voor ons is het vooral belangrijk ons bedrijf door het gebruik van humor wat te laten opvallen. We nemen ons werk serieus, maar we vinden ook dat er op de werkvloer wel eens goed gelachen mag worden”, zegt Steven Bruggeman. Missie geslaagd.

www.arconv.com