Te veel spullen? Niet (helemaal) uw schuld en snel op te lossen

© rr

Nu het kwik daalt, brengen we opnieuw meer tijd door in onze huiskamers. Die staan helaas soms vol met spullen die we niet echt meer gebruiken of nodig hebben. Ontspullen en opruimen dan maar?

svg

Ontspullen zit al een tijdje in de lift. Experts beweren immers dat we daar gelukkiger van worden. Vorig jaar kreeg Vlaanderen zelfs haar eerste ‘minimaliseercoach’. Annelies Mentink (38) leert u gaandeweg wat u wel en niet meer nodig heeft in huis, zonder dramatisch in de deuropening te gaan staan met een vuilniszak in haar handen. ‘Ik zeg bijvoorbeeld niet wat weg moet en wanneer mensen afscheid moeten nemen van hun spullen. Wél help ik hen stil te staan bij wat ze allemaal hebben en hoe vaak ze iets gebruiken.’

Hoe vaak gebruikt u dat fonduestel om op tafel te zetten? De kaasschaaf die u van uw ouders meekreeg als huwelijkscadeautje? En wanneer gaat u die stapel tijdschriften (nog eens) lezen die op het hoekje van de dressoir ligt? Als het antwoord ‘zelden’ of ‘niet meer’ is, dan kunt u die voorwerpen evengoed uit het huis verbannen, stellen ontspullers.

Als u niet weet waar te beginnen, kunt u dit eens proberen:

1. Gooi oude kranten en magazines weg

2. Maak uw medicijnkastje leeg en kijk wat u nog gebruikt

3. Kijk eens in de servieskast. Heeft u servies voor 30 personen zonder dat u ooit maxifeestjes houdt? Dan kan de helft daarvan wellicht weg.

4. Als u in een luie bui bent, kan je ook je smartphone of laptop opruimen. Heeft u echt alle apps en documenten op uw bureaublad nog nodig?

5. Alle keukenapparaten die al meer dan een jaar onaangeroerd in de kast staan, zijn waarschijnlijk klaar om in de ‘weggeef’- of ‘verkoopdoos’ te stoppen.

6. Doe uw kleerkast open en kies drie kledingstukken die u nooit of nauwelijks draagt. Is het dan geen tijd om er afscheid van te nemen?

Het heeft bovendien geen zin om tijdens het opruimen en ontspullen de schuld volledig bij uzelf te leggen. De volkswijsheid ‘vroeger was alles eenvoudiger’ is ook echt waar in dit geval. Het is niet uw schuld dat u in de winkel niet uit twee maar twintig soorten fonduestellen moet kiezen en dat u als een blok gevallen bent voor gratis nieuwe apps op uw smartphone.

Die overvloed aan keuze in ons leven maakt het juist moeilijker om tevreden te zijn met wat we hebben. In zijn boek ‘The Paradox of Choices’ (2004) stelde de Amerikaanse psycholoog Barry Schwarz al dat consumenten onder meer druk komen te staan naarmate het aantal keuzes toeneemt. We hebben dan het gevoel dat we kansen zullen missen als we voor het verkeerde product kiezen en vragen ons achteraf af of we wel alle relevante factoren in overweging hebben genomen om onze keuze te maken. Daardoor kopen we ook vaker nog een extra trui, blender of gsm-oplader.

Zo koopt u zonder zorgen en spijt

Na een tijdje zit u daar dan, tussen uw berg spullen die u niet meer gebruikt. Dat probleem kan nochtans snel bij de kern aangepakt worden, stelt Schwarz.

Als u een nieuwe jurk of een nieuwe smartphone nodig heeft en u wordt geconfronteerd met 23 verschillende modellen, mag u volgens Schwarz niet in termen denken van ‘wat als ik nu toch de jurk met dat zwart zou kiezen en ze vinden het niet mooi op het familiefeest’ of ‘wat als er in een andere winkel waar ik over twee weken passeer nu een andere kleur hangt die me beter staat’. Een consument die op voorhand beslist wat hij wil, hoeft nergens voor de vrezen en hoeft achteraf niet te piekeren over zijn keuze.

Om bij het voorbeeld van daarnet te blijven: als u vindt dat een zwarte jurk met een A-lijn prima is voor de eindejaarsfeesten, dan koopt u die gewoon. Zonder achteraf online te checken of ze nog in een andere kleur bestond of het andere model toch geen kanshebber was geweest, natuurlijk.