© Jan Van der Perre

Hoe de gemberthee van Alain Indria van Lombardia wereldberoemd werd

Het begon ooit met een artikel in The Wall Street Journal over de toen nog naamloze gemberthee van Alain Indria. Later werd de Ginger Love in vele smaken wereldberoemd. ”Ik was de eerste met gember in België.”

Han van de Ven

“Wie Antwerpen bezoekt, moet absoluut Rubens zien én de gemberthee van Alain Indria proeven, in zijn eethuisje Lombardia aan de Lombardenvest”, schreef The Wall Street Journal een kleine twintig jaar geleden. Het drankje had toen nog geen naam. “Eigenlijk zit er geen thee in”, legde Indria uit. “Het gaat om verse gember, waarvan geweten is dat het je veel energie geeft en werkt als een afrodisiacum.”

Het artikel trok de aandacht van de Amerikaanse koffieketen Starbucks. Die nodigde Alain in november 2006 uit om zijn uitvinding te komen voorstellen op het hoofdkwartier in Seattle, bij grote baas Howard Schultz. “Ik neem alle ingrediënten mee in een koffer”, zei Indria toen voor zijn vertrek. “Maar mijn drankje bereiden doe ik ginder liever buiten de muren van Starbucks, in een gehuurd busje met een keukentje. Uit het zicht van de laboranten, om te vermijden dat Starbucks met mijn geheime recept gaat lopen.”

Uiteindelijk kwam er geen deal. Maar de Ginger Love in vele smaken werd wereldberoemd, en Alain bleef lekkere drankjes en hapjes bedenken. ”Ik was de eerste met gember in België, in een tijd toen men nog zei: gember, dat is dat vies ding bij de Japanner. Nu is gember overal.”

“Ik experimenteer voortdurend. Soms schiet ik ’s nachts wakker als ik een nieuw recept denk te hebben, en dat laat een zeer specifieke smaak achter in mijn mond. Dan maak ik mijn vrouw Alida wakker om haar mijn droom in geuren en kleuren te vertellen. Zij is dan altijd reuzeblij (lacht).”

LEES OOK. Alain en Alida lanceren vetverbrandende instantsoep: “Diëten met soep hoeft geen crashdieet te zijn”