Nieuw plan vrouwenvoetbal voorgesteld: Pro League legt lat hoog voor Lotto Super League

© BELGA

De voetbalbond en de Pro League hebben hun nieuwe plan Achieve&Believe rond vrouwenvoetbal tot 2028 voorgesteld. Vooral rond onze vrouwencompetitie, de Lotto Super League, zijn de plannen ambitieus.

Valerie Van Avermaet

De Pro League schreef het voorbije jaar aan een meerjarenplan tot 2030 om onze nationale vrouwencompetitie de versterken. De bedoeling is om de Lotto Super League van de 22ste naar de 15de plek van Europa te loodsen door de competitie verder te professionaliseren, meer zichtbaarheid te genereren, extra partners aan te trekken en meer fans te bereiken. Het doel is onder andere om de fanbase van de Lotto Super League elk jaar te verdubbelen door bijvoorbeeld extra fandagen te organiseren.

© Kms

Concreet wil de Pro League vanaf het seizoen 2025-2026 een competitie van maximaal tien clubs -op dit moment ziet het ernaar uit dat er acht clubs zullen deelnemen volgend seizoen. Die clubs zullen op termijn elf speelsters een semiprofcontract moeten geven en minstens vijf keer per week moeten trainen. In het seizoen 2024-2025 ligt het aantal speelsters per ploeg met een semiprofcontract op vijf. Ook een goed opgeleide staf, kwalitatieve jeugdopleiding, een CEO, sportief directeur, administratief medewerkt, een fysio, mediaverantwoordelijke, schoolbegeleider en jeugdverantwoordelijke zal elke club in de Lotto Super League moeten hebben. Bovendien wil de Pro League van elke club een businessplan voor de komende vijf jaar zien en moeten ze voldoen aan een reeks financiële voorwaarden.

Met andere woorden: de lijst met eisen van de Pro League is lang. Het is maar de vraag of elke club daaraan kan voldoen. Het is immers een publiek geheim dat het vrouwenvoetbal in ons land op dit moment nog steeds meer kost dan het opbrengt. Welke clubs willen desondanks die investeringen doen? Enkele weken geleden lieten WS Woluwe en KV Mechelen al weten om voorlopig een stap terug te doen. Afwachten of er nog volgen.

“De bedoeling is wel om stapsgewijs de licentievoorwaarden te verstrengen”, verduidelijkt Pro League-CEO Lorin Parys. “De verbeteringen vragen tijd. Op het einde van dit seizoen zullen we weten of we nog clubs kwijt geraken, wij zijn daarop voorbereid. In een ontwikkelingsfase is er ook de pubertijd. Dat is niet altijd de meest aangename periode, maar daar moeten we door. Als geen enkele club moeite heeft met de verstrengde licentievoorwaarde dan is ons plan misschien niet ambitieus genoeg en veranderen we niet genoeg.”

KBVB bouwt aan piramide

Ook de voetbalbond is betrokken bij het nieuwe plan rond vrouwenvoetbal. Van 2019 tot en met 2024 stegen de cijfers rond vrouwenvoetbal serieus, met dank aan het ‘The World At Our Feet’-plan van de KBVB dat toen liep. Dit keer is het plan overkoepelend en zij ook de Pro League, Voetbal Vlaanderen en ACFF betrokken bij het plan dat voor hen tot 2028 loopt maar met #Believe&Achieve dezelfde naam draagt. De bedoeling van de KBVB, Voetbal Vlaanderen en ACFF is vooral om het aantal voetballende meisjes elk jaar met 10% te laten groeien, op dit moment zijn dat er zo’n 53.000.

De KBVB wil graag de fans van de Red Flames bij thuiswedstrijden verdubbelen.© BELGA

De KBVB en Voetbal Vlaanderen kijken dus naar de onderkant van de piramide en wil de basis versterken. “Dat kan later de Red Flames alleen maar ten goede komen. De bedoeling is dat elke voetbalclub in België een vrouwvriendelijke cultuur krijgt”, legt directeur marketing en communicatie Manu Leroy uit. Manager vrouwenvoetbal Katrien Jans vult aan: “Nog maar heel weinig voetbalclubs hebben nu een actief beleid rond meisjes die voetballen. Er zijn bijvoorbeeld geen verantwoordelijken die ervoor zorgen dat elk meisje in de club zich thuis voelt. Dat kan beter.”

Ook daarna, als de meisjes ouder zijn, wil de KBVB meer professionalisering zien in de omkadering. “We zien in het buitenland dat talentvolle meisjes tussen de tien en de veertien jaar individuele begeleiding krijgen van de federatie om zich beter te ontwikkelen. Daar willen wij ook naartoe.” Tot slot wil de KBVB de fans van de Red Flames bij thuiswedstrijden verdubbelen -van 5.000 naar 10.000.

Aangeboden door onze partners

HOOFDPUNTEN

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen