VOKA vindt dat werkzoekenden niet genoeg inspanningen leveren, VDAB countert
Arbeidsmarktbemiddelaar VDAB gaat niet akkoord met de kritiek van de Oost-Vlaamse werkgeversorganisatie VOKA. Die vindt dat heel wat werkzoekenden niet genoeg inspanning doen om aan werk te geraken. VOKA voorspelt 2.000 toekomstige vacatures bij havenbedrijven, maar ook een hoge werkloosheidsgraad in de regio. "Wie kan werken, moet werken. De tijd van verstoppertje spelen is voorbij", aldus de werkgeversorganisatie.
"Wij ga niet mee in polemieken. Er zijn ongetwijfeld ook veel goede werkgevers en bedrijven die er de kantjes aflopen", zegt directeur Freddy Van Malderen van VDAB Oost-Vlaanderen. "VDAB moet werkgevers en werknemers dichter bij mekaar brengen. Maar ik ben niet te beroerd om toe te geven dat onze dienstverlening beter kan."
Van Malderen ontkent wel dat werkonwilligen niet gesanctioneerd worden. "Werkonwilligen bestaan, en dat is voor de VDAB niet toelaatbaar. 65 procent van de dossiers die wij doorsturen, wordt effectief bestraft." Dat cijfer stijgt bovendien. Zo werden in Oost-Vlaanderen 4.995 werkonwilligen doorverwezen. 3.129 mensen werden uiteindelijk gesanctioneerd omdat ze niet ingingen op een jobaanbod of omdat ze niet kwamen opdagen."
In Oost-Vlaanderen is het aantal sancties in 2017 met 86 procent gestegen in vergelijking met het jaar voordien, toen de VDAB de sanctionerende bevoegdheid van RVA overnam. "En het zal nog vooruitgaan." Wie niet genoeg bereidheid toont om werk te vinden en te houden, krijgt een verwittiging, een tijdelijke of langdurige uitsluiting van uitkering."
2.000 vacatures
Er komen in de Gentse fusiehaven North Sea Port in de komende maanden zowat 2.000 vacatures op de markt. De 93 ondernemingen gaan vooral op zoek naar productieoperatoren (345 vacatures), chauffeurs (97), commercieel bedienden (114) en ingenieurs (96). De resultaten van de tweede arbeidsmarktbevraging van VOKA zijn een stuk optimistischer dan de laatste bevraging in 2015, toen maar 840 aanwervingen in het vooruitzicht stonden.
De haven biedt vooral werk aan laaggeschoolde arbeidskrachten: voor 43 procent van alle werkaanbiedingen stelt de werkgever zelfs geen enkele diplomavereiste. Voor functies waar een degelijke opleiding wel een voorwaarde is, bieden een diploma TSO of een technisch gevormde bachelor de meeste mogelijkheden.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
6
Noorwegen wil als eerste land ter wereld toestemming geven voor diepzeemijnbouw
-
PREMIUM392
14 experten waarschuwen voor ongeziene wooncrisis: “Willen we dat mensen in containers wonen?”
Eigenaars worden huurders, prijzen stijgen nog verder en de bouw van extra woningen zit in het slop. Experten uit alle hoeken van zowel de private als sociale huisvesting slaan eensluidend alarm in een open brief. “We stevenen af op een ongeziene wooncrisis.” Hoe nijpend is het woonprobleem momenteel? Wie dreigt daarvan (nog meer) het slachtoffer te worden? En vooral: hoe lossen we dit op? “Registratierechten verlagen en subsidies geven werken niet meer.” -
CO2-uitstoot Belgische industrie nooit zo laag, met dank aan financiële crisis
De CO2-uitstoot van de grote industrie en de luchtvaart in ons land is vorig jaar met meer dan 10 procent gezakt, de grootste daling sinds de financiële crisis. Dat komt vooral door de malaise in de industrie, schrijft ‘De Tijd’ vandaag. -
-
Fusie tussen Crelan en Axa Bank leidt "op lange termijn" tot verlies van 150 banen
-
PREMIUM14
Koning huldigt hyperambitieus Belgisch miljardenproject in Namibische woestijn in: wat is het precies? En wordt de droom ook werkelijkheid?
Aan grootse woorden en ambities geen gebrek in de woestijn van Namibië, op 8.000 kilometer van Brussel. Met de aankondiging van een investering van net geen 3 miljard euro in een groene waterstoffabriek en de bouw van een gloednieuwe haven van 1.300 hectare, zag Namibië koning Filip graag komen. Welke plannen zijn aangekondigd? Waarom trekken onze bedrijven daarheen? Hoe helpen ze ons en de Namibiërs vooruit? En hebben ze kans op slagen? “Het project is stilaan too big to fail.” -
PREMIUM100
Dit is het ‘geheime’ plan van de oliesjeiks om ons minder voor diesel en benzine te laten betalen
Arabische oliesjeiks zijn van plan om met een speciale ingreep de prijs van ruwe olie drastisch te doen dalen. Voelt een tankbeurt bij ons dan eindelijk niet meer als een financiële aderlating? En hoe willen ze de prijs zomaar laten zakken, terwijl het Midden-Oosten in lichterlaaie staat? We vroegen het aan Peter Vanden Houte, hoofdeconoom van ING België. “Alleen Oekraïne kan de pret nog bederven.” -
Jobat
Wie krijgt vakantiegeld? Om welk bedrag gaat het? En wanneer wordt het uitbetaald?
-
Livios
Vermenigvuldig je energie zónder er extra voor te moeten betalen: met dit toestel kan het
-
Gentse gemeenteraad geeft havenfusie groen licht
De Gentse gemeenteraad heeft de fusieovereenkomst van het Havenbedrijf Gent en Zeeland Seaports gisterenavond groen licht gegeven. De overeenkomst werd eind september al goedgekeurd door het Gentse stadsbestuur, maar de definitieve beslissing is nu ook bekrachtigd door de gemeenteraad. -
OESO: immigratie hielp ontwikkelde landen aan economische groei dankzij groter aanbod arbeidskrachten
Immigratie heeft ontwikkelde landen vorig jaar aan economisch groei geholpen, toen die kampten met grote tekorten aan arbeidskrachten. Dat blijkt donderdag uit een rapport van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO). -
HLN Shop
Mogelijk fataal voor je hond of kat: welke voeding mag je nóóit met je huisdier delen?
42 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerDiederik Van Schepdael
Sofie Gysemans
vanaeken jokke
james vroman
james vroman