© Dirk Kerstens

Jason Poirier opent galerieruimte op Vlaamsekaai: “Platenhoes is tijdloos formaat”

Antwerpen -

Platenhoezen ontworpen door Fred Bervoets, Koen Van den Broek of Joris Van de Moortel liggen zij aan zij in de nieuwe galerie van Plus-One op de Vlaamsekaai. “Elpeehoezen waren de eerste kunstwerkjes die ik in huis had”, zegt galeriehouder Jason Poirier. “Het medium blijft tijdloos.”

Frank Heirman

Kenners weten het: heel wat grote kunstenaars ontwierpen in het verleden platenhoezen. Andy Warhol tekende er meer dan vijftig, maar ook Sol LeWitt, Karel Appel of Keith Haring sierden lp-covers. “Keith Haring was wellicht de eerste kunstenaar van wie ik een werkje in huis had op platenhoes”, herinnert Jason Poirier zich. “Met het cd-doosje en Spotify geraakte de kunst van de elpeehoes in vergetelheid. Maar vandaag is vinyl weer helemaal terug. Hoog tijd dus om de elpeehoes in ere te herstellen.”

Jason Poirier opent op 16 mei zijn nieuwe galerie met een expositie van platenhoezen.© Dirk Kerstens

“Met het cd-doosje en Spotify geraakte de kunst van de elpeehoes in vergetelheid. Maar vandaag is vinyl weer helemaal terug”

Jason Poirier

Galeriehouder

Daarom vroeg hij aan honderd kunstenaars of ze een cover wilden ontwerpen. De muzikant of het nummer dat ze wilden illustreren of onder de aandacht brengen, mochten ze zelf kiezen. Er was maar één echte vereiste: ze moesten zich houden aan het iconische formaat van 31,5 bij 31,5 cm.

‘Ferre’ door Fred Bervoets.© Dirk Kerstens

“Dat formaat is tijdloos en goede artiesten kunnen daar alle richtingen mee uit”, weet Jason Poirier. De meeste kunstenaars die hij aanschreef, antwoordden dan ook positief. Fred Bervoets maakte een hoes voor zijn boezemvriend Ferre Grignard, Koen Van den Broek schilderde met wegenverf een abstract patroon op een cover en Hans Op de Beeck bedachte een stemmige klaphoes bij filmmuziek van Sam Vloemans. Sergio De Beukelaer ontwierp meteen een hele lp-box en zelfs een eigen labellogo.

Platenhoes door Koen van den Broek.© Dirk Kerstens

Sommige kunstenaars hielden het niet bij verf en karton. Amber Andrews gebruikte textiel, Filip Vervaet glas, Tom Volkaert keramiek en Joris Van de Moortel bracht zelfs een neonlicht aan op zijn ontwerp. Maar ze respecteerden wel het geconcentreerde formaat. “We toveren de galerie om tot een soort platenwinkel waarin iedereen zich kan onderdompelen in die magische wereld van muzikale en visuele verbeelding”, maakt Jason Poirier iedereen warm voor de expositie ‘Aesthetic Echoes’.

Lp-box van Sergio De Beukelaer.© Dirk Kerstens

Met de honderd kunstige elpeehoezen opent Jason Poirier tijdens Antwerp Art Weekend een nieuwe galerie op de Vlaamsekaai 73. Naast de deur, op huisnummer 74-75, runt hij reeds een locatie waarin hij en Sofie Van de Velde om beurten tentoonstellingen organiseren. De twee hebben daarnaast al zeven jaar een grote gedeelde moedergalerie op Nieuw Zuid.

“We merken dat internationale reisgidsen Antwerpen tippen als een belangrijke bestemming voor kunstliefhebbers. Daar willen we op voortbouwen”

Jason Poirier

Galeriehouder

“Al een tijdje keek ik uit naar nog een bijkomende expositieruimte”, legt Jason Poirier uit. “Toen op de Vlaamsekaai 73 een kinesist vertrok, kwam er onverwacht een riant achterliggend pand vrij. Met zijn industriële look en hoge lichtinval biedt het interessante mogelijkheden om andere types tentoonstellingen mogelijk te maken. Dat moet de kunstscene hier op het Zuid verder versterken. We merken dat internationale reisgidsen Antwerpen tippen als een belangrijke bestemming voor kunstliefhebbers. Daar willen we op voortbouwen.”

Aesthetic Echoes, 15/5 tot 16/6, www.plus-one.be

Klaphoes van Hans Op de Beeck.© Dirk Kerstens

Platenhoes met neon door Joris Van de Moortel.© Dirk Kerstens

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER