vrijdag 19 oktober 2018 - Auto & Motor
camera closecorrect Verwijs ds2 facebook nextprevshare twitter video

Tom Boonen bij zijn Mustang uit de Euro Nascar. “Als ik twee rijen vooruit kan starten, blijf ik uit de problemen.” JEFFREY GAENS

Nascar Finals

TOM BOONEN maakt balans op van zijn eerste autosportseizoen

“Ik hoop op podium in Zolder”

Op Circuit Zolder vinden dit weekend de finales van de Belcar en de Euro Nascar plaats. Wielerkampioen Tom Boonen rijdt beide kampioenschappen en maakt de balans op na zijn debuutjaar. “De kwalificaties gingen steeds beter, maar in de races had ik te veel pech. Ik hoop dat ik daar in Zolder van gespaard blijf en het podium haal. Volgend jaar wil ik bevestigen, daarna is het tijd voor een stapje hogerop.”

Parade American Festival Nascar Finals Circuit Zolder. Jeffrey Gaens

Na zijn wielerafscheid in 2017 had Tom Boonen al een beetje van autosport geproefd, maar 2018 is zijn eerste volledige seizoen. Met een Porsche komt hij uit in de Belcar, samen met Anthony Kumpen en Bert Longin. Daarnaast waagde hij zich voor het eerst aan sprint races in de Europese Nascar, waarin hij 13de staat. Een druk programma dus. “Vorig weekend was het eerste in negen weken dat ik thuis was. Het is druk geweest deze zomer, want naast de races doe ik ook veel events met Iconic Cars (zijn handel in luxe-auto’s, nvdr). Voor wielrennen heb ik niet veel tijd meer. Gisteren heb ik voor het eerst in twee maanden nog eens op de fiets gezeten, en dan nog omdat ik drie racefietsen moest vergelijken voor een wielermagazine.”

Hoe kijk je terug op je eerste jaar in de Euro Nascar?

“Tevreden. Het was goed begonnen, maar daarna heb ik een paar moeilijke weekends gehad met veel overmacht. Het vorige raceweekend in Hockenheim was heel zuur. Ik had er een heel weekend naar uitgekeken, was er vooraf gaan testen en werd zevende in de kwalificaties. Maar na 30 seconden was het voorbij door het mechanisch falen van iemand voor mij. Een bout brak af, waardoor het differentieel losschoot en hij begon te wiebelen. Hij schuurde langs mij af en sneed mijn band open. Ik ging rond en kwam achterstevoren op de baan te staan. Zo’n twintig auto’s schoten langs me door zonder problemen, maar de allerlaatste knalde frontaal op mij in. Het was mijn eerste crash, mijn enige ook. Gelukkig was het frontaal, want de crashboxen van beide auto’s hebben de slag opgevangen. Maar het resultaat was weg. Dat was zuur.”

Je kwam om te leren met als ambitie om aan het slot van seizoen vooraan aan te sluiten. Is dat gelukt?

“Mijn kwalificaties gaan in stijgende lijn: vierde in Tours, zevende in Hockenheim, dat is echt goed. Ik ben de trapjes aan het nemen die ik moet nemen. Maar in de koersen wil het minder lukken. In tien races ben ik er vier keer afgereden. Als je in Elite 2 in de buik van het peloton start, is de kans op incidenten gewoon groot. Soms denk ik dat ik het in Elite 1 gemakkelijker zou hebben. Mijn tijden in Elite 2 zouden in Elite 1 goed zijn voor een plaats in de top vijftien.”

Is Elite 1 dan de volgende stap?

“Daar is het te vroeg voor. Ik moet eerst zorgen dat ik in Elite 2 twee startrijen opschuif, zodat ik op de eerste drie rijen sta en uit de shit blijf. Heel vaak beginnen de problemen vanaf plaats vier of vijf.”

In tien races ben ik vier keer van de baan gereden. Ik moet verder naar voor starten om die shit achter me te laten Tom BOONEN
Je gaat dus voort in de Nascar?

“Ik denk het wel, maar geef me nog een paar weken. Ik ben momenteel bezig met de budgetten en het ziet ernaar uit dat het gaat lukken voor Nascar en Belcar. Maar ik wil ook afwachten hoe dit weekend in de Nascar verloopt, want het moet ook een beetje plezant blijven. Ik blijf niet zoveel weekends opofferen om elke keer met een lange lip thuis te komen. Er zijn een paar figuren die altijd dezelfde problemen veroorzaken en dat is niet plezant meer. De organisatie wil Nascar zijn, maar de regels zijn half Nascar en half FIA. Incidenten worden altijd anders beoordeeld en daar word ik gek van.”

Belcar dan. Hoe evalueer je je vorderingen daar?

“We hebben vroeg op het seizoen een race gewonnen, maar dan ook wat pech gehad: een kapotte motor, twee kapotte wielnaven in de 24 Uur van Zolder. Dat hoort erbij, maar het was extra zuur omdat we mee waren met het treintje van de latere winnaar. We hadden kunnen meespelen.”

Belangrijk voor de toekomst: doe je het nog even graag?

“Absoluut! Ik ga altijd graag naar de raceweekends. Na dat zure weekend in Hockenheim heb ik de Fun Cup gereden in Mettet. Ik heb er me een heel weekend rot geamuseerd. Vijf uur in de regen, vijf uur droog, kei plezant. Dan vraag je je af: voor wie en voor wat doe ik het eigenlijk?”

Je bedoelt: het hoeft niet per se hard te gaan en duur te zijn om plezier te beleven.

“Écht he! Als je in de Fun Cup vooraan wil meedraaien, ligt het niveau hoog. Maar er is respect, er wordt gelachen en gezeverd. Ik blijf dat er volgend jaar bij doen.”

Maar als je droomt van Le Mans of Spa, moet je hogerop gaan.

“Dat is zo. Op termijn liggen daar mijn ambities, maar het is te vroeg. Volgend jaar wil ik bevestigen, en ietsje beter doen. Het jaar daarop kunnen we een stap hogerop zetten. Ik zou dat nu al kunnen doen, maar dan is het gewoon meerijden en dat volstaat niet. Ik wil meerijden op niveau, en dat is een ander paar mouwen.”

Lees meer

Aangeboden door onze partners

Nieuwe Video's

Nog meer nieuws