Porsche officieel verdacht van dieselfraude
Justitie in Duitsland verdenkt het automerk Porsche nu officieel van gesjoemel met dieselmotoren. Openbaar aanklagers in Stuttgart zijn een onderzoek naar het Volkswagen-onderdeel begonnen.
Autoriteiten deden in april al een inval bij vestigingen van de sportwagenfabrikant. Die acties waren gericht tegen drie medewerkers van Porsche, onder wie een directielid. Zij werden verdacht van bedrog en misleiding.
Eerder werd Porsche ook al eens onderzocht wegens het dieselschandaal. In het najaar van 2016 riep het merk dieselauto’s van het type Macan terug. Een jaar later werd de Cayenne met 3 liter dieselmotor verboden door de Duitse verkeersminister.
Dieselgate
Moederbedrijf Volkswagen was de spil in een groot dieselschandaal dat in 2015 aan het licht kwam. Het Duitse autoconcern bleek de werkelijke uitstootwaarden van dieselmotoren te hebben gemanipuleerd bij emissietests. Volkswagen trok al tientallen miljarden uit voor schikkingen, boetes en schadevergoedingen als gevolg van het schandaal.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
“BMW heeft elektrische aandrijving helemaal onder de knie”, merkt onze autokenner na rit met BMW iX2. Hoe doet die het tegenover de benzine?
-
België bij landen met meeste laadpunten in Europa: hoeveel zijn er in Frankrijk en Spanje?
België is goed voorzien van laadpalen en staat in Europa bovenaan de lijstjes: ons land heeft na Nederland en Denemarken de meeste laadpalen per 1.000 inwoners en scoort een vijfde plaats bij het aantal laadpunten per 10 km weg. Populaire vakantielanden Italië en Spanje hebben minder laadpunten dan België. -
PREMIUM
Wie nog fiscaal voordeel wil, moet snel zijn. Maar is een laadpaal thuis de moeite en hoeveel betaal je ervoor?
Steeds meer Vlamingen rijden elektrisch. Een groeispurt die ook z’n gevolgen heeft voor de vraag naar én het aanbod van laadoplossingen. Tot 31 augustus kan je je eigen laadpaal nog aftrekken van je belastingen. Maar wat kost dat nu eigenlijk, zo’n laadpaal? En met welke extra investeringen moet je rekening houden? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn overloopt de belangrijkste vragen. -
-
Ruim 370.000 Duitsers sluiten zich aan bij groepsvordering tegen Volkswagen
-
PREMIUM
Vlaamse lucht nog altijd niet schoon genoeg: "Geen reden tot paniek, maar we moeten er wél iets aan doen"
Eén op de vijf Vlamingen woont op een plek waar het verkeer de lucht zo hard vervuilt dat er gezondheidsrisico's zijn. En nog meer Vlamingen ademen de lucht op die plekken in, want het zijn druk bereden straten. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek naar de aanwezigheid van stikstofdioxide in onze lucht. Luchtspecialist Frans Fierens zegt dat we niet bang moeten zijn, maar wel solidair. "Het persoonlijk risico is laag, maar dit kost de gemeenschap een pak geld aan gezondheidszorg." -
Livios
“Let in het bijzonder op voor melganzenvoet”: dit zijn je tuinklussen voor de maand mei
Mei is dé lentemaand bij uitstek. Alles ziet er fris en groen uit en je tuin wordt gekleurd door nieuwe bloemetjes. In de moestuin groeien je groentjes stevig door en je hoeft geen schrik meer te hebben voor vorst. Dat betekent dus dat er flink wat klusjes af te checken zijn. Bouwsite Livios weet hoe de kalender voor mei er precies uitziet. -
PREMIUM
“Op één vlak ging Dacia nu wel te ver”: onze autokenner test de nieuwe Duster, die alweer een ‘prijskraker’ is
-
Jobat
Wie krijgt vakantiegeld? Om welk bedrag gaat het? En wanneer wordt het uitbetaald?
-
PREMIUM
Nu het geld voor Vlaamse premies voor elektrische wagens al op is: dit is wat je moet weten
Het jaar is nog niet halfweg en de bodem van de subsidiepot voor de veelbesproken premie van de Vlaamse overheid voor elektrische wagens is al in zicht. Wat nu? Krijgt elke koper zeker z’n geld? Waar gaat de Vlaamse regering extra geld vinden? Wat met de regeling na de verkiezingen? Koop je best nog snel een elektrische wagen of kijk je beter de kat uit de boom? “Als dat geld er nu niet komt, zal dat voor veel rechtszaken tegen de overheid zorgen.” -
Audi krijgt boete van 800 miljoen euro om sjoemeldiesels
Audi moet een boete betalen van 800 miljoen euro vanwege zijn rol in het emissieschandaal met grotere dieselmotoren. “Audi AG heeft de boete aanvaard en erkent verantwoordelijkheid”, zo maakte moederconcern Volkswagen vandaag bekend. -
PREMIUMAUTO
Tesla, Volkswagen of toch de Chinezen: wie wint het gevecht om de elektrische auto?
10 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerKarel Van Campenhout
Joris Peeters
thomas janssens
Guido Claes
Martin Meuris