© Instagram

Ook bekende Limburgers doen mee aan de ‘10 Year Challenge’

Neem een foto van jezelf, zet die naast een foto van tien jaar geleden en post de twee op Instagram of Facebook. Meer is er niet nodig om mee te doen aan de ‘10 Year Challenge’, een hype die de afgelopen dagen vanuit het niets viraal is gegaan op sociale media. Honderdduizenden mensen doen er intussen aan mee, en ook de Limburgse celebrities springen nu op de kar. “De toegankelijkheid en het emotionele aspect zorgen voor de enorme boom”, klinkt het bij trendwatchers.

Olivier Simons

"Wat ouder, wat wijzer en een nieuwe bril tegenover 2009. Voor de rest nog altijd dezelfde adonis!" Met die zin doet zelfs CD&V-voorzitter Wouter Beke mee aan de '10 Year Challenge'. Ook Real Madrid-keeper en Bilzenaar Thibaut Courtois zette al twee gelijkaardige foto’s met tien jaar verschil op Instagram. De Truiense Nina Derwael, wereldkampioen aan de brug, zette niet één, maar twee '10 Year Challenges' online. De twee Limburgse ex-Miss Belgiës Cynthia Reekmans en Virginie Claes doen ook mee. JOE-gezicht Anke Buckinx vindt dat ze “nog geen tet veranderd” is. Annemie Ramaekers, journaliste en presentatrice bij TV Limburg, onderging wel een grote transformatie sinds 2009.

Toegankelijk en emotioneel

"Hypes als deze zijn enorm onvoorspelbaar", zegt Tom Palmaerts, trendwatcher bij Trendwolves. "Je kan niet zomaar beslissen om een hype te starten. Dat is vaak heel random. Bij de 'Ten Year Challenge' zijn er wel een aantal elementen die voor een enorme boom op korte termijn zorgen."

"Ten eerste is het zeer toegankelijk. Iedereen kan even een tien jaar oude foto zoeken en die online zetten. Daarnaast brengt de hype ook een emotioneel aspect met zich mee. Vaak hangt er dan ook een boodschap aan de twee foto's. De persoon heeft al veel meegemaakt in die tien jaar, moest keuzes maken, veranderde lichamelijk, enzovoort."

Pieken

"Hypes als de 10 Year Challenge' bevinden zich aanvankelijk in een nichegroep", gaat Palmaerts verder. "Maar nadat steeds meer mensen eraan deelnemen, komt er vaak een ommeslag wanneer een bekende persoon of een bekend kanaal (zoals Het Belang van Limburg) er erkenning aan geeft. Dan zien we dat de hype echt gaat pieken. Hoe sneller en hoger die piek komt, hoe sneller de hype ook weer uitsterft. Het zou dus kunnen dat we de '10 Year Challenge' over een week weer beu zijn. Al weet je dat nooit."

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Lees meer