Minister Bellot duidt bureau uit Parijs aan voor objectieve impactstudie naar geluidshinder Brussels Airport
BinnenlandFederaal minister van Mobiliteit François Bellot heeft het studiebureau ENVISA aangeduid voor het realiseren van een impactstudie naar de geluidshinder rond Brussels Airport. Het bureau moet ook met "alternatieve oplossingen" komen die de hinder doen afnemen. Bellot kondigt dat donderdagavond aan in een persbericht.
Een vonnis van de Franstalige Brusselse rechtbank van eerste aanleg van 19 juli 2017 verplichtte Bellot om een effectenstudie te laten uitvoeren. De minister heeft nu dus een studiebureau aangesteld. Het gaat om het Parijse ENVISA.
In eerste instantie verwacht Bellot een "objectieve, wetenschappelijke, onafhankelijke en transparante" studie naar de hinder die voortkomt uit de activiteit op en rond de luchthaven. Er moet rekening worden gehouden met alle regels en procedures die gelden in de luchtvaartsector, benadrukt de minister. Bellot verwacht resultaten binnen de twaalf weken na de start van de studie.
Objectief
In een tweede fase moet ENVISA ook met "alternatieve oplossingen" voor de dag komen die een vermindering van de geluidshinder mogelijk maken, "in het licht van de veiligheidsvoorschriften en de impact op de capaciteit van de luchthaven".
Bellot verwacht naar eigen zeggen veel van de studie om het debat over de geluidshinder te kunnen objectiveren. Hij benadrukt dat er gewerkt wordt met expertise "die in het buitenland zijn waarde bewezen heeft".
De tussentijdse rapporten en het eindrapport van ENVISA zullen aan de regering overgemaakt worden. Dat eindrapport zal ook publiek worden gemaakt.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM16
Zij twijfelen nog op wie ze gaan stemmen: “Van N-VA naar PVDA is een grote sprong, maar waarom niet?”
-
Sociale conflicten
"We worden belachelijk gemaakt": douaniers houden stiptheidsacties op Zaventem
De douaniers zijn vanmorgen om 8 uur gestart met stiptheidsacties op de luchthaven van Zaventem. De passagiers van aankomende vlieguigen en hun bagage worden grondig gecontroleerd, aldus Marc Nijs, secretaris van ACV Openbare Diensten. -
Mijnenergie
Waar kan je de lagere energieprijzen meteen voor enkele jaren vastleggen?
De stroom- en aardgasprijzen liggen vandaag een pak lager dan tijdens en na de energiecrisis. Als consument wil je die gedaalde prijzen mogelijk voor een lange tijd vastklikken. Alleen lijkt het erop dat de energieleveranciers niet meteen willen helpen. Mijnenergie.be vond één leverancier met een contract voor twee jaar én een buitenbeentje op de markt. Maar zijn die opties wel interessant? -
-
Stad Brussel biedt gratis menstruatieproducten aan op al haar scholen
-
PREMIUMUpdate
Minister Weyts eist dwangsommen van 100.000 euro per dag zolang vliegroutes Vlaamse Rand viseren: “Enige manier om doorbraak te forceren”
Minister Ben Weyts (N-VA) verhoogt de druk op de federale regering om de concentratie van vliegroutes boven de Vlaamse Rand terug te draaien. In een nieuwe procedure in het hof van beroep vordert Weyts dwangsommen van maar liefst 100.000 euro per dag zolang de federale regering geen nieuwe vliegroutes uitwerkt.Meise, Machelen, Grimbergen, Wemmel, Zaventem -
Livios
“Nu vraagt meer dan 50% van onze klanten hiernaar”: ken jij al dé nieuwe trend bij zwembaden in de tuin?
Volgens de Belgische Federatie van Zwembad- en Wellnessprofessionals (BFZ) is een smartpool dé hype van het moment. Een wat? En wat maakt een smartpool dan zo slim? Bouwsite Livios vroeg het aan: Patrice Dresse (directeur van BFZ), Jean Claude Jacobs (bestuurder G.Gil.Production-Zwembaden Waterair Belux) en Antoon Boeykens (directeur van LPW Pools). -
PREMIUM5
Willem Hiele geeft geweld toe, maar er komt geen proces: sterrenchef betaalt werknemer die hij in elkaar sloeg
-
Ben Weyts over plannen Bellot rond geluidshinder Brussels Airport: "Stop het gepruts in de marge"
-
Independer
Bijna geen cabrio’s meer onder de 35.000 euro: 4 zaken om rekening mee te houden als je er één koopt
Opvallend: tegenwoordig vind je nagenoeg geen nieuwe cabrio meer onder de 35.000 euro. Hoe komt dat? Zijn er toch goedkopere modellen? En wat kost het om die te verzekeren? Independer.be wijst op vier dingen die je moet weten als je er deze zomer één wil kopen. -
ZAVENTEM
Eddy Merckx en Rubens heten passagiers welkom op luchthaven
-
15
Na één dag al 42,5 miljoen euro opgehaald met nieuwe staatsbon
8 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerEtienne Vanhoegaerden
guy perain
Jef Van De Plas
Raymond Van gucht
Désiré Van Nieuwenhuyzen