"We hebben nu zo'n dertig merken op de site staan", zegt CEO Otto Ambagtsheer van moederbedrijf VIA Outlets in gesprek met NU.nl. "We zijn het eerste outletcenter dat dit doet." Toch lijkt het rijkelijk laat, in een shopwereld die online allang heeft omarmd.
"Het is niet eenvoudig alle producten die in de winkels in Batavia Stad te koop zijn, online te zetten tegen de juiste prijs", legt Ambagtsheer uit. "En om ze eraf te halen als ze er niet meer zijn." Want als online shoppers ergens niet van houden, is het iets kopen dat er niet meer blijkt te zijn.
Uiteindelijk moeten alle 150 merken die ook in het 'dorp' bij Lelystad te koop zijn, online te vinden zijn. De CEO denkt niet dat de webshop ten koste gaat van het outletcenter. "Soms willen mensen echt een dagje shoppen met alles erop en eraan. Andere keren willen ze gericht iets kopen, dat kan online."
Niet iedereen gecharmeerd van Batavia Stad
Dat Batavia Stad het oudste shoppingcenter van Nederland is - het werd in 2001 geopend - is volgens Ambagtsheer zowel een voor- als een nadeel. "Het voordeel is dat heel veel mensen ons kennen. In de beginjaren wilde iedereen het weleens zien." Dat is ook meteen het nadeel, want niet iedereen was gecharmeerd van het nagebootste dorpje met winkels van bekende merken.
"Veel mensen denken dat het nog net zo is als toen, dat is allang niet meer zo. Er is flink uitgebreid, de horeca is en wordt nog steeds beter en er komen steeds meer en luxere merken bij." Nu komen er zo'n drie miljoen mensen per jaar naar Batavia Stad Fashion Outlet, zoals het voluit heet. En het aantal bezoekers groeit, zegt de CEO. Ondanks de toegenomen concurrentie, zoals van het Designer Outletcenter in Roermond én van de Mall of the Netherlands in Leidschendam.
Dat is weliswaar geen outletcenter, maar richt zich deels wel op dezelfde doelgroep: de funshoppende mens. "Roermond is heel ver weg van Lelystad en daardoor geen directe concurrent. Ze zijn er wel heel succesvol en daar bewonder ik ze om. De Mall is dichterbij en concurreert met ons als dagje uit, zoals een dagje naar het strand dat ook doet."
Merken willen overal zijn
Volgens Ambagtsheer is het niet zo dat al het shoppingcentergeweld ten koste gaat van de gewone winkelstraat. "Daar zitten de Zara's en Primarks, wij hebben heel andere winkels." Toch zijn er genoeg 'ouderwetse' winkelcentra die het moeilijk hebben. "Die zitten dan misschien niet op de juiste plek", pareert de CEO.
Hij verwacht niet dat we op een gegeven moment uitgeshopt zijn, met de huidige overdaad aan aanbod, waar nu ook nog de online outlet bij komt. "Dit is de toekomst: merken willen overal aanwezig zijn, in winkels, in outletcenters én online."
NUjij: Uitgelichte reacties