Direct naar artikelinhoud
Antwerpen

Geen lingeriereclame meer in Antwerpse Joodse wijk

Geen lingeriereclame meer in Antwerpse Joodse wijk
Beeld Bas Bogaerts

De chassidische gemeenschap in Antwerpen heeft een overeenkomst met publiciteitsbedrijven om in de stationsbuurt ‘pikante’ reclame, zoals voor lingerie, op publiciteitszuilen te weren. 

Moshe Hoffman, een van de uitbaters van het kosjere restaurant Hoffy’s, maakt melding van de recente overeenkomst in een gesprek met onze zaterdagbijlage Zeno: "Er staan hier in de stationsbuurt van die reclamezuilen met draaiende rollen. Soms zit daar reclame tussen voor lingerie, met een schaars geklede dame, en dat is uiteraard een probleem."

In het verleden werd dergelijke reclame wel eens overplakt of overschilderd, maar sinds enige tijd is er een overeenkomst waarbij chassidische handelaars het reclamebedrijf financieel vergoeden voor de inkomsten die ze derven door het weren van dit soort reclame. “Bart De Wever heeft ervoor gezorgd dat er een dialoog is gekomen met het bedrijf dat de zuilen uitbaat”, zegt Hoffman. “In deze wijk zult u geen lingeriepubliciteit meer zien.”

De woordvoerder zegt geen weet te hebben van zo'n afspraak, die tussen twee private partijen is gesloten: "Als de heer Hoffman verwijst naar de rol van de burgemeester als matchmaker om maatschappelijke actoren met elkaar in contact te brengen, dan doet hij dat inderdaad voor wie dat vraagt. Elke Antwerpenaar die een verzoek heeft voor de burgemeester bij een specifiek probleem, probeert hij te helpen."

"Meest efficiënte oplossing"

Het bedrijf JCDecaux, eigenaar van de reclamepanelen, bevestigt de regeling met de Joodse gemeenschap in Antwerpen. "Toen de vraag kwam hebben we met mensen van de gemeenschap samengezeten. We hebben toen geconcludeerd dat dit voor beide partijen de meest efficiënte oplossing was", zegt Wim Jansen, CEO van JCDecaux België. "Daarvoor werden de lingerieposters toch vaak overplakt. Ook niet optimaal voor de bewuste merken."

De CEO ontkent wel dat er sprake is van een financiële compensatie. "Onze deal met de lingeriemerken gaat over een bepaald bereik, niet over specifieke locaties. Zij doen dus geen verlies dat gecompenseerd moet worden. Door bewust geen vergoeding te innen, blijft JCDecaux ook vrij om de afspraak bij te sturen moest dat nodig zijn in de toekomst."

Jansen heeft geen weet van andere, soortgelijke vragen om bepaalde reclame ergens niet te tonen. "Als zo'n vraag nog zou komen en goed onderbouwd blijkt, staan wij altijd open voor een gesprek."

Lees ook - "Bij ons is de vrouw de queen": op bezoek bij de chassidische gemeenschap in Antwerpen. (+)

DM Zapt

Handig: krijg nieuws uit Antwerpen via WhatsApp

1. Voeg De Morgen toe aan uw contacten, met het nummer 0474 74 10 25

2. Open WhatsApp en stuur ons het bericht ANTWERPEN AAN

3. Klaar! U ontvangt nu het laatste nieuws uit Antwerpen.

Hoe werkt het precies?