Direct naar artikelinhoud
Opinie

Een boodschap voor de kwade mannen: geen zorgen jongens. Het went wel

Heleen Debruyne.Beeld Stefaan Temmerman

Heleen Debruyne is schrijfster en columniste. Ze schreef samen met Anaïs Van Ertvelde Vuile lakens. Een hedendaagse visie op seksualiteit.

Mannen op het internet zijn woest. Onder de hashtag #boycotgillette briesen ze dat ze nooit meer scheermesjes van het bekende merk willen kopen. Niet omdat die dingen veel te duur zijn of te snel roesten, maar omdat ze zich door de nieuwste reclamespot van het merk ‘ontmannelijkt’ voelen. Gillette lanceert in het filmpje een nieuwe tagline. Het dertig jaar oude ‘The best a man can get’ vervangen ze door ‘The best men can be’. Een ernstige voice-over oreert: ‘Pestgedrag. MeToo. Toxic masculinity. Is dit het beste wat mannen kunnen zijn?’ Boys will be boys mag geen excuus zijn voor wangedrag, zegt de stem. Als tegenvoorbeeld zie je mannen die andere mannen aanspreken op seksueel grensoverschrijdend gedrag en mannen die tussenkomen wanneer jongens aan het vechten zijn. Mij lijkt dat eerder een oproep tot verantwoord burgerschap dan een aanval op ‘mannelijkheid’.

Gillette is natuurlijk een commercieel bedrijf. Ze willen de wereld geen betere plek maken, ze willen scheermesjes verpatsen. En dat doen ze door in te spelen op de tijdsgeest. Steeds meer mensen hebben bedenkingen bij de rigide invulling van het begrip ‘mannelijkheid’ – wat met de mannen die zich niet lekker voelen bij het stereotype van de sterke, onbuigzame, op concurrentie gerichte man? Ze zijn met velen, zij lijden onder dat alomtegenwoordige verwachtingspatroon: mogen zij niet ook zichtbaarder worden? Niemand vindt overigens dat mannen die zich wél kunnen vinden in het ouderwetse manbeeld hun maatpakken en barbecuestellen moeten verbranden. Het gaat alleen om het uitbreiden van het beeld. Mannen kunnen ook – maar móéten niet – kwetsbaar en gevoelig zijn.

Dat de tijdsgeest evenwel hopeloos verdeeld is, bewijzen de reacties op het reclamefilmpje van Gillette

Dat de tijdsgeest evenwel hopeloos verdeeld is, bewijzen de reacties op het reclamefilmpje. Die variëren van ‘Walgelijk politiek correct!’ over ‘Alle mannen worden over dezelfde kam (pun not intended) geschoren!’ tot ‘Een man mag nu ook al geen man meer zijn!’ Wat mij verbaast, is hoeveel kwade mannen er zijn en hoe heftig ze roepen. Het is je goed recht om je als man niet te kunnen vinden in het beeld van de bedaarde, gladgeschoren types die Gillette opvoert. 

Ik heb mezelf nooit kunnen herkennen in het beeld van de brave moekes die met een gepolijste glimlach waspoeder of margarine kopen omdat ze het beste voor hun man en kindertjes willen. Ik ken niemand die eruitziet als de vrouwen uit de vele reclames voor make-up. Ook de zwoele Inner goddess die ik kan worden als ik mijn benen zou scheren met Gillette lijkt in niets op wat ik ben of wil zijn. Maar mocht ik zo overspannen reageren op elke reclame die een beeld van vrouwelijkheid naar buiten brengt waar ik niets mee heb, kon ik nauwelijks nog producten kopen, laat staan dat ik nog tijd zou hebben om te werken. Daarom, een boodschap voor de kwade mannen: geen zorgen jongens. Het went wel.