vrijdag 21 september 2018 - Binnenland
camera closecorrect Verwijs ds2 facebook nextprevshare twitter video

Gert Van Mol blijft erbij: “Er zijn helemaal geen likes gekocht via clickfarms.” Jvdp

Partij eist 100.000 euro van communicatiestrateeg

Indische likes ontploffen in gezicht van CD&V

hasselt Het geheime wapen, zo omschreven ze Gert Van Mol (52) binnen CD&V toen hij in oktober 2017 discreet de rangen kwam versterken. In de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen moest de digitale strateeg de enorme achterstand van CD&V in de sociale media helpen dichtrijden. Dat lukte, maar met 14.000 nieuwe Indische volgers op Facebook kwamen plots ook de lastige ­vragen. Van Mol mocht opkrassen wegens “imagoschade”. Meer nog: nu eist CD&V 100.000 euro van hem, zo bleek gisteren op de rechtbankzitting.

En of de handen van de CD&V-kopstukken collectief de lucht in gingen, midden oktober 2017. Communicatiespecialist Gert Van Mol had er in enkele minuten een ‘agressieve’ virtuele communicatiestrategie uit de doeken gedaan. De negen belangrijkste toppers van CD&V, de zogenaamde G9 – Beke, Geens, Peeters, Crevits en co. – waren van hun sokken geblazen.

Eindelijk hadden ze hun geheime wapen om de partij weg te halen van de laatste plaats in de ­likes-hitparade op Facebook. Op 1 oktober 2017 moest CD&V het stellen met amper 11.372 likes, ver achter de 16.253 van Open Vld op de voorlaatste plaats, en oneindig ver achter de 98.641 van koploper N-VA.

Een digitale strateeg als Gert Van Mol was dus meer dan welkom. Zijn succes­recept: honderden gerichte, gepersonaliseerde advertenties kopen en via Facebook verspreiden richting vooraf bepaalde doelgroepen. Een Antwerpse homoseksueel zou zo een andere advertentie zien dan een Genkse moslim die houdt van een stevige wandeling.

Die strategie begon vruchten af te werpen. Maar om de concurrentie echt te overtroeven was meer nodig. “Al snel was de partijleiding gewonnen voor het idee om ook internationaal te adverteren”, zegt Van Mol. Hij kreeg daarvoor naar eigen zeggen een aantal foto’s van de CD&V-kopstukken. Voorzitter Beke gaf hem een privéfoto van hemzelf en bondskanselier Merkel om te versturen naar tienduizenden CDU-leden. Gevolg: in één klap duizend volgers erbij.

Indische aanhang

Opmerkelijk waren ook de twee Engelstalige advertenties waarin kandidaat-burgemeester Kris Peeters diamant aanprees als hoeksteen van Antwerpen in dertien Afrikaanse landen, plus India en Israël. “Tot ieders verbazing kreeg CD&V er tweemaal 7.000 volgers bij”, zegt Van Mol. Het merendeel Indische likes.

Binnen CD&V was iedereen opgetogen over zo veel succes. Op 12 augustus dit jaar kon de partij uitpakken met 36.000 likes, en was de laatste plaats doorgespeeld aan PVDA.

Een foto van Wouter Beke met Angela Merkel moest Duitse likes opleveren.

Tot een misnoegde medewerker van CD&V de opvallende stijging aan Indische volgers signaleerde aan DataNews. Toen vervolgens het weekblad Knack de partij polste of de clicks niet bewust waren gekocht via dubieuze bedrijfjes – clickfarms in het jargon – gingen de alarmbellen af. “Terwijl er helemaal geen sprake was van clickfarms”, zegt Van Mol stellig. “Het was gewoon een meesterlijk geslaagde campagne met een persoonlijke boodschap van Kris Peeters. Onverhoopt. Kostprijs? 90,57 euro.”

Eind 2017 moest Van Mol uitleg komen verschaffen aan de partijtop. De cruciale vraag: waarom, in godsnaam, waren 14.000 Indiërs plots fan van de CD&V-pagina? Communicatiedirecteur Tom Schiettecat sprak publiekelijk over een “interne blunder” en over “een beginnersfout”.

De relatie tussen CD&V en de communicatiegoeroe verzuurde snel. Van Mol spuwde eerst intern en later publiekelijk zijn gal. Vervolgens werd het contract bruusk stopgezet, en nu wordt de zaak beslecht voor de burgerlijke rechtbank.

CD&V eist een schadevergoeding van 100.000 euro voor imagoschade. En 25.000 euro per keer dat Van Mol nog eens aan externe communicatie doet. (phu)

Lees meer

Aangeboden door onze partners

Nieuwe Video's

Nog meer nieuws