Amper 23 op 500.000 werknemers ruilden hun bedrijfsauto al voor cashvergoeding
Hr-dienstenbedrijf SD Worx telt tot dusver amper 23 werknemers, uit 22 bedrijven, die hun bedrijfswagen ingeruild hebben voor een cashvergoeding. Dat schrijft De Tijd vandaag. SD Worx begeleidt bijna 24.000 bedrijven met meer dan 500.000 werknemers met een bedrijfswagen.
Een bedrijfswagen inruilen voor een licht belaste vergoeding in cash, met die maatregel wil de federale regering de files terugdringen. Maar twee maanden na de invoering lokt de 'cash for car'-regeling dus allesbehalve een stormloop uit. "Voorlopig hebben 23 werknemers van 22 bedrijven hun bedrijfswagen ingeruild voor een cashvergoeding", zegt Veerle Janssens van SD Worx in De Tijd.
Bij concurrent Acerta, die 40.000 bedrijven in portefeuille heeft, klinkt hetzelfde verhaal. "We stellen vast dat de interesse heel erg mager is", zegt directeur Dirk Wijns in de krant. "We krijgen heel weinig vragen van bedrijven over cash for car. Het aantal dossiers waarin het systeem wordt gebruikt, kunnen we op twee handen tellen. We worden absoluut niet overdonderd."
"Natuurlijk werkt cash for cars niet"
Oppositiepartij sp.a vindt het vanzelfsprekend dat de regeling cash for cars niet werkt, omdat er wordt geprobeerd een fiscaal probleem op te lossen met een ingreep op mobiliteitsvlak. Dat zegt Vlaams fractieleider Joris Vandenbroucke.
Het probleem van te hoge lasten op arbeid kan volgens de socialisten enkel kan worden opgelost met een grote fiscale hervorming. Een forse verlaging van de lasten op arbeid zal ervoor zorgen dat er geen fiscale vluchtwegen meer moeten worden gezocht in de vorm van bedrijfswagens of mobiliteitsbudgetten. Inkomsten uit vermogen moeten op dezelfde manier worden belast als inkomsten uit werk.
Daarnaast is er een mobiliteitsbeleid nodig dat autobezit voor zoveel mogelijk mensen overbodig maakt. Sp.a laakt dat er wordt bespaard op het spoor en op De Lijn, terwijl er wel miljoenen worden uitgetrokken om nieuwe spitsstroken aan te leggen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
8
“Historisch exploot”: Milei bejubelt Argentiniës eerste begrotingsoverschot op kwartaalbasis sinds 2008
-
PREMIUM
Bereken of u wint met de cash-for-car-regeling: bedrijfswagen of cash?
De langverwachte cash-for-car-regeling is eindelijk in werking. Dat betekent dat u uw bedrijfswagen kunt inruilen voor extra loon per maand. Bedoeling is dat er uiteindelijk minder firmawagens rondrijden, wat goed is voor zowel het milieu als de mobiliteit. Volgens de overheidsdienst mobiliteit zal het effect desondanks beperkt blijven, want het voorspelt dat slecht 3 tot 9% van de gezinnen hun bedrijfswagen zullen inruilen. Hoe zit dat voor u: wint u bij die ‘cash-for-car’-regeling? Maak mee de berekening en ga het na in zes stappen. -
Independer
Vergeet ‘admin’ en ‘passw00rd’: met deze zes tips heb jij wél een veilig wachtwoord
Uit recent onderzoek van NordPass blijkt dat veel Belgen wachtwoorden gebruiken die eenvoudig te raden zijn. Wat zij onvoldoende beseffen, is dat dit zware gevolgen kan hebben, aangezien je zo een makkelijk doelwit bent voor online hackers. Vorig jaar nog waren liefst een half miljoen Belgen slachtoffer van een datalek. Hoe kan jij voorkomen dat jouw Facebook-account of wifi-netwerk gehackt wordt? Met deze zes simpele tips van Independer.be stel jij een niet te kraken paswoord op. -
-
vacature.com
Waarom de bedrijfswagen afschaffen de file niet noodzakelijk oplost
-
vacature.com
Iedereen minstens één dag per week niet met de auto naar het werk
Tien à twintig jaar al zijn Bruno De Borger, Vincent Meerschaert en Nicole Van Doninck met (onderzoek naar) mobiliteit bezig. De toestand op de wegen zagen ze in die tijd systematisch verslechteren. Dat er vanuit politieke hoek zo moeizaam gereageerd wordt, vinden ze onbegrijpelijk. -
4 op de 10 Belgen zouden bedrijfswagen inruilen voor loonsverhoging
Bijna 40 procent van de Belgen zou een bedrijfswagen willen inruilen voor een loonsverhoging. Maar met dat geld zou bijna de helft van hen een eigen kleine auto kopen. Dat blijkt uit een bevraging van Partena Professional. “Een cash for car regeling zonder meer zal dus weinig effect hebben op het mobiliteitsprobleem”, klinkt het. -
PREMIUM
1 op 7 bedrijfswagens rijdt nooit naar het werk
-
Bart De Wever: "We gaan eindigen bij rekeningrijden, ook al is het niet populair"
-
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
Hobbytuiniers houden hun moestuinen de komende weken maar beter goed in de gaten. Zodra de bodem begint op te warmen, het ’s nachts niet te hard afkoelt en het nu en dan blijft regenen, duiken slakken in groten getale op. Slakkenplagen zijn immers een typisch lentefenomeen. Bouwsite Livios vroeg aan Dirk Criel van Natuurpunt hoe je het beste omgaat met slakken in de tuin. -
Jobat
Waarom ligt je nettoloon zoveel lager dan je brutoloon?
Wie zijn of haar loonbrief één dezer dagen onder de loep neemt, ziet in eerste instantie een mooi (bruto)bedrag staan. Groot is echter de teleurstelling als je ogen iets verder naar beneden glijden. Wat onderaan je loonstrookje als nettoloon rest - en dus op je rekening belandt - is een pak minder. Jobat.be schetst welke factoren dit verschil veroorzaken. -
PREMIUM
Bedrijfswagen of cash?
90 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerLuc Hermans
peter colson
André Van Laethem
Johan Billiet
Roy Coocks