YouTube wil gebruikers 'frustreren' zodat ze betalen voor reclamevrij muziekabonnement
YouTube voert het aantal advertenties tussen muziekvideo's op om gebruikers naar een betalend abonnement te lokken. Dat abonnement is er nu nog niet, maar YouTube-moederbedrijf Google is het wel intern aan het testen.
De reclamevrije abonnement krijgt gecureerde playlists en exclusieve video's, met bijvoorbeeld materiaal van artiesten achter de schermen. Door aan de ene kant gebruikers met advertenties te frustreren en hen aan de andere kant te verleiden met die extra functies en video's, wil YouTube veel mensen overtuigen, zegt YouTube-topman Lyor Cohen aan Bloomberg. "Je gaat niet happy zijn als je Stairway to Heaven erdoor jaagt en meteen daarna een advertentie krijgt", aldus Cohen op het SXSW-muziekfestival.
Met de dienst mikt YouTube op mensen die nu playlists van video's maken en die op de achtergrond aanzetten als muziek. Ook gaat de dienst de concurrentie aan met muziekstreamers Spotify, Deezer en Apple Music. Het grote verschil daarbij is dat YouTube naast audio ook beeld laat zien.
YouTube biedt al abonnementen aan, namelijk Red voor video en YouTube TV voor livetelevisie, maar het nieuwe abonnement focust op muziek. Google zelf heeft al langer een streamingdienst in de vorm van Play Music. Cohen heeft niet gezegd vanaf wanneer de nieuwe streamingdienst beschikbaar zal zijn.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Zalando belooft misleidende labels over duurzaamheid te verwijderen
-
Heavy metal Pommelien Thijs of ‘Europapa’ in r&b-stijl: AI-website maakt in handomdraai volledig nieuwe muziek
Voormalige werknemers van Google hebben Udio gelanceerd, een nieuw tool die met artificiële intelligentie (AI) muziek voor je kan maken. Het werkt zoals ChatGPT: je geeft een korte tekstuele opdracht en de website gaat ermee aan de slag. Als voorbeeld lieten we Udio metalmuziek maken met een liedjestekst van Pommelien Thijs en een r&b-versie van ‘Europapa’. -
26
Nieuwe Europese internetregels van kracht, maar België is nog niet klaar
“Het internet wordt veiliger, eerlijker en transparanter.” Dat is de belofte van de nieuwe Europese wetgeving Digital Services Act (DSA) die sinds 17 februari van kracht is. Maar België is nog niet helemaal klaar om consumenten te helpen wanneer bijvoorbeeld hun account op een website onterecht verwijderd werd. Hoe komt dat? En wat zijn de gevolgen? -
-
6
Wordt TikTok binnenkort verbannen in Verenigde Staten? Bedrijf gaat nieuwe wet aanvechten bij rechter
-
Telenet werkt aan gratis tool om porno en geweld te blokkeren voor kinderen
Telenet werkt aan een gratis tool waarmee klanten hun kinderen kunnen beschermen tegen schadelijke inhoud op het internet. De lancering is ten vroegste voor eind dit jaar, zegt woordvoerder Bart Boone. -
KIJK. Van schattig varkentje naar moordlustige weerwolf: ‘Peppa Pig’ jaagt jonge kijkers stuipen op het lijf
YouTube staat vol gewelddadige tekenfilmpjes voor kleine kinderen. Het schattige varkentje veranderde voor hun ogen plots in een boze weerwolf. Wie verder scrolt, zal zien dat er nog veel meer parodieën van ‘Peppa Pig’ online staan die niet geschikt zijn voor jonge kijkers. Dat kan ernstige gevolgen hebben voor volgens experts. “Als kinderen ongepaste content zien op het internet, kan dat serieuze indrukken op hen nalaten”, vertelt kinderpsycholoog Klaar Hammenecker. -
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
-
Duitsers leggen uitgebreide Russische desinformatiecampagne op X bloot
Experts van het Duitse ministerie van Buitenlandse Zaken hebben een uitgebreide pro-Russische desinformatiecampagne blootgelegd. De campagne maakt gebruik van duizenden valse X-accounts om de woede over de steun van het land aan Oekraïne aan te wakkeren, zo meldt ‘Der Spiegel’ vrijdag. -
Google ontslaat 28 medewerkers om protest tegen contract met Israëlische regering en Amazon
Google heeft 28 werknemers ontslagen om hun deelname aan een tien uur durend protest op de kantoren van de zoekgigant in Sunnyvale, Californië, en New York. De werknemers protesteerden tegen het zogenoemde Project Nimbus, een contract van 1,2 miljard dollar tussen Google, Amazon en de Israëlische regering. Dat schrijft ‘The New York Post'. -
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
5 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerLore Kluwer
Patrick Weyers
jorg de clerck
Kelly Verlinden
Geert Vaelen