© Dick Demey

Overpelts bedrijf Profel zoekt 60 nieuwe medewerkers

De Overpeltse groep Profel, gespecialiseerd in profielen, ramen en deuren, is op zoek naar maar liefst zestig extra medewerkers. Dat is het gevolg van de groei van het bedrijf, en dat is dan weer te danken aan de goede gang van zaken in de bouw en aan de nieuwe strategie. Profel is nu al goed voor duizend medewerkers in zijn productievestigingen in Overpelt, Achel, Eersel (NL) en Ercuis (F). Vorig jaar haalde de groep een omzet van ruim 170 miljoen euro.

Dominiek CLAES

Het familiebedrijf Profel, in handen van de familie Lauwers, verkoos tot voor kort om voornamelijk onder de mediaradar te blijven. Dat had vooral te maken met het feit dat Profel zich profileerde als toeleverancier van ramen- en deurenbedrijven.

Toch kunt u in Noord-Limburg niet naast het bedrijf kijken. De verschillende vestigingen van de groep Profel – officieel Pro Group Holding – hebben tussen Overpelt en Lommel bijna de hele Ringlaan ingepalmd. Aan beide zijden.

Niet-familiale CEO

Sinds 2014 hebben Willy, Myriam, Johan en Paul Lauwers, de tweede generatie van het familiebedrijf, met Wim Van Den Bossche een CEO aangesteld die niet uit de familie stamt. Die verdiende zijn strepen onder meer bij Belisol, actief in dezelfde branche. Onder impuls van Van Den Bossche werd de tanker geleidelijk aan in een andere richting geduwd. Profel blijft met zijn verschillende vestigingen actief in de productie van profielen, ramen en deuren, maar ging daarnaast ook zelf actief de boer op om die producten onder het eigen merk Profel aan de man te brengen. Daarvoor wordt een beroep gedaan op onafhankelijke bedrijven, de zogenaamde Profel Experts. Die zorgen als onderaannemers voor de verkoop, opmeting, montage, en de nazorg. Zij worden door Profel tegelijk ondersteund op het vlak van technische knowhow en marketing.

“Wij hebben onze huidige groei te danken aan de gunstige economische omstandigheden van de bouwsector. Vooral onze tak in aluminiumproducten trekt aan, maar ook het hout zit weer in de lift”, zegt Van Den Bossche. “Daarnaast is ons dealernetwerk van Profel Experts een belangrijke factor. Dat netwerk groeit nog steeds, al zijn er nog wat blinde vlekken”, aldus de niet-familiale CEO.

Uitbreiding

Gevolg is dat de groep Profel zijn capaciteit wil uitbreiden en voor verschillende vestigingen op zoek is naar zestig extra medewerkers, van wie dertig op korte termijn. “We zijn niet enkel op zoek naar arbeiders met een technische achtergrond voor de extrusie en veredeling van profielen en de assemblage van ramen en deuren in aluminium. We zoeken ook bedienden, onder wie ingenieurs met interesse in projectmanagement in productie en IT. Daarnaast zoeken we ook mensen om onze afdelingen marketing en R&D te versterken. Profel heeft een traditie in het investeren in innovatie en mensen”, dixit Van Den Bossche.

“Bijzonder fijn is dat onze eigen mensen nu mee aan de kar trekken. Onder het motto ‘Solliciteer & Profeleer’ zetten zij zelf deze campagne extra kracht bij.”

Zakdoek

De nieuwe strategie werpt alvast zijn vruchten af. Profel is naar eigen zeggen uitgegroeid tot de marktleider in België. Voor het afgelopen jaar 2017 raamt Wim Van Den Bossche de groepsomzet op ruim 170 miljoen euro.

Daarmee kent Limburg een merkwaardige concentratie van makers van ramen en deuren. Behalve Profel en tal van andere producenten, is er in Hasselt bijvoorbeeld nog Group A van de familie Alen, beter bekend van de merknaam Belisol, en ook goed voor ruim 100 miljoen aan omzet.