ABN AMRO zag dat het aantal tikkiebetalingen vorige Koningsdag zes keer hoger was dan op een normale dag. Gemiddeld betaalden Nederlanders voor hun aankopen ongeveer 13 euro via een tikkie. Zo'n 13 procent van de aankopen is hoger dan 25 euro.
Aan de hand van de omschrijving is af te lezen wat mensen zoal via een tikkie kochten. Bier is de topfavoriet, gevolgd door kleding en eten.
Verrassend is dat een wc-bezoek op de vierde plaats staat. Particulieren lieten zich dus regelmatig digitaal betalen voor het gebruik van hun eigen toilet. "Hoge nood kan leiden tot een goede cashflow", aldus ABN AMRO. Op de vijfde plaats staan overige spullen die verkocht worden op de vrijmarkt.
Ook bij de Rabobank worden op Koningsdag meer betaalverzoeken verstuurd. "Het aantal betaalverzoeken gaat heel hard omhoog", zegt een woordvoerder van de bank. "Mensen zijn veel op pad met hun vrienden en op de vrijmarkt wordt veel gebruikgemaakt van betaalverzoeken via een QR-code."