Direct naar artikelinhoud
CONCERT TOP 10

Gehaat of gewijd? Bezopen of bezwangerd? Dit zijn de concerttips van De Morgen

Zwangere Guy steekt al eens graag zijn tong uit.Beeld Zwangere Guy

U wil deze week een stapje in de wereld zetten? De muziekredactie van De Morgen helpt u graag op weg.

1. Diana Krall 

“De volgende keer komen jullie gewoon naar mij thuis,” lachte Diana Krall bij haar vorige concert in Bozar. “Daar zijn de toegangskaartjes niet zo duur, en in principe kook ik altijd voor mijn gasten. Achteraf voer ik hen wijn op tot ze bezopen zijn.” Die uitnodiging blijkt vandaag praatjes voor de vaak, maar laten we wel wezen: met vijftien miljoen verkochte albums zou de Canadese jazz-muzikante al een érg groot tuinfeest moeten organiseren. Bovendien vormen de Koningin Elisabethzaal en Bozar sowieso een veel beter decor voor haar muziek. 

Op 24/9 in de Koningin Elisabethzaal, Antwerpen, en op 25/9 in Bozar, Brussel 

2. Zwangere Guy 

Dit najaar vliegt All Eyes On Hip Hop elke maand één avond uit naar NEST, met een opkomende act van eigen bodem. De rijzende ster van september is die rare madafakka van een Zwangere Guy, bekend van de Brusselse hiphopcrew Stikstof. Hij stelt er zijn schitterende debuut voor, de mixtape Zwangerschapsverlof Vol. 3. Wie houdt van laidback rap, vette beats en bijtende teksten, zit deze week gebeiteld.

Lees hier de recensie van Zwangerschapsverlof Vol. 3 en hier een artikel over de clip bij 'Outfit van me daddy'.

Op 21/9 tijdens All Eyes On Hip Hop in Nest, Gent. democrazy.be 

3.EMA 

Zo’n zes jaar geleden werkte EMA zich in de kijker met Past Life Martyred Saints: gitzwarte confessies over liefdespijn en mislukking. Opvolger The Future's Void ging met de roskam door het tijdperk van de sociale media. Daarna volgde een horror-soundtrack, maar ook op haar nieuwste album Exile in the Outer Ring blijft het kennelijk huiveren geblazen. Vandaag legt de Amerikaanse met Scandinavische roots een grimmig beeld vast van politieke vervreemding, en maakt ze grauwe kiekjes van het leven buiten elke metropolis. Wie verzot was op haar vroegere werk met de band Gowns, zal hier trouwens zijn muziekhart kunnen ophalen.  

Op 24/9 in de Botanique, Brussel 

4. Wannes Cappelle & Broeder Dieleman

De frontman van Het Zesde Metaal en broeder Dieleman bundelen de krachten voor het project GrensGeluid. Dat project daagt een Vlaamse en een Nederlandse muzikant uit om twee maanden lang intensief samen te werken aan “nieuw, grensoverschrijdend werk”. GrensGeluid speelde vorig jaar al een belangrijke rol bij de liaison tussen Typhoon en Jef Neve. Benieuwd wat het nu zal geven om West-Vlaams in Zeeuws te horen versmelten? Wij kunnen ons daarbij voorlopig alleen het aalscholvers-dialect van Sergio Herman voorstellen, maar met deze twee muzikale talenten mag je natuurlijk véél hogere verwachtingen koesteren.

Op 21/9 in AB Salon, Brussel 

5. Lil Peep 

Lil Peep wordt wel eens de meest gehate artiest van 2017 genoemd: “the all-American reject you'll love to hate” betitelde The Fader deze Amerikaanse twintigjarige emo-artiest bijvoorbeeld. Zijn bespottelijke tatoeages hebben daar mogelijk iets mee te zien: “daddy” prijkt in gotische letters op zijn bleke borstkas, naast een potsierlijk wietblad. Zijn voorhoofd doet het trouwens nog iets beter: daar staat het woord “crybaby” getatoeëerd. Yep, dat las u goed. Op. Zijn. Voorhoofd. Deze Justin Bieber van de zelfkant bracht vorige maand zijn debuut Come Over When You're Sober (Part I) uit. Noisey vroeg zich daarna onomwonden af of zijn songs “brilliant or stupid ass shit” zijn. Muzikaal staat Lil Peep evenwel veel sterker in zijn schoenen dan zijn slappe lyrics doen vermoeden. Wordt zijn concert dus briljant of platte kak? Daar kan ù deze week over beslissen.

Op 23/9 in Trix, Antwerpen 

6. Portugal. The Man

Vier jaar lang bleef het stil rond deze band uit Alaska. Maar op de nieuwe plaat Woodstock laat Portugal. The Man zich niet langer monddood maken door saudade. Grote namen als John Hill, Danger Mouse en Mike D stonden aan de knoppen voor dat album, en dat hoor je er ook aan: de vertrouwde mix van indiepop, soul, blues en de hoge zang van John Baldwin krijgt nu ook af en toe een stevige injectie funk mee. Portugal. The Groovemeister!

Op 20/9 in DOKbox, Gent

7. Steiger 

De Russische artiest Joeri Norstein werd ooit door de Washington Post tot de “beste animator aller tijden” gekroond. In het kader van Live Track Cinema voorziet het Gentse jazztrio Steiger Norsteins een aantal kortfilms van deze grootmeester van een live-soundtrack. Die kortfilms - op basis van glasplaatanimaties - zijn: De slag om Kerzjenets (1971), Egeltje in de mist (1975) en Sprookje der sprookjes (1979). Deze zullen door Steiger een originele muzikale stellage aangemeten krijgen. “De beste live-soundtrack aller tijden?” We willen het graag hopen.

Op 23/9 in KASKcinema, Gent 

8. Diablo Blvd.

"Een dansplaat voor de Apocalyps." Zo kondigde Alex Agnew Zero Hour aan. Daar valt iets voor te zeggen. Met Diablo Blvd. zet hij meer dan ooit in op diverse ritmes  - we hoorden zelfs een streepje discodrums - én de ondergang van de wereld zoals we die vandaag kennen. Wie zowel een zwak heeft voor Danzig als voor Killing Joke, of net zo wild wordt van Type O Negative als Black Sabbath en Sisters of Mercy, zal zich het hoofd van de romp headbangen bij de vernieuwde sound van deze Antwerpse metalgroep.

Op 23/9 in Trix, Antwerpen 

9. Darrell Cole 

Darrell Cole en zijn jongere broer groeiden op in België, omdat hun thuisland Sierra-Leone te onveilig was geworden. Op zijn eerste mixtape On My Way en Uncut Diamond liet hij zich beïnvloeden door zijn roots, maar ook zijn directe omgeving. Op zoek naar nieuwe inspiratiebronnen ruilde hij Antwerpen onlangs evenwel in voor het zuiderse Barcelona. Of dat warmere klimaat hem ook de hottest thing in hiphop kan maken, merkt u deze week in de AB. En mis zeker ook TheColorGrey niet, de àndere helft van deze sprankelende double-bill.

Lees hier meer over deze twee hongerige wolven en lees hier de recensie van TheColorGrey.

Op 22/9 in de AB, Brussel 

10. An Pierlé

An Pierlé danst naar niemands pijpen, merkten we meermaals aan haar grillig kronkelende muziekcarrière. Of het zouden dus orgelpijpen moeten zijn. Ba dum tsss! In een handvol kerken en kathedralen wekt de pianiste haar laatste twee orgelplaten tot leven. Elke kwezel die nu verwacht dat An Pierlé zich bekeerd heeft tot liturgische muziek, zal voor het zingen evenwel weer de kerk uit gaan. Met Arches/Cluster verkent de songschrijfster het orgel, maar terwijl het eerste deel van deze diptiek eerder aanvoelt als een gerestaureerde eightiesplaat, danst het tweede luik als een derwisj rond pop en avant-garde.

Lees hier het verhaal achter de platenhoes en hier ons interview.

Op 20/9 in Sint-Quintinuskathedraal, Hasselt. muziekodroom.be