Honderden Duitse Tesla-eigenaren moeten subsidie terugbetalen
Ruim duizend Duitse eigenaren van een Tesla moeten een overheidssubsidie van 2.000 euro terugbetalen. Hun elektrische auto blijkt duurder dan de maximumprijs van 60.000 euro die gold als grens voor de vergoeding. Dat heeft het overheidsorgaan Bafa, dat de milieusubsidies beheert, aangekondigd.
Tesla zal het bedrag voor zijn Duitse klanten terugbetalen en zal de uitspraak aanvechten
De regeling is bedoeld om de aanschaf van elektrische auto’s te stimuleren. Maar voertuigen boven de 60.000 euro waren uitgezonderd. Tesla bood een uitgeklede versie van zijn Model S aan voor minder dan dat bedrag, maar volgens Bafa was deze uitvoering in de praktijk niet leverbaar, waarop de subsidie is ingetrokken. De 1.050 eigenaren ontvangen een brief waarin staat dat ze het ontvangen bedrag moeten terugstorten.
Tesla zegt dat het de auto wel heeft aangeboden en dat het model ook gewoon aan Duitse klanten is geleverd. Het bedrijf zegt niet om hoeveel exemplaren het gaat. Tesla gaat tegen de uitspraak in beroep. Klanten die na 6 maart een Tesla hebben gekocht, komen wel in aanmerking voor de subsidie, aldus Bafa. Waarom deze klanten wel gebruik kunnen maken van de regeling, is niet duidelijk.
Volgens de Amerikaanse automaker is de grens van 60.000 euro ingesteld om de verkoop van concurrenten voor Duitse e-auto’s te ontmoedigen. Tesla zal het bedrag voor zijn Duitse klanten terugbetalen en zal de uitspraak aanvechten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
43
Vegetarische kantine gaat bij Volkswagen op de schop: ‘krachtpatser van de arbeider’ komt weer op het menu
-
Livios
“Mollen verstoren, kan een averechts effect hebben”: zo bind je de strijd wél aan met de diertjes in je tuin
Molshopen ontsieren het gazon en vormen een doorn in het oog voor menig hobbytuinier. De mol doden is echter geen goed idee, zo vertelt Dirk Criel van Natuurpunt aan Bouwsite Livios. Wat je dan beter doet? Je tuin minder aantrekkelijk maken voor mollenpootjes. -
GM haalt alle zelfrijdende taxi’s in VS van de weg
Autobouwer General Motors (GM) stuurt voorlopig geen zelfrijdende taxi’s meer de straat op. Deze week werd de vergunning voor de ‘robotaxi’s’ in Californië opgeschort. Het Department of Motor Vehicles in Californië trok de vergunning in, omdat GM Cruise videobeelden zou hebben achtergehouden van een ongeluk waarbij een voetganger in San Francisco werd aangereden. -
-
PREMIUM135
“Straks komen alle auto’s uit China”: het einde dreigt voor de ooit zo machtige Europese auto-industrie
-
CO2-uitstoot nieuwe auto's goed 14 procent hoger dan autobouwers zeggen
Het verschil tussen de schattingen van de autobouwers van de CO2-uitstoot van nieuwe wagens en de werkelijke uitstoot is in 2022 verder vergroot. Dat blijkt uit een studie van het Duitse milieu-onderzoeksbureau ICCT. De uitstoot van nieuwe wagens lag in 2022 14,1 procent hoger dan wat de constructeurs zelf aankondigden - in 2018 bedroeg het verschil nog 7,7 procent. -
PREMIUM73
Waarom de batterij voor elektrische auto’s plots zoveel goedkoper wordt. En dat niet noodzakelijk goed nieuws is
Voor wie eraan denkt om dit jaar een elektrische wagen te kopen, is er hoopvol nieuws. De belangrijkste producenten van batterijen zijn verwikkeld in een prijsoorlog en bekampen elkaar met spectaculaire kortingen. Waarom doen ze dat? En wordt u straks beter van hun strijd? “Zeker voor een bepaald type van elektrische wagens kan de prijs omlaag gaan.” Al is dat tóch niet alleen maar goed nieuws. -
Stellantis boekt recordwinst van 16,8 miljard euro in 2022
-
Elon Musk gebruikt geschift argument om niet te getuigen in Tesla-zaak, maar dat pakt niet bij rechter
-
PREMIUM
“Geen lange laadtijden, geen gedoe met kabels, en je tankt in 5 minuten”: wordt waterstof een duchtige concurrent voor de elektrische auto?
Vanaf 2035 mogen alleen auto’s met een nuluitstoot nog in Europa verkocht worden. De verbrandingsmotor moet zo verdwijnen. Maar of die vervangen wordt door de elektrische auto, is nog geen uitgemaakte zaak. Heel wat automerken geloven immers ook in waterstof. Je kan vandaag al auto’s met een brandstofcel kopen en ze zijn helemaal niet zo veel duurder dan een elektrische auto. HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn bespreekt de voor- en nadelen van dit alternatief. -
Livios
Gebruik azijn nooit op beton of natuurstenen die kalk bevatten: zo ga je wél voor een brandschoon en schadevrij terras
Kan je terras nog een opknapbeurt gebruiken vooraleer je er lekker kan vertoeven? Dan is het reinigen geen overbodige luxe. Met deze onderhoudstips van bouwsite Livios ben jij helemaal klaar voor de heerlijke lentezon. -
Stellantis plant twee elektrische wagens van minder dan 25.000 euro
11 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerGeert Landsman
Abdel Nasser
Matt Casters
LUC USEWILS
Jan Tielens