Streamingdiensten zijn begonnen aan een heuse metamorfose, zeggen mediaspecialisten Tim Raats en Tom Evens. Wat betekent dat voor jou?
Volledig scherm
PREMIUM
Streamingdiensten zijn begonnen aan een heuse metamorfose, zeggen mediaspecialisten Tim Raats en Tom Evens. Wat betekent dat voor jou? © HLN Fotomontage / Gettyimages

Netflix en co passen strategie aan en dat zal je voelen in je portefeuille: “Het is gedaan met profiteren”

Als je een Netflix-abonnement hebt, is de kans groot dat je de voorbije week een mail hebt ontvangen over een prijsverhoging. Na Disney+ en Streamz gaan namelijk ook bij Netflix de prijzen weer naar boven. “Streamingdiensten willen meer winst gaan maken”, waarschuwen experts. “En ze halen er ‘trucjes’ voor boven.” Mediaspecialisten Tim Raats en Tom Evens leggen uit waarom je steeds meer zal moeten betalen en in de HLN Streamingwijzer ontdek je vervolgens waar je vandaag nog de goedkoopste én kwalitatiefste formules kan vinden.

  1. Extra kosten voor handbagage? Testaankoop klaagt vliegmaatschappijen aan. Maar hoe groot en zwaar mag je gratis koffer zijn?
    PREMIUM

    Extra kosten voor handbagage? Testaan­koop klaagt vliegmaat­schap­pij­en aan. Maar hoe groot en zwaar mag je gratis koffer zijn?

    Als je een vliegreis boekt, betaal je tegenwoordig dikwijls extra kosten voor je handbagage, tot wel 75 euro per stuk. Consumentenorganisatie Testaankoop wil de wildgroei aan zulke supplementen aan banden leggen en heeft daarom bij de Economische Inspectie een klacht ingediend tegen verschillende luchtvaartmaatschappijen. Twijfel je zelf wat voor koffer je al dan niet mag meenemen, en of handbagage al dan niet is in begrepen in de prijs? Onze reisexpert Johan Lambrechts zet de regels bij verschillende maatschappijen op een rij én deelt een handige hack.
  2. Hoe een kleine elektrozaak uit de Kempen meer dan 1.500 gedupeerden maakt: “Die 328 euro voor mijn dampkap ga ik nooit meer terugzien”
    PREMIUM
    139

    Hoe een kleine elektro­zaak uit de Kempen meer dan 1.500 gedupeer­den maakt: “Die 328 euro voor mijn dampkap ga ik nooit meer terugzien”

    Op het eerste gezicht is elektrozaak Lommelen een betrouwbare familiezaak, maar niets is wat het lijkt. In heel het land en daarbuiten hebben zich al meer dan 1.500 gedupeerden gemeld die hun dampkap, microgolf of koelkast bestelden en betaalden, maar nooit kregen. Ook een terugbetaling bleek onmogelijk. Het Antwerpse parket start nu zelfs een onderzoek. “Ik begrijp niet hoe zo’n bedrijf na een tsunami aan klachten kan blijven doorgaan”, zegt gedupeerde Lea Smeuninx (57) aan HLN-consumentenexperte Safia Yachou.