Peggy Muyldermans blijft op dezelfde nagel kloppen, voor Merel en alle andere verkeersslachtoffertjes.© IF/PVW

“Digitaal rijbewijs met slot had mijn dochter kunnen redden”: mama van verongelukte Merel wil nu ook op Vlaams niveau wegen op verkeersveiligheid

Zemst -

Peggy Muyldermans, de mama van het verongelukte meisje Merel, legt namens CD&V het digitale rijbewijs op de onderhandelingstafel. Ze pleit hiervoor al lang en zet nu ook de stap van de gemeentepolitiek naar het Vlaamse niveau. “Hierdoor kan je voorkomen dat recidivisten zonder rijbewijs toch nog op de baan komen..”

Dimitri Berlanger

CD&V Vlaams-Brabant pleit voor de invoering van een digitaal rijbewijs, gekoppeld aan een centrale database. Daardoor kunnen autoriteiten controleren of een bestuurder beschikt over een geldig rijbewijs en over de vereiste kennis en vaardigheden om veilig de weg op te gaan. Peggy Muyldermans is samen met het haar man én het verkeersinstituut Vias al jarenlang pleitbezorger hiervan, liefst in combinatie met een zogenaamd rijbewijsslot. Dat zou garanderen dat de motor niet start zonder verbinding met een geldig rijbewijs, iets wat technologisch al perfect mogelijk is vandaag.

LEES OOK: Mama van verkeersslachtoffer Merel De Prins stort zich in de politiek. “Kinderen moeten veilig naar school kunnen fietsen.”

“Op 28 oktober 2015 hebben we onze dochter Merel verloren door een vreselijk verkeersongeval, veroorzaakt door een bestuurder zonder rijbewijs, zonder verzekering en zonder ingeschreven voertuig”, doet Peggy nog eens het relaas van het hartverscheurende verhaal. “Hij was voordien al liefst 18 keer veroordeeld voor het rijden zonder rijbewijs. Deze tragedie heeft ons leven voor altijd veranderd en heeft mij aangezet om politieke actie te ondernemen.”

Auto-industrie

Al vijf jaar werkt Peggy aan meer verkeersveiligheid in de Zemstse gemeenteraad en in juni is ze kandidaat voor de regionale verkiezingen. “Ik ben heel blij dat het digitaal rijbewijs in ons verkiezingsprogramma staat. In combinatie met zo’n rijbewijsslot zou je een auto niet meer kunnen starten als je geen rijbewijs hebt. We hebben al een weg afgelegd maar dit moet uiteindelijk op federaal en Europees niveau beslist worden. Ook de auto-industrie moet er uiteraard willen meegaan. Dit is absoluut gelinkt aan Merel. Daarom dat we er zo hard voor willen strijden. Mijn dochter was er nog geweest als dit instrument toen bestaan had, want dan had hij nooit met die wagen kunnen rijden.” (Lees verder onder de foto)

Peggy Muyldermans en CD&V-lijsttrekker Peter Van Rompuy aan het voormalige zwarte kruispunt van de Tervuursesteenweg met de Robert Schumanlaan in Hofstade dat intussen werd aangepakt.© PVW

Dat de ANPR-camera’s nog altijd niet gekoppeld zijn aan de zogenaamde Mercurius-databank is ook een doorn in het oog van Peggy. “Eind 2015 is die database opgericht, waarmee bestuurders zonder geldig rijbewijs uit het verkeer zouden kunnen geplukt worden. Die gegevensdoorstroming gaat nog niet snel genoeg. tot grote frustratie ook van veel politiemensen.”

Naast menselijk gedrag is ook infrastructuur belangrijk als het op veilig verkeer aankomt. Ook dat is een item voor CD&V bij de komende verkiezingen. “Op de lijst van 2023 staan nog steeds 18 gevaarlijke punten in onze provincie Vlaams-Brabant”, zegt lijsttrekker Peter Van Rompuy. “Het gaat weliswaar de goede kant op want in 2018 waren dat er nog 33. CD&V maakt er een strijdpunt van om alle gevaarlijke punten weg te werken. Nul verkeersdoden, daar gaan we voor. Ik ben als lijsttrekker dan ook trots op medekandidaten zoals Peggy.”