© Dirk Jacobs

Mobipunt als oplossing voor files en parkeerdruk in centrum Hasselt

Er komen snel verschillende mobipunten in Groot Hasselt waar automobilisten hun voertuig, buiten de Grote Ring kunnen achterlaten en vervolgens met een deelfiets of het openbaar vervoer de stad in kunnen rijden. Dat deelt mobiliteitsschepen Marc Schepers (RoodGroen+) mee. “Op die manier willen we ook meer structuur brengen in het gebruik van de groene Mobit-deelfietsen, die mensen vandaag zomaar overal achterlaten. Wie straks met zo’n fiets naar een mobipunt terug fietst, zal die verplaatsing aan een veel voordeliger tarief kunnen doen.” Het plan is om nog voor de zomer de eerste mobipunten actief te hebben.

Dirk JACOBS

De idee voor mobipunten is niet nieuw. Vooral in Nederland maken die zogenaamde ‘Transferiums’ een steile opgang. “Aan de basis ligt een grote parkeerplaats aan de stadsrand, waar mensen hun auto gratis of erg goedkoop kunnen achterlaten,” zegt schepen van Mobiliteit Marc Schepers (RoodGroen+). “We streven naar een mix van bestaande en nieuwe parkeerzones. Deze zone wordt een vast ankerpunt voor de groene Mobit-deelfietsen en bij voorkeur is er ook een halte voor openbaar vervoer. Absolute voorwaarde is dat de verbinding met de binnenstad aan een erg voordelig tarief wordt aangeboden.”

Deelfietsen

Aan de basis van de opstart van de mobipunten ligt het snel toenemende gebruik van de deelfietsen. “Het aantal gebruikers is van 300 in de beginfase een jaar geleden gestegen naar 900 unieke gebruikers per week. Er zijn vandaag 200 Mobit-fietsen in omloop. Daarnaast zijn er nog de blauwe fietsen van de NMBS, die toch ook 200 gebruikers per week tellen.” Enige minpunt is dat de groene deelfietsen vandaag overal in het straatbeeld van Hasselt rondslingeren. “Dat moet en kan anders via de handige Mobit-app, die de gebruikers allemaal hanteren,” zegt Schepers. We willen het systeem meer zichtbaar maken. Daarbij hanteren we twee maatstaven: een fiets die achtergelaten wordt binnen of buiten de Grote Ring. Als iemand een fiets gebruikt en ergens achterlaat, krijgt de fiets na zeven dagen stilstand, een andere kleur in de app. Zo weten gebruikers dat die fiets terug beschikbaar is. Brengt iemand de fiets van binnen de Grote Ring naar een mobipunt, dan maakt die persoon die verplaatsing gratis, omdat hij zo 1 uur fietskrediet verdient. Staat een fiets buiten de Grote Ring of in Diepenbeek of Genk, dan krijgt de persoon die de fiets terug rijdt naar een mobipunt, drie uur fietskrediet als beloning. Samen met Mobit willen we nagaan of deze vorm van belonen volstaat om de groene deelfietsen terug te groeperen in de mobipunten. Enkel wie daar een fiets achterlaat, rijdt dus gratis.” Via de Mobit-app kunnen gebruikers ook schade of gebreken aan de fiets melden. De vzw Basis zorgt dan snel voor een herstelling.

Wandelafstand

Schepers wil binnen de Grote Ring binnen een straal van driehonderd meter altijd deelfietsen beschikbaar hebben. “Buiten de Grote Ring werken we aan een reeks vaste locaties, die verbonden zijn met een toeristische of commerciële trekpleister en al een grotere parking en verbinding via het openbaar vervoer hebben. Zo denken we onder meer aan de Herkenrode Abdij, Domein Kiewit, Kapermolen, de Japanse Tuin, de Grenslandhallen, Kinepolis, Ikea en de Corda Campus als potentiële locaties voor een mobipunt. Daarnaast willen we onderzoeken welke andere diensten er interessant kunnen zijn voor de gebruikers. Verder bekijken we welke andere diensten we op deze punten kunnen aanbieden. Waarom plaatsen we hier geen rode postbussen of autowasdienst of boodschappenservice die je boodschappen vanuit de stad aflevert in een afgesloten automaat op het mobipunt. Op deze manier willen we de mobilteit binnen de Grote Ring een stuk vooruit helpen.”