Direct naar artikelinhoud
Drugscontroles

Meer drugs in het verkeer, maar controle wordt efficiënter

Bij controles kan voortaan doelgerichter naar drugs gezocht worden.Beeld tim dirven

Een nieuwe techniek maakt het veel efficiënter om chauffeurs op het gebruik van drugs te controleren. Dat is nodig, want het aantal gedrogeerde chauffeurs gaat al een paar jaar in stijgende lijn.

"Als de politie nu een chauffeur aan de kant zet en vermoedt dat er drugs in het spel zijn, volgt een speekseltest", zegt Jean-Claude Gunst, directeur-coördinator van de federale politie provincie Antwerpen. "Is die positief, dan wordt de bestuurder onderworpen aan een bloedtest. Daar moet altijd een dokter aan te pas komen."

Efficiënt is het allemaal niet: amper de helft van chauffeurs bij wie alarm werd geslagen na een positieve speekseltest, bleek achteraf ook effectief sporen van drugs in het bloed te hebben.

Stukje stof

Het zou al veel zoden aan de dijk zetten als de politie wist welke chauffeurs het best een speekseltest ondergaan en welke niet. En daar kan een toestelletje, dat luistert naar de naam 'mobile trace', soelaas brengen. Met een stukje stof van ongeveer twee vierkante centimeter wrijft de politie even over het stuur van de auto of de handen van de chauffeur. Daarna wordt de stof in het drugsdetectietoestel, dat iets groter is dan een kruimeldief, gestopt. Het toestel analyseert meteen de sporen die op de stof zijn achtergebleven en kan zeggen of het over cocaïne, hasj, een andere drug of zelfs explosieven gaat.

'De efficiëntie van de speekseltests zal dan stijgen van 50 procent zoals nu naar wellicht 90 of 100 procent'
Cathy Berx, Antwerpse provinciegouverneur

"De chauffeur zal enkel nog een speekseltest moeten ondergaan als het drugsdetectietoestel alarm heeft geslagen", weet de Antwerpse provinciegouverneur Cathy Berx (CD&V). "De efficiëntie van de speekseltests zal dan stijgen van 50 procent zoals nu naar wellicht 90 of 100 procent. Daarnaast kan men dankzij het toestel snel te weten komen waar drugs in de auto verstopt zitten."

Het probleem is dat er op dit moment maar twee drugsdetectietoestellen in heel België zijn. Die zijn in handen van de scheepvaartpolitie in Zeebrugge. Weldra komen er twaalf drugsdetectietoestellen bij: tien voor de douane en twee voor de federale politie. Het opsporen van gedrogeerde chauffeurs zal op dat moment heel wat efficiënter verlopen.

Daarnaast is het de bedoeling het speeksel van de bestuurders in de toekomst te analyseren zonder dat er een dokter aan te pas komt. Als die nieuwe techniek overal gebruikt wordt, zullen veel meer chauffeurs op drugs gecontroleerd kunnen worden.

Gevaarlijke combinatie

Dat laatste is zeker geen overbodige luxe. Uit de recentste cijfers van Vias, de nieuwe naam van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid, blijkt dat het aantal positieve controles op rijden onder invloed van drugs de laatste jaren fors gestegen is. Zo werden in 2014 5.048 positieve controles uitgevoerd, in 2016 waren dat er 6.819, ofwel een stijging met 35 procent. In het eerste semester van 2017 waren er 3.525 positieve controles.

"We weten dat 3 procent van de bestuurders onder invloed van alcohol rijdt, maar als het over drugs gaat, kunnen we moeilijk inschatten hoe groot het probleem is", zegt de woordvoerder van Vias. "Het is vooral de combinatie cannabis en alcohol die de rijvaardigheid aantast. Rijden onder invloed van drugs gecombineerd met een alcoholgehalte van 1,2 pro mille leidt ertoe dat je risico op een ongeval met factor 200 kan stijgen."