Godsdienstonderwijs blijft ook vandaag relevant, klinkt het.
Foto: Unsplash

"Je hoeft geen water in wijn te kunnen veranderen om godsdienst te geven": godsdienstonderwijs zoekt leerkrachten

Het godsdienstonderwijs is op zoek naar leerkrachten. Daarom lanceert het een ludieke campagne om meer mensen warm te maken voor de job. "Godsdienstonderwijs blijft immers ontzettend relevant voor jongeren. Ze staan vandaag meer dan ooit open voor vragen rond betekenis en zingeving", zegt theoloog Jürgen Mettepenningen.

"Je hoeft geen 12 volgers te hebben op Instagram om godsdienst te geven" of "Je hoeft geen brooddozen te kunnen vermenigvuldigen om godsdienst te geven": met zulke boodschappen hoopt het godsdienstonderwijs mensen te enthousiasmeren om godsdienstleerkracht te worden. 

Dat is nodig, zegt Jürgen Mettepenningen, woordvoerder van de Erkende Instantie Rooms-Katholieke Godsdienst. Die organisatie is verantwoordelijk voor de inhoud van het vak godsdienst en voor de inspectie en begeleiding van godsdienstleerkrachten in Vlaanderen. 

"We worden door steeds meer directeurs van scholen aangesproken, zowel katholieke als niet-katholieke. Ze willen het vak blijven aanbieden, maar het volk ontbreekt om de lessen te geven. Intussen rijst her en der de vraag of ze er nog moeite in moeten steken als de organisatie zo moeilijk loopt. Wij willen als betrokken instantie doen wat we kunnen om het vak levende te houden."

Geopolitiek beter vatten

Godsdienstonderwijs blijft namelijk ontzettend relevant, vindt Mettepenningen, "zeker in de tijd waarin we vandaag leven". "Je kan geopolitiek niet ten volle vatten als je niet mee bent met het levensbeschouwelijke aspect erachter. Denk maar aan Oekraïne, waar de eigen christelijke kerk tegenover de Russisch-orthodoxe kerk staat, of de religieuze achtergronden – islam en jodendom - in het Midden-Oosten."

In godsdienst zit een ABC, schetst de woordvoerder. "Je leert er over de actualiteit, het is een moment voor bezinning en reflectie – erg belangrijk voor jongeren die met heel wat vragen zitten – en er is ruimte voor christelijke inspiratie, zonder er een bekeringsoperatie van te willen maken."

De stoffige bijbellessen van weleer zijn intussen al lang verleden tijd, benadrukt hij. "Onze leerplannen voor het secundair onderwijs zijn in 2019 flink geactualiseerd, en tegen eind volgend jaar zijn die van het lager onderwijs aan de beurt. De christelijke traditie wordt in relatie gebracht met de identiteit van de leerling en de eigenheid van onze maatschappelijke context."

Traject op maat

Een godsdienstleerkracht moet het katholiek geloof dus nog steeds hoog in het vaandel dragen. "Er zijn 3 voorwaarden om godsdienstleerkracht te worden: je moet christen zijn (en gedoopt), je moet de nodige competenties hebben om leraar te worden en je moet je engageren om het leerplan te volgen zoals we dat nu hebben uitgestippeld."

Is je interesse gewekt? Dan kan je contact opnemen via www.kinderenzingeven.be of www.jongerenzingeven.be. "Iedereen krijgt een traject op maat", aldus Mettepenningen. "Bij zij-instromers bijvoorbeeld kijken we welke competenties ze al verworven hebben tijdens hun carrière, en waar we nog op moeten inzetten. De kans is groot dat je al tijdens je bijscholing voor de klas komt te staan. Niet alleen door het lerarentekort, maar ook zodat je kan proeven van het onderwijs. Je moet springen om zo’n stap te nemen, maar je weet pas of het je ligt als je het ook daadwerkelijk doet."

Meest gelezen