© Amaury Miller

Aantal telewerkers verdubbelen? 25 doden en zwaargewonden minder per jaar

Als het aantal telewerkers verdubbelt, daalt 4% van de woon-werkverplaatsingen. Daarenboven zouden er elk jaar 25 doden en zwaargewonden minder op onze wegen zijn. Dit zijn de resultaten van nieuwe studie van Vias institute (het vroegere BIVV).

pom

De Belg legt gemiddeld 6% meer kilometers per jaar af dan de Nederlanders en 9% meer dan de Fransen, terwijl de oppervlakte van ons land veel kleiner is. De woon-werkverplaatsingen zijn goed voor ongeveer 25% van het totale aantal afgelegde kilometers en 2/3 van de spits-kilometers. Tegen 2030 dreigt een daling met 25% van de snelheid tijdens de spitsuren door het toenemende verkeer.

Een van de middelen tegen de files is telewerk. In België is het aantal bedrijven waar telewerk kan vrij beperkt. Slechts 18% van de werkgevers met meer dan 100 werknemers bieden telewerk aan hun werknemers aan. Gemiddeld 8% van de werknemers telewerken minstens één dag per week. Bij bedrijven die telewerk aanbieden heeft 33% van de werknemers een job die in aanmerking komt hiervoor. Het potentieel om meer mensen te laten telewerken is dus zeker aanwezig.

Dit zijn de concrete gevolgen van telenwerk op het verkeer: Voor elke tien telewerkers zijn er vijf auto’s minder op de weg en dus in de file. Als we van acht naar zestien procent telewerkers gaan, vallen er jaarlijks 25 doden en 220 zwaargewonden minder.

10 tips pijlers om telewerk aan te moedigen

1. Bedrijven aanmoedigen tot telewerkbeleid, door gecentraliseerde informatie over telewerk volgens de sector.

2. Kleine bedrijven begeleiden. Die tellen namelijk slechts 4% telewerkers.

3. De populariteit en zichtbaarheid van telewerk in ons land verhogen.

4. Een internetsite ontwikkelen rond telewerken.

5. Beter meten voor een betere begeleiding. Het is vandaag moeilijk om te weten hoeveel telewerkers en getelewerkte dagen er exact zijn.

6. Gedecentraliseerd werk in een satellietkantoor aanmoedigen.

7. Telewerk tijdens de spitsuren aanmoedigen om zo het vertrek naar het werk naar later te verschuiven.

8. Een mobiliteitsaanbod creëren dat overeenkomt met de nieuwe flexibele werkvormen.

9. Innovaties en technologische ontwikkelingen steunen die het mogelijk maken om het woon-werktraject te vermijden, te verminderen of zelfs te optimaliseren.

10. Het fiscale en wettelijke kader aanpassen aan de economische realiteit en de behoeften van de bedrijven.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER