Jij blijft als burger zelf verantwoordelijk voor eventuele fouten in je vooraf ingevulde aangifte.

Belastingbetaler doet gemiddeld 20 minuten over invullen aangifte

Een Belgische belastingbetaler doet gemiddeld 20 minuten over het invullen van zijn belastingaangifte. Dat blijkt uit een steekproef van de Federale Overheidsdienst Financiën. "Dat is niet lang en dat komt vooral omdat 6 op de 10 Belgen al een vooraf ingevulde aangifte krijgen", zegt woordvoerder Francis Adyns. Toch doe je er goed aan om je aangifte grondig na te kijken, want er sluipen nog regelmatig fouten in. Of er ontbreken gegevens waardoor je een belastingvoordeel kan mislopen.

Xavier Taveirne is jouw consumentenman. Hij presenteert elke werkdag tussen 9 uur en 10 uur 'WinWin' op Radio2. Heb je een vraag, tip of probleem? Mail naar winwin@radio2.be. 

Laat je niet afschrikken door de honderden codes op je belastingaangifte: de gemiddelde Belg heeft er volgens de FOD Financiën maar een 12-tal nodig om zijn aangifte volledig in te vullen. Steeds meer vakjes worden bovendien automatisch ingevuld door de fiscus. "Maar lees zeker het voorstel van vereenvoudigde aangifte goed na, want na de deadline wordt die automatisch ingediend. Eventuele fouten blijven de verantwoordelijkheid van de burger."

Je aangifte kan je op twee manieren indienen: op papier of digitaal. De deadline voor de papieren versie is 30 juni 2024, voor de elektronische versie krijg je tijd tot 15 juli 2024. Maar hoe begin je eraan?

MyMinfin: je aangifte digitaal invullen

Wil je de papieren belastingbrief achter je laten en alles online invullen? Dan moet je je aanmelden op het online platform MyMinfin.  Daar vind je je digitale belastingbrief, via het platform Tax-on-Web. Met die toepassing vul je je belastingaangifte in en kan je alles online indienen bij de fiscus. 

Om je aan te melden surf je naar de website van de FOD Financiën. Daar klik je op 'Meld u aan' en daarna krijg je meerdere keuzes. Je kan je aanmelden via Itsme. Dat is een goed beveiligde app op je smartphone waarmee je je identiteit kunt bewijzen. Je kan ook je elektronische identiteitskaart gebruiken. Die steek je dan in een kaartlezer en dan zal het systeem je pincode van die eID vragen.

My eBox: je digitale brievenbus

Zie je de bomen door het bos niet meer in al je facturen en documenten van allerlei overheidsdiensten? Gebruik dan My eBox. Bijna 700 overheidsdiensten zoals de Vlaamse overheid, maar ook heel wat steden en gemeenten, OCMW’s of de Federale Politie gebruiken de digitale brievenbus al om je documenten te bezorgen.

Het is jouw persoonlijke online brievenbus, voor onder andere facturen en verkeersboetes. Het is ook de plaats waar je aanslagbiljet toekomt. Daarin staat hoeveel je nog aan de belastingen moet betalen of hoeveel je terugkrijgt.

Let goed op: eenmaal je de eBox hebt geactiveerd, krijg je alles enkel nog online en niet meer op papier. Dat geldt automatisch voor alle diensten die zijn aangesloten op het netwerk. Je kan het wel zo instellen dat je een e-mail krijgt als je een nieuw document hebt in je eBox. 

Voorstel van vereenvoudigde aangifte

Voor meer dan 4 miljoen mensen vult de FOD Financiën de belastingaangifte al vooraf in met alle gegevens waarover zij beschikken. Dat is handig, want je moet in principe niets meer zelf opzoeken in allerlei fiches.

Maar controleer alles goed, want volgens een schatting van de christelijke vakbond ACV staan er in 25 procent van de gevallen fouten in dat voorstel van vereenvoudigde aangifte. Volgens de FOD Financiën gaat het slechts over 7 procent. In ieder geval: ontbrekende of foute gegevens kunnen ervoor zorgen dat je aangifte niet klopt en dat je mogelijk belastingvoordelen misloopt. Jij blijft als burger zelf verantwoordelijk voor eventuele fouten in je vooraf ingevulde aangifte.

BEKIJK - Kamal Kharmach van Team 'WinWin' legt uit hoe je je op MyMinfin kunt aanmelden

Videospeler inladen...

Meest gelezen