Waarom domiciliëring of automatische betaling van je telecomfactuur vaak geen goed idee is
IndependerNet zoals bij sommige energiecontracten, kan je er ook voor kiezen om je telecomfactuur automatisch of via domiciliëring te betalen. Dat is gemakkelijk, maar het stopzetten daarvan is niet altijd zo eenvoudig. Bovendien levert het je ook geen financieel voordeel op. Independer.be vertelt hoe je het stopzetten van een contract het beste aanpakt.
Wat is het precies?
Bij een domiciliëring of automatische betaling geef je een partij de toestemming om het bedrag op je factuur automatisch van je bankrekening te halen. Die manier van betalen is vooral populair bij terugkerende facturen van energieleveranciers of telecomproviders. Het helpt kosten voor laattijdige betalingen vermijden en voorkomt extra papierwerk.
Soms levert een betaling via domiciliëring korting op. Sommige energieleveranciers afficheren bijvoorbeeld twee contracttypes, waarvan het aanbod met digitale communicatie en domiciliëring de klant al snel enkele tientallen euro’s voordeel oplevert. De logica hierachter? Door de automatische betaling hebben zij meer zekerheid dat je op tijd en correct betaalt. Telecomoperatoren bieden evenwel nooit dergelijke kortingen aan.
Kan je wel besparen door verschillende telecomdiensten te combineren in één pakket? Dit verschil maakt het op je rekening.
Addertjes onder het gras
Alle handigheid ten spijt: er zijn ook enkele valkuilen verbonden aan betalingen via domiciliëring. Omdat je bij een manuele betaling het verschuldigde bedrag zelf moet invoeren, merk je sneller op wanneer je factuur hoger is dan normaal. Bij een domiciliëring blijven factuurschommelingen mogelijk onder de radar, waardoor je niet of te laat actie onderneemt.
Een ander gevaar is dat je via een domiciliëring betaalt voor producten die je niet meer gebruikt. En daar knelt het schoentje vaak: het stopzetten van een automatische betaling is niet altijd simpel. Vroeger kon je zo’n automatische opdracht gewoon stopzetten via je bank, maar sinds 2014 is dat niet meer mogelijk.
Door de invoering van het Europese SEPA-systeem zijn het niet meer de banken die de domiciliëringen beheren, maar schuldeisende firma’s. Het volstaat dus niet om de automatische betaling op te heffen bij de bank, aangezien de overeenkomst met de schuldeisende firma dan wél nog blijft doorlopen. Je schuld vervalt dus niet en je bank kan je ook niet verder helpen.
Leestip: Kan je je gsm-nummer sowieso behouden bij een switch naar een andere operator?
Wettelijke bescherming
Als consument ben je gelukkig wel beschermd. Wie niet akkoord gaat met een betaling beschikt over acht weken tijd om het bedrag terug te vorderen. Je kunt toekomstige betalingen meteen ook blokkeren.
Let wel, de openstaande schuld is daarmee in beide gevallen niet vereffend. Heeft je telecomoperator bepaalde diensten geleverd, dan zal je daar toch voor moeten betalen. Je provider zal dus wel nog bij je aankloppen voor de inning van je schulden.
Definitieve stopzetting
Om de domiciliëring definitief te annuleren, moet je rechtstreeks contact opnemen met je operator en samen tot een akkoord komen. In sommige gevallen zal die je doorverwijzen naar de organisatie die instaat voor de inning van de schuld.
In je contract zou normaal duidelijk vermeld moeten staan tot welke partij je je moet wenden en hoe een stopzetting dient te gebeuren. Dat kan via een e-mail, maar in sommige gevallen is er ook een aangetekend schrijven voor nodig. Hoe alles concreet in z’n werk gaat, lees je hier.
Aandachtspunt bij overstappen
Een automatische betaling vereist dus extra aandacht wanneer je een contract stopzet en al dan niet van operator verandert. Via Independer.be kan je niet alleen nagaan welk telecomabonnement het voordeligst is voor jou, je krijgt ook hulp bij het overstappen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Lees meer op Independer.be:
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Independer.be.
Independer.be is een onafhankelijke vergelijker die je helpt bij het vergelijken en afsluiten van verzekeringen, telecompakketten en andere vaste lasten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
Kleine tuin? Beperkt budget? Met deze tips kan je tóch gaan voor een eigen zwembad
-
PREMIUM
Koen Crucke open over zijn geld: “Jan regelt alles. Af en toe vraag ik hem ‘Hebben we nog geld genoeg?’”
Acteur en zanger Koen Crucke (72) heeft nooit onder stoelen of banken gestoken dat hij samen met zijn echtgenoot Jan (76) graag van het leven geniet. Veel geld hebben interesseert hem dan ook helemaal niet. “We werken al genoeg in ons leven, dus ik vind dat we ook af en toe mogen profiteren.” Hieraan geeft hij met plezier zijn centen uit. -
PREMIUM
“Laat je niet afschepen met een loon van 2.500 euro”: HR-expert geeft tips om je salaris op te krikken
Er bestaan allerlei trucjes die je baas kan toepassen om de loonsverhoging waar jij van droomt te dwarsbomen. Maar als je die trucs kent, kun je ze misschien weerleggen en wél die extra centen binnenhalen. HR-expert Roland Grootenboer verdiende ooit zelf 100.000 euro per jaar. Nu deelt hij vijf gouden tips om het loon te krijgen dat je écht verdient: ““Durf te praten over de grote waarde die je toevoegt aan het bedrijf.” -
-
PREMIUM
Is je oude postzegelverzameling nog veel geld waard? “Deze Belgische zegel kost 100.000 euro en er zijn er nog 3 vermist”
-
Independer
Gratis tot 20 GB extra? Proximus en BASE verruimen hun datapakketten: kan het elders nóg beter?
In telecomland is er duidelijk een trend waarbij operatoren de datavolumes van hun mobiele abonnementen optrekken. Nadat eerder dit jaar Mobile Vikings, Orange en Scarlet het goede voorbeeld gaven, volgen nu ook BASE en Proximus. Independer.be zocht uit of die daardoor aantrekkelijker zijn. -
PREMIUM17
Grootschalige uitverkoop bij Bristol start vandaag: wat mag je verwachten? En waar kan je terecht?
Nu het familiebedrijf boven Bristol zich in slechte financiële papieren bevindt, start de Belgische schoenen- en kledingketen vandaag met een grootschalige uitverkoop. Welke kortingen vallen er te scoren? Geldt de uitverkoop ook online? En hoe lang gaat de actie door? -
Independer
Delen van je wifiwachtwoord met gasten is niet zonder risico: zo kan het wél veilig
-
HLN Shop
De Italiaanse chefs evenaren? Dit heb je nodig voor de perfecte homemade pizza
-
PREMIUM
Damiaan ging op zijn 56ste al met pensioen: “Financieel had ik het gemakkelijker gehad als ik tot mijn 60ste was blijven werken”
Belgen gaan steeds vroeger met pensioen. Liefst 41,6 procent van de werknemers trok vorig jaar een streep onder hun carrière voor de wettelijke pensioenleeftijd van 65 jaar, zo blijkt uit cijfers van hr-expert Acerta. Damiaan Peeters (66) nam tien jaar geleden al afscheid van zijn job in de luchtvaartsector. Hoeveel pensioen houdt hij over aan zijn loopbaan? Wat is het verschil met zijn laatste loon? En mist hij nu zijn werk? “Je leert al snel dat je ook met minder kan rondkomen.” -
Jobat
Wanneer wordt jouw loon opnieuw geïndexeerd? En kan die aanpassing ook in je nadeel spelen?
In juni zien een hoop werknemers hun loon weer wat stijgen – en niet alleen ambtenaren. Laurence Philippe en Melissa Menschaert, legal experts bij Partena Professional, leggen Jobat.be de logica achter de loonindexering uit en bespreken de gevolgen van het grote aantal indexeringen sinds het begin van de coronacrisis. -
ECB verlaagt rente voor het eerst sinds 2019: wat betekent dit voor de Belgische consument?