De wijzigingen zijn "binnen de marges van redelijkheid en billijkheid", oordeelt de Geschillencommissie Kifid dinsdag over een klacht van een klant van de bank.
De consument heeft in 2002 een doorlopend krediet bij Bankselect afgesloten. Begin 2008 heeft Interbank deze kredietovereenkomst overgenomen. In de periode 2008 tot en met 2016 heeft de bank het rentetarief meerdere malen verhoogd en verlaagd.
Te veel
De klant vindt dat hij sinds 2008 te veel rente heeft betaald. Hij vindt de tarieven variërend van 9,3 tot 11,3 procent te hoog en vindt een tarief van 4,7 procent redelijk.
De consument eist dat de bank het rentepercentage verlaagt en het teveel terugbetaalt. Verder stelt hij bij het afsluiten van de kredietovereenkomst geen informatie te hebben gekregen over hoe het rentetarief wordt vastgesteld.
Vrijheid
"De Geschillencommissie van Kifid oordeelt dat de bank haar vrijheid om de rente aan te passen niet heeft gebruikt op een wijze die naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is", aldus de commissie.
"De klacht van de consument is ongegrond en de bank hoeft geen rente terug te betalen."
Volgens de Geschillencommissie heeft de bank rentetarieven in rekening gebracht die overeenkomen met die van andere geldverstrekkers. Bovendien had de klant het doorlopende krediet kunnen oversluiten bij een andere bank.
Niet aannemelijk
Ook denkt de commissie dat het niet aannemelijk is dat de bank loktarieven heeft gebruikt om nieuwe klanten te trekken.
Verder benadrukt de commissie dat de huidige regels voor het verstrekken van informatie over de samenstelling en opbouw van het rentetarief, inclusief de indeling in een specifieke risicoklasse, alleen geldt voor kredietovereenkomsten die sinds 25 mei 2011 zijn afgesloten. Deze regels gelden dus niet voor deze overeenkomst.