Na het drama met de bolderkar: hoe (on)veilig is zo’n bak? En moet er iets veranderen aan de regels?

© BELGAIMAGE

Na het ongeval in het Nederlandse Oss waarbij vier kinderen stierven, rijzen er veel vragen over de Stint, een bolderkar die ook door veel Vlaamse kinderdagverblijven wordt gebruikt. Maar wat is die Stint precies? Wie mag ermee rijden? Hoe veilig is het? En verandert dit ongeval iets? Wij beantwoorden de belangrijkste vragen na het drama.

Jeroen Deblaere

LEES OOK. Drama met bolderkar in Nederland: dodelijke slachtoffertjes waren 4, 4, 6 en 8 jaar oud

Om welke kar gaat het?

Het ziet er een beetje gek uit: de Stint lijkt op een Segway met een grote kar voor. Alleen hoef je niet naar voren te leunen, zoals bij een Segway: er is een gashendel en knop om te stoppen. Als je geen gas geeft, remt het toestel automatisch af. De Stint is elektrisch, kan maximaal 17km/u rijden en je kan er tien kinderen mee vervoeren. Het is dus geen bakfiets, die - al dan niet elektrisch – aangedreven wordt met trappers en onder de regels van de fietsen valt. In Nederland zijn er al 3.000 toestellen op de weg, bij ons gaat het om 80 à 100.

Mag iedereen er mee rijden?

Ja. Er is geen rijbewijs nodig en er is ook geen minimumleeftijd. Eigenlijk is er wettelijk weinig geregeld rond dat soort voertuigen. “De Stint valt onder de categorie van het ‘elektrisch voortbewegingstoestel’”, zegt Stef Willems van het Vlaams Instituut voor Verkeerskunde VIAS. “In die categorieën zitten ook elektrische steps, hoverboards en monowheels. Eigenlijk is dit voor zo’n bolderkar misschien niet de beste keuze”, zegt Willems. “Een kar waarin je tien kinderen vervoert op de openbare weg, is toch van een andere orde. Als straks duidelijk wordt wat er precies gebeurd is in Nederland, moeten we misschien overwegen om de Stint onder te brengen bij de bromfietsen, waar wel een minimumleeftijd geldt en je bijvoorbeeld een helm moet dragen.” Over de grens is er trouwens wél een minimumleeftijd - 16 jaar - en een korte cursus voorzien.

LEES OOK. Getuigen over het drama met vier dode kindjes: “Ik hoorde haar schreeuwen dat haar remmen weigerden”

Hoe veilig is het?

Hoewel er naast het ongeval in Nederland nog geen grote incidenten gemeld zijn, stelt Werner Dedobbeleer van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde zich wel vragen over hoe het toestel in het verkeer komt. “Het is een grote kar, van een meter breed. Als je stapvoets rijdt, moet je op de stoep. Maar dat is vaak niet groot genoeg. Rijd je sneller, dan moet je op het fietspad. Daar kom je in het verkeer met voertuigen die vaak een nog hogere snelheid hebben.” De kar kreeg ook al kritiek van Veilig Verkeer Nederland. Bestuurders zouden te weinig controle hebben over het toestel.

Wie ermee rijdt, is over het algemeen lovend: “Er kan weinig fout gaan. Het is makkelijk te bedienen”, zegt een bestuurder die dagelijks kinderen vervoert. “Ik kan me wel voorstellen dat de gashendel is blijven hangen. Dat is mij ook eens overkomen toen de veer kapot ging. Ik kon het handmatig terugdraaien, maar als dat niet gebeurt...”

Voldoet het toestel aan strenge normen?

Stint moet zijn karretjes in Nederland laten keuren, maar in België is zo’n homologatie niet verplicht. “Als bij ons een nieuwe auto op de markt komt, gebeurt er eerst een typekeuring, waarin alles grondig gecheckt wordt. Voor de Stint is dat nu niet nodig”, zegt Werner Dedobbeleer nog. Er zijn dus wel gordeltjes voorzien in de kar, maar eigenlijk is dat wettelijk niet verplicht.

LEES OOK. Werkgever van vader die twee kinderen verloor: “Hij zegt dat deze nachtmerrie nog niet tot hem is doorgedrongen”

Verandert het ongeval iets?

In Nederland hebben heel wat kinderdagverblijven hun Stint even aan de ketting gelegd, tot er meer duidelijkheid is over het ongeval. Bij ons loopt het zo’n vaart voorlopig nog niet. Kind&Gezin rekent erop dat de kinderverzorgsters de situatie juist kunnen inschatten. “We raden hen wel aan om erg open te communiceren naar de ouders”, klinkt het. De constructeur wacht voorlopig nog met maatregelen. Van een terugroepactie is dus nog geen sprake. De man was wel erg aangeslagen en ging gisteren meteen naar de plaats van het ongeval.