20 februari 2018 om 03:00
Luister naar

Gert-Jan Segers over de affaire-Zijlstra: ook ik was erbij

Vorige week zondag belde Halbe Zijlstra me op. De volgende dag zou er een voor hem beroerde editie van de Volkskrant bezorgd worden. Hij deed zijn verhaal zoals u dat de afgelopen week al vele malen hebt kunnen vernemen, maar ik toen voor het eerst hoorde. ‘Dom, fout, onnodig’, was mijn primaire reactie na zijn uitleg en ik bedacht dat dit hem nog wel een tijd zou achtervolgen. Maar om eerlijk te zijn, schatte ik in dat dit niet het einde van zijn ministerschap hoefde te betekenen. Ik realiseerde mij ook dat mijn eigen primaire reactie ook door politieke en persoonlijke omstandigheden werd gekleurd. En ik bevroeg mezelf, zoals ik dat de afgelopen dagen vaker heb gedaan.

Net na mijn aantreden als fractievoorzitter in 2015 had Halbe Zijlstra me uitgenodigd voor een lunch. Arie Slob kenden ze wel bij de VVD, maar die nieuwe jongen van de ChristenUnie moest nog een beetje besnuffeld worden. Het was een prettige ontmoeting, waar de lange schaduw van de komende verkiezingen en formatie al overheen hing. Tijdens de onderhandelingen was het Halbe Zijlstra die ook oog had voor het belang van andere partijen. Als kleinste partij met, bij gevoelige onderwerpen, soms de meest excentrieke opvattingen, wisten we ons altijd door hem gezien. Dat vond ik bijzonder. En het schiep een band.

bonnetjesaffaire

Ruim een jaar geleden kreeg ik het boek van Nieuwsuur-journalist Bas Haan over de bonnetjesaffaire te lezen. Toen ik het uit had, voelde ik opnieuw een heilige, democratische verontwaardiging opkomen over al het gedraai en gedoe van de maanden en jaren ervoor. Ik had tegenover bewindslieden gestaan die hun best hadden gedaan om ons als Kamerleden onwetend te houden. Het ging me al lang niet meer om dat bonnetje, maar veel meer om de omgang met de Kamer, de omgang met een kritische journalist en met de waarheid. En het boek van Bas Haan documenteerde alles nog een keer en kwam met een nieuw feit, waarna ik ervan overtuigd was dat we als Tweede Kamer een streep moesten trekken. Het was onze democratische plicht om onze politieke moraal hoog te houden.

De ChristenUnie is toegetreden tot de coalitie en een van mijn angsten hierbij is dat we er moreel gemankeerder uitgaan dan we er ingingen. Mijn politieke vrees is dat we onszelf verliezen in gewichtigheid, politieke spelletjes, hang naar posities, morele bijziendheid. Nadat Zijlstra me gebeld had, wilde ik daarom ook bij mezelf kunnen vaststellen dat mijn normen onveranderd zijn en dat politieke vriendschap mijn morele kompas niet stukmaakt. In mijn eerste taxatie was de leugen van Zijlstra vooral een domme manier om als Kamerlid een waarheid over Rusland naar buiten te brengen. Terwijl in de bonnetjesaffaire door bewindslieden onwaarheden werden gedebiteerd om de waarheid voor de Kamer te verdoezelen. Dat is toch een verschil. Hoe je mijn taxatie ook taxeert, zij werd ingehaald door nadere uitlatingen van voormalig Shell-baas Van der Veer en door de groeiende ongeloofwaardigheid van een minister van Buitenlandse Zaken. De hashtag #Halbewaserbij was trending en dodelijk. Opstappen was onvermijdelijk geworden.

rekenschap geven

Tegelijk was ik erbij toen het gebeurde en moet ik me daar rekenschap van geven. Persoonlijke sympathie mag nooit een scherpe politieke beoordeling van een bewindspersoon in de weg staan. Ik mocht Ard van der Steur persoonlijk erg graag, maar moest als Kamerlid hem politiek controleren. Die plicht heb ik ook ten opzichte van dit kabinet. En ik mag alleen maar hopen dat waar mijn beoordelingsvermogen hapert, anderen mij scherp houden. Als Kamerlid moet ik het recht en de moraal hoog houden, zonder aanzien van personen en politieke kleur. Wat niet deugt, mag nooit met de mantel van de liefde bedekt worden. Maar waar er nooit meer ruimte is voor een tweede kans, daar wordt moraal genadeloos. Bij God is er altijd ruimte voor genade. Wanneer er in de politiek ook ruimte moet zijn voor vergeving kan alleen bepaald worden door liefde. Liefde voor de waarheid en liefde voor kwetsbare, feilbare en soms domme politici.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.

Wie zo tegen de komst van vluchtelingen is: bestrijd klimaatverandering en pas je eigen leven aan

Veel bijbelteksten verstoren het feestje van welvarende burgers die de schouders ophalen bij het onrecht dat zij mede veroorzaken, beargumenteert Lysanne van de Kamp.

Afbeelding

Onze samenleving vervloekt mensen. Ongevraagd. U had beter niet geboren kunnen worden

Mannelijke vluchtelingen zullen op straat moeten gaan slapen. De coalitie overweegt hun opvang te schrappen. Wim Dekker voorziet dat Wilders nog meer aanhang zal trekken door de onveiligheid die dat met zich meebrengt.

Anita Zeldenrust is ouder van een gezinshuis voor kinderen die (soms tijdelijk) niet thuis kunnen wonen.

Die vuist van Yesilgöz, Van der Plas, Omtzigt en Wilders. Ik herken mijn eigen machteloze momenten

'Geachte dames Yesilgöz, Van der Plas en heren Omtzigt en Wilders', schrijft Anita Zeldenrust. 'Ik herken jullie reflex van repressie, van de vuist op tafel. Ik voel het ook als ik klemgezet word.

Reina Wiskerke

Wie de extreem-rechtse krachten wil bestrijden, moet de ander in zijn waarde laten

Een btw-verhoging voor boeken, concerten en kranten? Dat bedenk je toch niet in een tijd van nepnieuws, ontlezing, commercialisering en uitholling van democratische waarden?, schrijft Reina Wiskerke.

Kelly Keasberry is theoloog en pastoraal medewerker bij ziekenhuis AZ Monica in Deurne en Antwerpen.

Het Vlaams Belang gaat volgende verkiezingen winnen. En dat kan het einde van België betekenen

Het Vlaams Belang belooft de grenzen te sluiten, maar daarbij gaat het niet om de grenzen van België, maar om die van Vlaanderen. Hoe kan het dat zoveel Belgen in die illusie geloven, vraag Kelly Keasberry zich af.

George Harinck is hoogleraar geschiedenis aan de Theologische Universiteit Utrecht en de Vrije Universiteit Amsterdam.

Opkomen tegen onrecht is een menselijke roeping, maar ik huiver bij de studentenprotesten

'Bij een democratie hoort debat, de ruimte en behoefte aan meer dan één mening is haar zuurstof', schrijft George Harinck. 'Een bezetting beschouw ik als aantasting van die ruimte.'

Hilbrand Rozema

Menige Zeeuw verkoopt walnoten en zelfgemaakte jam. Anderen drijven een wat grotere handel: in cocaïne

Ons Zeeuwse vakantiedorp is een oase van welwillendheid, schrijft Hilbrand Rozema. Men verkoopt er zakjes walnoten aan de straat en potjes zelfgemaakte jam en doet nog geen vlieg kwaad. Maar sommigen ...

Nienke Hofsink

Gelukkig hadden de Emmaüsgangers geen stappenteller. Jezus gaf betekenis en contact

Onze levens zijn vergeven van de apparaten: zelfscankassa’s, aanmeldzuilen, tablets, stappentellers ... Het maakt alles sneller en efficiënter. Maar is dat het doel in ons leven? Vraagt

Bart Jan Spruyt is historicus en docent kerkgeschiedenis aan het Hersteld Hervormd Seminarium.

Examentijd: we doen alsof scholieren een monster moeten bevechten dat veel sterker is dan zij

Bart Jan Spruyt ergert zich aan de manier waarop wordt gepraat over examenleerlingen. ‘In kerken wordt voor de arme schapen gebeden alsof ze op handen en voeten naar Calcutta moeten kruipen.’