Stuk beton viaduct Gentbrugge valt door dak van bus

© Joris Vandenbroucke

Er is woensdagochtend een stuk beton van het viaduct aan de E17 in Gentbrugge door het dak van een bus van De Lijn gevallen. Het Agentschap Wegen en Verkeer had vorige week nochtans veiligheidsnetten gehangen onder het viaduct. Er vielen geen gewonden.

mtm, jcd, bst

Joris Vandenbroucke, fractieleider van SP.A in het Vlaams Parlement, meldde het incident en het wordt bevestigd door de openbare vervoersmaatschappij. ‘Dit gebeurde nadat het Agentschap Wegen en Verkeer er vorige week controle- en afkappingswerken uitvoerde’, schrijft Vandenbroucke op Twitter. ‘De veiligheid onder het viaduct van Gentbrugge is duidelijk niet gegarandeerd.’

'Het is duidelijk dat het levensgevaarlijk is voor iedereen die onder het viaduct van Gentbrugge komt', zei het parlementslid in een reactie aan Het Nieuwsblad. 'Het had evengoed een bus met schoolkinderen kunnen zijn. Er moeten dringende maatregelen worden genomen. Het is onverantwoord om hier nog mensen te laten fietsen, stappen of rijden. Ik waarschuw hier al maanden voor.'

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

‘Toen mijn collega zijn bus wou opstarten, viel het brokstuk met de grootte van een halve vuist naar beneden, dwars door het glazen dakvenster van de bus’, zegt Sven Vanmackelbergh, chauffeur van De Lijn. ‘Hij is enorm onder de indruk. De brokstukken zorgden al een paar keer voor schade aan onze bussen, maar dit is de eerste keer dat het zo zichtbaar is.’

‘Als dit brokstuk op iemands hoofd was gevallen, was die persoon gewond geweest. Het is nu al de tweede keer dat er na de aftikactie van het Agentschap Wegen en Verkeer toch nog een brokstuk naar beneden valt', zegt de chauffeur. Tijdens zo'n aftikactie wordt de onderkant van het bouwwerk helemaal afgespeurd met een hamer, om loszittende stukken beton los te kloppen. Vervolgens laten ze het loszittend beton gecontroleerd naar beneden vallen. 'Die actie had ons gerustgesteld, maar nu beginnen we ons toch vragen te stellen’, zegt Vanmackelbergh. ‘Toen de brandweer daarnet ter plaatse kwam met de ladderwagen, gingen ze tot boven om het viaduct te bekijken en af te tikken en toen vielen er nog verschillende brokstukken naar beneden’, zegt Vanmackelbergh.

'Het klopt inderdaad dat er een stuk beton door het glazen dak van een van onze bussen is gegaan', zegt De Lijn-woordvoerster Sonja Loos. 'Wegen en Verkeer is verwittigd en ter plaatse, net als enkele collega’s van De Lijn. Er zijn gelukkig geen gewonden gevallen.'

Veiligheidsnetten

Het is niet de eerste keer dat er ook na de aftikactie van het Agentschap Wegen en Verkeer een brokstuk valt. Op vrijdag 16 november viel er ook een 'vuistgroot' betonstuk. Toen miste het op een haar na een voorbijrijdende fietsster. Nog maar vorige week hing het Agentschap Wegen en Verkeer veiligheidsnetten op die plek. Die moesten vermijden dat er nog stukken beton naar beneden vielen.

'We kaartten deze incidenten al verschillende keren aan bij het Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen, maar die tussentijdse maatregel (de aftikeactie en de veiligheidsnetten, red.) blijkt dus niet efficiënt. We rekenen er op dat het AWV nu nieuwe maatregelen neemt die de veiligheid van de chauffeurs garanderen', zegt Sonja Loos van De Lijn. Ook Hans Verbeeck van het actiecomité Viadukaduk verwacht nieuwe maatregelen: 'Het is duidelijk niet veilig voor de chauffeurs van De Lijn om hun bus op te halen.'

'De kans is groot dat als er één brokstuk valt, er nog los zitten. Deze namiddag zit het AWV daarom samen met de Stad Gent en De Lijn om te kijken welke maatregelen op zeer korte termijn kunnen worden genomen', zegt Sylvie Syryn. Ook de politie is betrokken bij dit overleg.

Renovatie gepland voor 2020

Het snelwegviaduct, dat van 1966 dateert, staat sinds dit jaar onder verhoogd toezicht. De onderkant van het bouwwerk werd vorige maand nog helemaal afgespeurd met een hamer, om loszittende stukken beton los te kloppen.

Het viaduct wordt ook elk jaar meer gebruikt. In 2010 werden er op een gemiddelde weekdag 104.486 voertuigen geteld. In 2017 was dat opgelopen tot 113.373 voertuigen. Een grondige renovatie staat gepland voor 2020.